Ako nastaviť kampaň na získavanie nových followerov
Mnoho ľudí, medzi nimi aj našich klientov, rieši získavanie nových sledovateľov na sociálnych sieťach, hlavne na Facebooku. Pri tejto téme ako prvé siahnú po platených kampaniach a chcú spustiť kampane na získavanie sledovateľov. Dobrá rada v skratke – nerobte to. Skutočne, neoplatí sa to. To je tá krátka rada, to dlhšie vysvetlenie s návrhom konkrétnych krokov ako získavať viac followerov ponúkame v tomto článku.
Engagement kampaň na nových followerov
Facebook v princípe ponúka možnosť propagácie na získavanie nových fanúšikov na fanpage. Má teda na to v reklamnom systéme špeciálny formát, ktorý ponúka jednoduchým tlačidlom v reklame stať sa cieľovému publiku novým followerom vašej stránky.
Problém je, že to zväčša nefunguje. A to z toho dôvodu, že inzerenti sa snažia cieliť na nové publiká, teda ľudí, ktorých vyberú zo záujmov na Facebooku alebo iného cielenia podľa výberu v reklamnej sieti. Výsledok takýchto kampaní je taký, že noví fanúšikovia síce pribúdajú, no vo veľmi malých počtoch a za pomerne vysokú cenu. Pritom relevancia a tým aj hodnota fanúšika v tzv. “studenom” publiku je pomerne nízka.
Ako teda využiť tento typ kampane?
Aby sme to úplne nezatracovali, sú spôsoby ako na to ísť aj efektívnejšie, aj keď stále platí, že to nemusí byť najvýhodnejšie. A to urobiť to takým spôsobom, že zacielite kampaň na vlastné publiká. Teda na publiká, ktoré už jednak nejakým spôsobom interagovali s vaším obsahom (stránkou na webe, fb fanpage, instagramom…) a zatiaľ nie sú fanúšikmi.
Vlastné publiká sú rôzne publiká, ktoré sú už v určitom stave interagovania s vašim obsahom. To môžu byť jednak všetci návštevníci alebo ľudia čo niečo pridali do košíka, niečo vyhľadávali na vašom webe alebo tí, čo už nakúpili. Čo ste možno nevedeli, tak to môžu byť aj ľudia, ktorí interagovali s vašou Fanpage, ale stále nie sú fanúšikovia. Aj z týchto môžete tvoriť publiká a oslovovať ich, aby sa stali fanúšikmi. Ktoré publiká teda môžete zaradiť:
- Všetci návštevníci
- Všetci, čo vyhľadávali na webe
- Všetci, čo pridali niečo do košíka
- Všetci, čo nakúpili
- Všetci, čo interagovali s vašou fanpage
- Všetci, čo si pozreli vaše video v reklame
- Všetci, čo reagovali na udalosť
- Váš zoznam emailových adries zákazníkov (ktorý viete nahrať do FB)
- Akékoľvek ďalšie publikum podľa interakcie na webe či vašej reklame
A ktoré publikum vlastne použiť? Každé. Presne tak, ideálne je použiť všetky vlastné publiká, ktoré v danej kampani rozsegmentujete na jednotlivé Ad sety. Toto treba urobiť z toho dôvodu, aby ste videli, že za akú cenu viete v jednotlivých publikách získavať nových followerov. Následne sa môžete rozhodnúť podľa ceny za získanie followera, čo ste ochotní do toho investovať, a čo vám vlastne ešte stojí za investíciu do followera a čo už nie.
Cielenie ale nie je všetko. Okrem toho je potrebné vyrobiť kvalitnú kreatívu, keďže len tá vám zabezpečí to, že cieľové publikum bude ochotné začať sledovať vašu fanpage. V kreatíve sa snažte byť hlavne úprimní. Komunikujte to, čo užívatelia reálne nájdu na vašej fanpage, čo môžu od nej očakávať, čo im ponúkne.
Ak sa niekto už predtým zaujímal o váš obsah a vy im ponúknete nový zdroj o povedzme zaujímavé novinky, akcie, alebo informačný obsah, ktorý ich zaujíma, omnoho zvýšite šance, že cieľové publikum klikne na dané tlačidlo a začne vás sledovať alebo to, že cena za získanie leadu bude pomerne nízka.
Ako to robiť inak?
Napriek tomu, čo nám ponúka reklamný systém na Facebooku, sú aj iné efektívnejšie a hlavne lacnejšie spôsoby ako získavať relevantných fanúšikov a ako si postupne budovať kvalitnú fanúšikovskú základňu. Niektoré z týchto spôsobov sú rýchlejšie a niektoré pomalšie, pričom v zásade platí, že čím rýchlejšie získavate followerov, tým sú menej kvalitní.
Súťaže na Facebooku
Iste, poviete si, že toto je už otrepaná téma. No stále to funguje. Ak máte veľmi široko zameraný sortiment a široké publikum je vaša cieľovka, tak by to mohla byť pre vás cesta – aspoň teda na úvod, aby ste získali nejakú bázu followerov, na ktorej budete budovať ďalšie, už kvalitnejšie publikum. Súťaž môže byť nakoniec postavená tak, že súťažiacich donútite nejakým spôsobom interagovať s obsahom alebo niečo vykonať, čím zúžite publikum na relevantnejšie.
Zaujímavý obsah + pozývanie na stránku
Toto je inak niečo, čo mnohí ľudia nerobia, lebo je to pomerne časovo náročná vec a človek sa musí o svoju fanpage kvalitne starať. Ide hlavne teda o to, že budete publikovať na svojej fanpage kvalitný a relevantný obsah. Tento obsah môžete aj propagovať vášmu cieľovému publiku a publikum, ktoré tento obsah “lajkne” pozvete na fanpage. Zoznam užívateľov, ktorým sa príspevok páčil, nájdete po rozkliknutí počtu reakcií pod príspevkom. Zobrazí sa tabuľka s menami a každému užívateľovi, ktorý vašu fanpage ešte nesleduje, môžete poslať pozvánku. Najväčší úspech majú pozvania, ktoré sú odoslané v čo najkratšom čase od “lajknutia” príspevku (najlepšie do 20 minút), preto sa odporúča reakcie pravidelne sledovať a pohotovo reagovať. Na tento účel sú dostupné aj rozšírenia do prehliadača, ktoré budú toto robiť za vás. Jedno z nich je napríklad Invite Post likers to like page.
Widgety na webe či newslettri
Mnoho webov stále podceňuje prepojenie s Facebookom. Pritom minimálne ikonka na sociálnu sieť by sa na webe celkom hodila. Mať prepojenie webu s Facebook stránkou zabezpečí to, že vašim návštevníkom, ktorí sú vám verní a chcú dostávať od vás upozornenia, uľahčíte cestu k tomu, aby vás začali sledovať. Nezabudnite takisto na prepojenie na ďalšie distribučné kanály – ak odosielate newsletter, tak umiestniť link na vašu fanpage do jeho pätičky.
Kvalitný obsah + jeho propagácia kvalitatívnym autoboostom
Toto bude nejaká múdra rada. Iste, znie to ako klišé, ale bez kvalitného obsahu sa nepohnete. Potrebujete dobre spracovaný obsahový plán s kvalitným obsahom. Ak budete pravideľne a kvalitne rozplánovane publikovať kvalitný obsah, tak fanúšikovia vám budú zaručene pribúdať na fanpage aj sami a to aj bez nejakých predražených kampaní. Viete to ale robiť aj lacnou propagáciou cez kvalitný obsah + kvalitatívny autoboost. Ide o metódu využitia appky Boosterberg, ktorá vyhodnocuje kvalitu postu na vašej fanpage a následne ju boostuje cieľovému publiku. Toto z našej skúsenosti funguje najlepšie.
Cieľom je v princípe to, aby sa nie vaša reklama na fanpage, ale kvalitný obsah dostal k publiku, ktoré sa o to môže potenciálne zaujímať. Vašou úlohou teda bude tvoriť kvalitný obsah ako články, obrázky na fanpage alebo iný obsah, ktorý by vaši followeri lajkovali, komentovali a appka boosterberg bude automaticky vyhodnocovať kvalitu týchto postov a následne ich boostovať pre cieľové nové publikum. Vďaka tomu získate nové, kvalitné publikum, ktoré sa bude o váš obsah aj reálne zaujímať.
Niečo k obsahu
Čo je to teda ten kvalitný obsah a ako ho tvoriť? Tu je 10 rád, ktoré vám k tomu môžu pomôcť.
1. Ukážte svoju tvár
Prieskumy dokazujú, že príspevky, na ktorých sú zobrazené tváre dosahujú až o 38% viac lajkov ako príspevky, kde sa žiadna tvár nenachádza. Ľudia majú radi osobný prístup aj od firiem, nielen od jednotlivcov. Nemusíte si teraz ale robiť selfie a vešať to na firemný profil. Môžete poprosiť spokojných zákazníkov, aby sa s produktom odfotili a povolili vám prezdieľanie na firemnom profile. Takýto spôsob recenziií pôsobí dôveryhodnejšie a atraktívnejšie pre ďalších potenciálnych zákazníkov. Aby zákazníci, ktorí sú spokojní s vaším produktom, mali motiváciu fotky vytvoriť, ponúknite im nejaký benefit, napr. vo forme zľavy na ďalší nákup. Získate tým nielen nových followerov, ale aj úplne inú úroveň dôvery vo vašu firmu, produkt či službu.
2. Komunikujte so svojími followermi
Chcete budovať základňu followerov na sociálnej sieti, takže sa potrebujete socializovať. Vytváranie vizuálne príťažlivého a zaujímavého obsahu je samozrejmosť, ale nestačí to. Interagujte s ľuďmi, odpovedajte na komentáre a na súkromné správy, zapájajte sa do diskusií. Nenechávajte komentáre bez spätnej reakcie. Ak užívatelia vidia, že reagujete, pravdepodobne budú reagovať naspäť. Keď však necháte ich reakcie bez odozvy, strácajú záujem a je dosť možné, že takto prídete o potenciálnych followerov. Niekedy stačí reakcia vo forme emotikonu alebo lajku a účel to splní.
3. Ľudia milujú príbehy
Rozpovedzte na sociálnych sieťach váš príbeh. Ako vznikla vaša firma, kto za ňou stojí, aký príbeh sa skrýva za vašimi produktami. Ak dobrý príbeh nemáte, vzdelávajte, prinášajte zaujímavé informácie o produktoch či službách, informujte užívateľov o tom, čo je pre nich užitočné. Popíšte ako vznikla fotka, ktorú postujete, vytvorte sériu zaujímavých postov, na ktoré sa bude publikum tešiť a pod.
4. Nerobte to ako vaša konkurencia
To neznamená, že to konkurencia robí zle. Ale vy sa potrebujete odlíšiť v záplave niekoľkých desiatok postov, ktoré užívateľ denne prescrolluje. Robte si pravidelný prieskum toho, čo robí a ako to robí konkurencia a nájdite si vlastnú cestu. Pravdepodobne to nepôjde hneď, ale skúšajte čo funguje, až kým nenájdete ten správny smer pre vašu firmu.
5. Tagujte
Označujte na príspevkoch všetkých a všetko. Tagy dnes už majú takú silu, že ich používanie v online by malo byť samozrejmosťou. Aj tu je však dôležité používať správne tagy. Zatiaľ čo hashtagy sú skôr na škodu, pretože na Facebooku znižujú dosah a okrem filtra nemajú iný význam, označovanie stránok, ľudí alebo značiek môže byť pre váš biznis prínosom.
Geotagy – vďaka vašej geologickej lokácii sa viete priblížiť k potenciálnym followerom. Označenie miesta nemusí zasahovať cez celú fotku alebo video. Geotagy sa dajú upraviť do maličkých rozmerov a tak na príspevku nebudú prekážať. Svoj účel však splnia v akejkoľvek veľkosti.
Tagujte iných ľudí a iné profily – ak spolupracujete s influencermi alebo inými firmami a profilmi, označujte ich na svojich príspevkoch. Vytvoríte tak prepojenie viacerých profilov, ktoré sa dostanú k širšiemu publiku. Príspevky a profily si môžete navzájom zdieľať a oslovovať stále nových potenciálnych followerov.
6. Publikujte pravidelne
Udržať pozornosť ľudí na vašom profile môžete len tým, že budete neustále vytvárať nový obsah na pravidelnej báze. Kde nájsť balans medzi otravovaním a pravidelným udržiavaním pozornosti? Určite nemusíte publikovať príspevky každé dve hodiny, ale aspoň raz do dňa alebo raz za dva dni by bolo ideálne sa užívateľom pripomenúť. Aby ste si dokázali udržať kvalitu profilu a zaujímavý obsah, je dôležité plánovať. Pripravte si dopredu niekoľko príspevkov, získate čas na prípravu ďalších a dokážete si postovanie lepšie naplánovať aj podľa toho, ako vaše publikum reaguje. Bude to chcieť trochu času, kým odsledujete, na čo užívatelia najlepšie reagujú a kedy, ale potom môžete z pridávania príspevkov vyťažiť maximum.
7. Zachovajte si jednotný obsah a štýl
Keď sa už začnete niečomu venovať a budujete si na tom povedomie o vašej značke a základňu followerov, nemeňte to. To neznamená, že sa nemôžete vyvíjať a zlepšovať, len si zachovajte svoj štýl a tému. Followeri na váš profil prišli preto, že ich zaujíma to, čo robíte, čo predávate. Ak náhle zmeníte tému podnikania alebo zaradíte do ponuky úplne iný druh sortimentu, nemiešajte to. Vytvorte si na to úplne iný profil. V aktuálnom si zachovajte svoju tému a tej sa držte. Nebudete tak zbytočne rozbíjať pozornosť publika a nebudete prichádzať o súčasných odberateľov.
8. Dobrý názov a bio
Ak sa niekto preklikne na profil vašej firmy či značky, okrem zaujímavého obsahu mu určite padne zrak na názov a popis vášho profilu. Tu by sa mal potenciálny follower dozvedieť kto ste, čo ponúkate a či bude pre neho užitočné vás sledovať. Dajte si záležať nielen na zaujímavom mene alebo názve, ktorým sa odlíšite od konkurencie, ale tiež na popise profilu, kde sa stručne a atraktívne predstavíte. Nezabudnite uviesť url adresu, vďaka ktorej navediete užívateľa tam, kam chcete.
9. Používajte pravidlo 80/20
Minimalizujte propagáciu vašich produktov či služieb na minimum. Nezahlcujte obsah pre fanúšikov tým, že im budete komunikovať len to, čo by mali nakupovať. Odľahčite content a zamerajte sa na to, čo publikum viac zaujíma. Prineste im zaujímavé informácie, vytvorte vtipné príspevky alebo videá, s ktorými budú radi interagovať a sami ich budú ďalej zdieľať. Držte sa pravidla, ktoré hovorí, že 80% obsahu by malo malo mať informatívny a zábavný charakter a len 20% propagačný.
10. Live stream videá
Vedeli ste, že live stream videá prinášajú viac interakcií ako bežné videá? Podľa spoločnosti Facebook až 6-násobne viac. Ak to myslíte s rastom svojich sledovateľov vážne, začnite využívať live stream videá. Ľudia chcú vidieť, čo sa deje v aktuálnom čase, chcú interagovať s vysielaným obsahom, komentovať a klásť otázky. A vy môžete na základe toho očakávať viac lajkov a odberateľov.