Ako zistíte, že správca vašich Facebook kampaní nie je seriózny
Pri manažovaní Facebook kampaní pre našich klientov sa stretávam s rôznym prístupom v prípade, keď preberám kampane od iného správcu. Vo väčšine prípadov musíme kampane budovať úplne nanovo, čo nie je nič zvláštne, keďže každý má svoj vlastný spôsob budovania a plánovania reklamných kampaní, a v princípe si to chce každý robiť po svojom.
Čo ma ale zvykne vždy zaraziť, je to, keď sa najmä u navonok serióznych agentúr stretnem s tým, ako pristupujú k samotnému spôsobu manažovania kampaní. Tým nemám na mysli samotné kampane, ale skôr to, akú úroveň prístupu si zvolia, alebo akým spôsobom nastavia fakturácie v účte.
Toto dokáže klienta dostať do veľmi zlej situácie, a to najmä vtedy, keď sa rozhodne odísť od takéhoto správcu. V mnohých prípadoch je to najmä nevedomosť, no veľmi častým javom je to aj zámer. Tento článok nemá byť “hejtom” iných správcov, no skôr usmernením pre tých, ktorí si dávajú spravovať kampane niekým iným, aby vedeli, akým rizikám čelia a ako k tomu pristupovať čo najkorektnejšie, aby predišli možným problémom v budúcnosti.
Začiatok spolupráce a zriadenie účtu
Začiatok spolupráce pri manažovaní kampaní na Facebooku by mal prebiehať nasledovne. Ak má klient záujem o manažovanie kampaní a už má zriadený Business Manager, najlepším spôsobom je pridať nového správcu ako Partnera ku klientovmu účtu v Business Manageri.
V princípe teda existujú dve možnosti:
a) Klient nemá zriadený účet v Business Managerovi:
· Nasleduje jeho zriadenie, ktoré by mal vykonať výlučne klient, aby nenastala situácia, že správca vytvorí Business Manager, keďže sa tým vlastne stane jeho majiteľom a správcom. Toto zriadenie môže prebiehať na úrovni konzultácii na diaľku.
· Po zriadení účtu v Business Managerovi je to otázka spôsobu prístupov k nemu z hľadiska nového správcu. V prípade, že správca potrebuje robiť ešte ďalšie integrácie a nastavenia v účte, je v poriadku, ak takýto správca dostane prístup na celý Business Manager, no nie v roli Administrátora, ale len v roli ako Zamestnanec.
· Nasleduje pridanie správcu na úroveň Partnera, kde následne môže vykonávať všetky úkony na pridelených zdrojoch.
b) Klient už má Business manager
· V prípade, že už je účet v Business Manageri vytvorený, nasleduje pripojenie správcu na úrovni Partnera, ako bolo popisované vyššie. Toto prebieha pripojením v sekcii Partner cez ID daných Businessov (klient vs. správca).
· Ako bolo uvedené vyššie, alternatívou môže byť aj pridelenie celého prístupu do Business managera, v prípade, že je potrebné v účte robiť ešte nejaké úvodné nastavenia či integrácie.
Aké sú riziká rôznych prístupov pri manažovaní kampaní
Ako som popisoval v úvode, často sa stretávame až s kurióznymi situáciami pri preberaní účtov. V prípade Facebooku to môže byť navyše veľmi zradné pre obe strany. Skúsim popísať viaceré situácie, s ktorými sa klienti môžu stretnúť pri spôsobe manažovania ich kampaní a zároveň popísať, aké riziká z toho vyplývajú.
1. Správca vás požiada o priateľstvo na Facebooku, a bude tvrdiť že je to potrebné na prístup k správe vašich reklám
Toto je čiastočne pravda, no len vtedy, ak daný správca ešte nepočul o Business Manageri (ďalej iba BM). V princípe BM nepotrebujete a kampane viete spravovať aj cez správcu reklám cez svoj profil. No ak chcete pridať do tohto zoznamu ďalšieho správcu, musí byť vašim priateľom na Facebooku.
Toto by bolo asi najjednoduchšie riešenie, bez ťažkopádneho zriaďovania BM a iných vecí okolo toho. No buďte si istí, že ak s týmto na vás vyrukuje potenciálny správca, znamená to, že veľa o systéme správy reklám na Facebooku nevie, a nakoniec vás to bude možno stáť nemalé peniaze. Ruky preč od takých ľudí.
2. Správca vytvorí reklamný účet vo svojom BM (a nedá vám k nemu prístup)
Toto je u niektorých agentúr bežný jav. Zriadia si reklamný účet vo svojom agentúrnom BM a následne takto vytvárajú reklamy. Takýto prístup má viaceré riziká, a to nielen pre klienta. V prvom rade, ak niekto vytvorí reklamný účet vo svojom BM, tak nie ste jeho vlastníkom a neviete ho ani kontrolovať. Reklamný účet sa síce dá presunúť neskôr do vášho BM, no Pixel (zdroj všetkých dát) sa nedá, čo v jednoduchosti znamená asi toľko, že prídete o to najcennejšie – draho vybudované publikum.
Najčastejším dôvodom, prečo to agentúry takto robia, je ten, že kampane považujú za svoje know-how a nechcú teda, aby niekto vedel, ako tento “unikátny skvost” vytvorili a nebodaj ho odkopírovali. Z tohto plynú riziká aj pre samotnú agentúru v prípade, ak je reklamný účet napojený na platobnú kartu klienta. Ak sa klient rozhodne spoluprácu ukončiť a nevyrovná úplný zostatok na účte, dôjde nie len k zablokovaniu reklamného účtu klienta, ale dokonca k zablokovaniu celého agentúrneho BM (pokým sa zostatok nevyrovná).
3. Správca bude “tvoriť reklamy” len z vašej Stránky
Ešte stále existuje mnoho správcov, tzv. social media managerov, ktorí podceňujú silu reklamného systému Facebooku a venujú sa mu len na úrovni obsahu a propagovania príspevkov z firemnej Stránky. Ak vám správca povie, že bude “manažovať reklamy” cez vašu Stránku, treba ihneď spozornieť. Niekto taký pričuchol k remeslu asi len prednedávnom a chce si vás zobrať ako študijný materiál.
4. Správca bude tvoriť reklamy priamo zo svojho reklamného účtu
Áno aj toto sa deje. O tomto som čítal v odborných skupinách. Niektorí to robia aj takto šialene – manažujú kampane priamo zo svojho reklamného účtu pre viacero klientov. Čiže nielen to, že klient nikdy nedostane tieto dáta, ale nebude mať nikdy prístup k takémuto účtu.
Daný správca sa taktiež vystavuje aj veľkému riziku zrušenia takéhoto účtu priamo Facebookom, napr. z dôvodu, že na cieľovej stránke klienta bude nejaká chyba, porušenie pravidiel, či napadnutie malwareom.
Úroveň prístupov a bezpečnosť
Facebook je dnes veľmi náchylný na rôzne útoky, predovšetkým na phishingové pokusy o prevzatie celého účtu, vrátane vašej kreditnej karty. Nedávno sa mi stalo niečo podobné pri jednom klientovi. Ten sa nechal vlákať do takejto pasce vo forme phishingovej výzvy na zadanie prihlasovacích údajov na Facebooku, vrátane údajov platobnej karty. Údaje boli vyplnené a nasledovalo pripojenie útočníka k účtu a vytváranie filipínskych ecommerce reklám s denným rozpočtom 5000€.
Bezpečnosť je teda prvoradá, a je to tiež jedna z vecí, ako zistíte, že správca nemusí byť najserióznejší, ak toto vôbec nerieši. Ohrozuje tým váš celý biznis a takisto aj priamo vaše peniaze na účte.
Minimálne opatrenia, ktoré musí správca urobiť, aby sa postaral o základnú bezpečnosť účtu
Udeľovať len nevyhnutne potrebné prístupy
Aj Facebook má viacero úrovní prístupov, v prípade že niekto manažuje váš Business Manager. V prípade, že správca pridáva viacero používateľov do účtu, mal by im dať len nevyhnutné potrebné oprávnenia na zdroje, ktoré potrebujú. V prípade, ak má niekto napr. slabé heslo na Facebooku a bude hacknutý, pričom je vo vašom účte v BM administrátorom, môže sa ľahko stať, že o tento účet rýchlo prídete.
Pristupovať len ako Partner
Najistejšie pre vás je to, ak správca má vždy len prístup partnera. Toto vás ochráni pred tým, aby sa on alebo jeho spolupracovníci dostali k údajom na ktoré by nemali mať prístup, alebo že dôjde ku kompromitácii ich osobných profilov. V prípade prístupu len ako partnera je váš účet na úrovni Business Managera v bezpečí.
Zapnúť vám 2FA v účte
Dvojfaktorová autentifikácia je dobrá ochrana v prípade prístupu viacerých osôb k účtom. Táto ochrana vyžaduje dodatočný spôsob autorizácie, v prípade že sa správca prihlasuje z nového prehliadača.
Integrácia analytiky na webe
Pravidlo č.1 v prípade manažovania reklám na Facebooku u mňa je: nikdy nespúšťať akúkoľvek reklamu, pokiaľ nie je integrovaná Analytika – Facebook Pixel. Toto je úplný základ, a bez tohto je to len vyhadzovanie peňazí von oknom.
Väčšina ľudí to pritom vôbec nerieši a pri svojom boostovaní príspevkov riešia vyhodnocovanie ich aktivít len pocitovo – “boostol som tento príspevok a cez eshop mi prišli 3 objednávky, supeeeer”. No a takto nejak môžu fungovať aj vaši externí správcovia, tak pozor na to.
Základom reklamného systému na Facebooku je Pixel. Je to kľúčová súčasť systému, bez ktorej nefunguje analytika, vyhodnocovanie a ani optimalizácia reklám. V prípade že ste už o Pixeli počuli, tak sú dve možnosti ako k tomuto pristupovať:
1. Základná analytika Pixelu (PageView event)
Toto je úplný základ, ktorý má integrovaný dnes už takmer každý. Facebook vie na základe PageView eventu analyzovať to, akí návštevníci na váš web chodia a kde sa pohybujú. Na základe týchto údajov viete lepšie cieliť na ľudí, ktorí sú viac náchylnejší klikať na vaše reklamy a následne na webe sa zaujímať viac o váš obsah.
2. Integrácia eventov naprieč nákupným procesom
V prípade že vám nejde len o to, aby ste nahnali návštevy na váš web, ale aj o samotný predaj, je potom potrebná integrácia tzv. Eventov naprieč nákupný procesom. Na základe týchto eventov Facebook vie minimálne kto, kedy, a v akej hodnote navštívil daný tovar vo vašom eshope, že ho následne pridal do košíka, začal nákup a nakoniec aj objednal.
V prípade že potom niekto napr. opustí nákupný proces v košíku, viete ho “naháňať” s cielenou dynamickou reklamou, alebo mu ponúknuť bonus, v prípade že sa vráti do košíka a nákup dokončí.
Začiatok je kľúčový
Toto bolo zhrnutie len niektorých z indícií, ktoré vám môžu niečo napovedať o kvalite vášho správcu reklám. Je toho samozrejme omnoho viac, no určite platí, že aký je začiatok spolupráce, také bude pravdepodobne aj pokračovanie.
V prípade, že je to aj váš prípad a teraz ste sa v tom s hrôzou našli, tak nepanikárte, ale v kľudne konfrontujte vášho správcu s predmetnými bodmi. Mnohokrát je ešte cesta, ako to napraviť, no častokrát sa to nezaobíde bez nejakých strát (nevlastníctvo Pixelu).