Facebook a Google reklama: Aký je medzi nimi rozdiel?
Chcete mať reklamu na Facebooku alebo v Google, no netušíte, aké možnosti tieto platformy ponúkajú? Vytvorili sme pre vás základný prehľad o možnostiach online reklamy v týchto sieťach a vysvetlíme vám ich základné rozdiely. Dozviete sa aj to, kde máte investovať svoj budget, ak chcete na internete predávať produkty alebo osloviť nových zákazníkov.
Aké možnosti reklamy ponúka Google?
Google je najviac používaný vyhľadávací nástroj na svete. Používa ho približne 75% používateľov internetu, ktorí každý deň vykonajú viac ako 6,5 miliardy vyhľadávaní. Samotné vyhľadávanie je samozrejme pre každého bezplatné, no Google ponúka veľmi prepracovaný systém platenej inzercie. Jeho základom sú najmä Google reklamy, ktoré je možné umiestniť hneď na niekoľko “sietí”:
- Vyhľadávacia sieť – umožňuje zobraziť platené výsledky vyhľadávania po vyhľadaní vopred určených kľúčových slov. Týmto spôsobom môžete rýchlo dosiahnuť umiestnenie vášho odkazu pred organickými výsledkami vyhľadávania.
- Obsahová sieť – zobrazuje reklamy vo forme bannerov, textu alebo videa na vyhradených pozíciách webstránok, ktoré inzerent môže zacieliť na základe kontextu (kľúčových slov), tém, záujmov, nákupných úmyslov užívateľa, či retargetingu (opätovného oslovenia návštevníka webu).
- Nakupovanie – Google v zahraničí (najbližšie v Českej republike) umožňuje špeciálne zobrazenie produktu s odkazom na váš e-shop alebo web po tom, ako si používateľ vyhľadá určené kľúčové slovo, napr. “bežecké topánky”. Keďže sa produkty zobrazujú nad výsledkami vyhľadávania, takéto kampane majú zväčša veľmi dobré výsledky.
- Video sieť (YouTube) – reklamu môžete vložiť aj do videa na YouTube. Samozrejme, musí isť o video formát, ktorý spĺňa viaceré požiadavky.
- Ďalšie možnosti – Google ponúka aj ďalšie možnosti reklamy, ktoré však nie sú určené pre náš trh kvôli jeho (malej) veľkosti. Ide napríklad o Masthead reklamy na YouTube, ktoré môžete využiť najbližšie v Poľsku.
Google je svojou rozmanitou formou reklamy vhodný pre akúkoľvek spoločnosť. Všeobecne môžeme prehlásiť, že v prípade Google platíte za reklamu zameranú na vyhľadávané kľúčové slovo.
Google AdWords
Štatisticky je na Google najúspešnejších prvých 3-5 vyhľadávaných výsledkov. Ide o dôsledok plochy displeja zariadení, na ktorom sa zobrazí len istý počet výsledkov vyhľadávania, ale aj ľudskej unáhlenosti – spravidla klikne na jeden z prvých 3 výsledkov vyhľadávania približne 47% ľudí na desktope a asi 59% ľudí na smartfóne.
O úspešnosti vašej reklamy hovorí základný ukazovateľ CTR – click-through rate, u nás známy aj ako miera preklikov. Je to pomer medzi počtom kliknutí na reklamu a počtom jej zobrazení (impresií) vyjadrený v percentách.
Všeobecne dosahujú v reklamnej sieti Googlu lepšie výsledky reklamy vo vyhľadávaní (priemerné CTR na úrovni 1,91%) než v obsahovej (bannerovej) sieti, kde je priemerné CTR na úrovni približne 0,35%. Samozrejme, závisí to od obsahu reklamy a odvetvia. Zaujímavým je porovnanie pozície vo vyhľadávaní s celkovým CTR, ktoré je nasledovné:
- miesto: 7,65% CTR
- miesto: 2,84% CTR
- miesto: 2,2% CTR
- miesto: 1,64% CTR
- miesto: 0,78% CTR
V skratke môžeme povedať, že najlepšie výsledky dosahuje Google reklama vo vyhľadávaní, ak sa zobrazuje na prvých 5 miestach.
Cena reklamy Google
Okrem úspešnosti reklamy zaujíma inzerentov aj jej cena. Tú vyjadruje ukazovateľ CPC – cost per click, teda priemerná cena za 1 kliknutie na vašu reklamu. Jej hodnota sa mení podľa zamerania reklamy a podľa konkurencie pri vami danom kľúčovom slove. V priemere môžeme v našich podmienkach hovoriť o cene 0,21 EUR za preklik na e-shop (vychádzajúc zo štatistík našich existujúcich klientov).
V prospech takto vysokej ceny hovorí úspešnosť kampaní, o ktorých Google tvrdí nasledovné:
Priemerné výnosy na 1 investovaný dolár v sieti Google AdWords sú 8 dolárov. Firmy tak zarobia 8-násobok toho, čo investujú.
Google reklama je vhodná najmä pre inzerentov, ktorí chcú osloviť svoju cieľovú skupinu, ktorá ich produkty už pozná a pravidelne ich vyhľadáva. Pri spoločnostiach s bohatým portfóliom produktov a služieb je ale úspešnosť reklamy úzko spätá s jej komplexnými (a najmä správnymi) nastaveniami, ktoré by mali spoločnosti prenechať na odborníkov.
Facebook reklama
Sociálna sieť Facebook má dnes viac ako 2 miliardy aktívnych používateľov. Ich primárnym cieľom nie je niečo nakúpiť alebo objednať – Facebook je pre nich najmä zdroj relevantných informácií. Túto platformu by ste si pre svoju reklamu mali zvoliť, ak chcete zvýšiť povedomie o svojej značke, získať nových zákazníkov alebo si budovať s už existujúcimi zákazníkmi lepší vzťah.
Obrázok: TechCrunch
Facebook ponúka, rovnako ako Google, niekoľko rozličných typov reklamy. Ide najmä o reklamu vo forme platených príspevkov na nástenke používateľov. Okrem nej však môžete využiť aj reklamu v bočnom informačnom paneli Facebooku, či dokonca v Messenger-i a na Instagrame, ktorý je rovnako produktom Facebooku.
Typy reklám na Facebooku
Rovnako ako v prípade Google reklám, aj na Facebooku máte ako inzerent možnosť vybrať si rôzny cieľ vašej reklamnej kampane. Správne nastavenie reklám na Facebooku sa prejaví aj na ich celkovej sume, preto je vhodné nechať nastavenia reklám aj v tomto prípade na profesionálov.
Možnosti cielenia reklám na Facebooku.
Cena reklamy na Facebooku
Zo všetkých online reklamných platforiem môžeme v prípade Facebooku hovoriť o najlacnejšej cene za reklamu. Globálny priemer ceny za 1 klik na reklamu (CPC) je na úrovni $0,35, čo je približne 6,5-krát menej ako v prípade Googlu. Facebook reklama sa však nezameriava na kľúčové slová, ale na publikum. Jej cieľom je osloviť čo najviac ľudí a priniesť vám čo najviac konverzií, návštev, či nových zákazníkov.
Facebook reklama je aj veľmi silným nástrojom na budovanie povedomia o vašej značke a vylepšenie vzťahu s vašimi zákazníkmi.
Google alebo Facebook?
Najťažšou otázkou na koniec ostáva – je lepšie zaplatiť reklamu na Googli alebo na Facebooku? Odpoveď je však jasná – na oboch platformách.
Zatiaľ čo Google reklama je výborným nástrojom pre predaj vašich produktov a služieb ľuďom, ktorí v danom momente vyhľadávajú vaše produkty, na Facebooku môžete dlhodobo budovať komunitu okolo vašej značky, starať sa o svojich zákazníkov, či oslovovať nových ľudí v rôznych záujmových okruhoch, ktorí vašu značku ešte nepoznajú, či zatiaľ nevyhľadávajú vaše produkty. Obe platformy sa v nákupnej ceste zákazníka komplexne dopĺňajú, a tak by ste mali využiť všetky ich možnosti.
V prípade obmedzeného reklamného rozpočtu je potrebná základná analýza trhu a vašej cieľovej skupiny. Prvotne by ste mali zistiť, či sú vaše produkty alebo služby vyhľadávané (napovie vám to napríklad existujúci počet návštev z organického Google vyhľadávania v Analyticse, čo Keyword Planner od Google, ak ešte len začínate).
Potvrdenie tohto predpokladu indikuje možnosť dobrej akvizície v platených reklamách na produkty v reklamnej sieti Google. V tomto prípade by ste sa mali zamerať na Google AdWords reklamu s doplnkom vo forme retargetingu cez Facebook reklamu.
V prípade neznalosti vašich produktov alebo služieb zo strany vašej cieľovej skupiny je vhodnejším postupom proaktívna reklama na Facebooku doplnená o Google AdWords retargeting, ktorým môžete odchytiť akvizície z Facebooku. Možnosti online reklamy sú ale veľmi bohaté a častokrát sa na reklamnú kampaň nedajú aplikovať všeobecne platné vzorce. Aj preto by ste sa o možnostiach online reklamy mali radšej poradiť s odborníkmi, ktorí vám v tejto oblasti dokážu ponúknuť pomocnú ruku a cenné rady.