Integrácia a využitie WhatsApp na Facebooku
WhatsApp patrí v súčasnosti medzi najobľúbenejšie a najpoužívanejšie prostriedky komunikácie. Uprednostňujú vaši zákazníci a potenciálni zákazníci WhatsApp pred Messengerom? V článku sa dozviete ako si založiť účet WhatsApp Business, ako vytvoriť Facebook reklamu, ktorá užívateľa presmeruje do konverzácie WhatsApp a ako umožniť používateľom WhatsApp jedným kliknutím poslať správu firme, značke alebo tímu zákazníckej podpory.
Prečo kombinovať reklamu na Facebooku s reklamou v aplikácii WhatsApp?
WhatsApp má viac ako miliardu aktívnych používateľov denne. Mnoho majiteľov malých firiem používa túto aplikáciu na vybavovanie objednávok či riešenie otázok týkajúcich sa služieb zákazníkom. Pre osobný účet ale môže byť tento proces zaťažujúci. S tým dokáže pomôcť WhatsApp Business, ktorý umožňuje účet prispôsobiť požiadavkám firmy či značky. Už viac nemusíte používať svoje súkromné telefónne číslo na firemné účely. Pôvodne bola táto platforma dostupná len v niekoľkých vybraných krajinách, od minulého roku je už dostupná aj na Slovensku.
Aplikácia dokáže pomôcť malým a stredným podnikateľom vylepšiť ich služby zákazníkom. Umožňuje vytvoriť si obchodný profil s informáciami, ktoré sú pre vašich zákazníkov relevantné a atraktívne, ako sú kontaktné informácie, druh podnikania, popis firmy alebo produktov. Ponúka tiež možnosť nastavenia odosielania automatických správ a možnosť vytvárania si štítkov na usporiadanie konverzácií. Podobne ako pri reklamách v Messengeri, aj pri WhatsApp reklame s tlačidlom “Poslať správu” sa komunikácia užívateľa s firmou otvorí priamo v aplikácii WhatsApp. Užívateľ môže zo svojho mobilného telefónu kontaktovať firmu a firma môže pokračovať v komunikácii a odpovedať.
Je WhatsApp marketing efektívny?
Používanie aplikácie WhatsApp na priame spojenie s potenciálnymi zákazníkmi a predaj zákazníkom môže byť veľmi efektívne. Je to forma konverzačného obchodu, ktorá stavia na tomto základe:
- 87% správ svetovej populácie pochádza zo smartfónov
- 100 miliárd správ si užívatelia vymenia každý deň
- unikátna možnosť dať zákazníkom a potenciálnym zákazníkom pri konverzácii pridanú hodnotu osobnejšej komunikácie s firmou či produktom
Aby firma získala dostatočné množstvo zákazníkov, s ktorými môže nadviazať firemnú komunikáciu, musí vynaložiť určité úsilie. Je dôležité zistiť, cez akú platformu zákazníci danej firmy najradšej komunikujú a kde trávia najviac času. Ak je to WhatsApp, dobrým spôsobom ako rozšíriť dosah je smerovať reklamy do tejto aplikácie.
Využite WhatsApp pre obchodnú komunikáciu so zákazníkmi
Vytvorte si obchodný účet WhatsApp
Je bezplatný a aktuálne dostupný pre užívateľov Androidu aj iOS. Po tom, ako si nainštalujete aplikáciu, zadajte firemné číslo pre vytvorenie konta. Musí to byť telefónne číslo, na ktoré je možné posielať SMS správy. Číslo sa musí odlišovať od toho, ktoré máte zadané v súkromnom konte WhatsApp. Dostanete SMS správu so šesť miestnym kódom na overenie vášho telefónneho čísla. Potom zadajte názov vašej firmy. Mali by ste sa držať pokynov, ktoré má aplikácia pre vytvorenie obchodného názvu. Pamätajte, že toto meno neskôr nebudete môcť zmeniť, preto sa presvedčte, že ste ho naozaj zadali správne.
Vyplňte profil svojej firmy
Ďalším krokom po vytvorení účtu je vyplnenie profilu firmy. Klepnite na ikonu ponuky (tri bodky) v pravom hornom rohu obrazovky a vyberte položku Nastavenia. Tam vyberte Nastavenia firmy a potom vyberte Profil. Ide o obchodný profil, preto uveďte informácie, ktoré budú užitočné pre zákazníkov a potenciálnych zákazníkov, ako je popis firmy, URL, e-mailová adresa a lokácia. Vpravo hore vyplnené informácie uložíte. A ste pripravení na používanie firemného konta a na komunikáciu so zákazníkmi.
Nastavte automatické odpovede
Pripravte sa na často kladené otázky od zákazníkov a potenciálnych zákazníkov automatickými odpoveďami. Môžete si nastaviť rýchle odpovede, automatické odpovede v prípade nedostupnosti a uvítacie správy. Pomôže vám to zlepšiť komunikáciu, poskytnúť informácie a tiež vás to odbremení od manuálneho odpovedania na každú správu samostatne. Nastavenia automatických odpovedí vám dávajú možnosť odosielať aj automatizované odkazy s ponukami a objednávkami.
Vytvorte štítky na usporiadanie konverzácií
Štítky na označovanie konverzácií sú užitočná funkcia, vďaka ktorej je možné usporiadať vaše konverzácie so zákazníkmi. Pomocou štítkov zaradíte konverzácie do samostatných skupín predajného lievika a komunikáciu so zákazníkmi zvládnete jednoduchšie, pretože budete vedieť, v ktorej fáze nákupného procesu sa nachádzajú. Tiež si takto viete pripraviť automatické odpovede pre každú skupinu na mieru.
Firemné WhatsApp účty majú k dispozícii WhatsApp Web na pracovnej ploche PC na prijímanie správ a zasielanie odpovedí na ne. Podnikatelia, ktorým nevyhovuje rozhranie telefónu, môžu pre lepšie zobrazenie a prehľadnosť použiť túto možnosť.
Vytvorte si katalóg produktov
Na zlepšenie propagácie podnikania poskytuje aplikácia možnosť vytvorenia si vlastného katalógu produktov. Vďaka nemu môžete posielať produkty alebo služby priamo v chate zákazníkom aj potenciálnym zákazníkom. K jednotlivým produktom v katalógu je možné pridať konkrétne informácie, ako sú cena, fotka produktu, stručný popis či url. Katalóg budete mať k dispozícii kedykoľvek budete potrebovať poslať nejaký produkt cez chat.
Vytvorenie katalógu je jednoduché, ale musíte ho vytvoriť manuálne, čo môže byť pri veľkom počte produktov komplikované a časovo náročné. Ak ste majiteľom firmy či značky s veľkým počtom produktov, vyberajte len tie najpredávanejšie alebo najzaujímavejšie. Ku katalógu sa dostanete kliknutím na Nastavenia, Firemné nastavenia a Katalóg. Ak možnosť katalóg nevidíte v ponuke, skúste aplikáciu aktualizovať. Kliknite na pridať produkty alebo služby a už len vyberte obrázok produktu z galérie telefónu, pridajte názov, cenu, popis a link. Kód, ktorý sa zobrazí pri danom produkte pomáha sledovať položky v katalógu. Uložte a katalóg je pripravený.
Prepojte obchodnú stránku WhatsApp s Facebookom
V ďalšom kroku musíte prepojiť svoju obchodnú stránku WhatsApp s vašou stránkou na Facebooku. Prepojenie nastavíte na obchodnej stránke Facebook.
- Prejdite na vašu Facebook firemnú stránku
- Kliknite na položku Nastavenia
- V stĺpci na ľavej strane kliknite na položku WhatsApp
- Vyberte kód svojej krajiny
- Zadajte svoje firemné WhatsApp číslo a kliknite na Odoslať kód
- Vložte kód a kliknite na Potvrdiť
Po tomto prepojení môžete začať vytvárať svoju prvú reklamu v aplikácii WhatsApp.
WhatsApp reklamy – ako na ne
Aplikácia WhatsApp, podobne ako aplikácia Messenger, poskytuje rôzne možnosti využitia reklamy. Dáte prednosť boostovaniu postov alebo vytvoreniu reklamy cez FB Business manager? Rozhodnutie je na vás. Urobte si prieskum, čo vaši zákazníci uprednostňujú, ujasnite si, čo chcete reklamami dosiahnuť a pustite sa do toho. Aké máte teda možnosti pri tvorbe reklám v aplikácii WhatsApp?
Promujte Váš WhatsApp účet prostredníctvom boostovania postov z Facebooku
Pri boostovaní Facebook postu je možné pridať, okrem iných CTA tlačidiel, aj tlačidlo Send WhatsApp Message (Odoslať správu na WhatsApp). Ak užívateľ klikne na tlačidlo, bude presmerovaný na komunikáciu v aplikácii WhatsApp. Tak môže firma zahájiť chat s potenciálnym zákazníkom.
Ak chcete nastaviť tento druh kampane, vyberte si konkrétny príspevok a použite tlačidlo Boost Post. Rozbalia sa CTA možnosti, z ktorých vyberte Poslať WhatsApp správu. Tlačidlo sa pridá k vášmu príspevku. Pokiaľ chcete použiť túto možnosť, cieľ reklamy by mal byť Post engagement.
Následne zadajte svoje telefónne číslo, ktoré máte v účte WhatsApp a potvrďte ho päť miestnym kódom, ktorý Facebook pošle na Váš telefón. Zobrazí sa potvrdzujúca správa, že vaše telefónne číslo bolo pripojené k FB stránke. Teraz je potrebné nastaviť rozpočet, cieľ a trvanie vašej reklamy. Ak to všetko budete mať hotové, už len potvrdíte dokončenie Boostu. V sekcii Štatistiky si môžete zobraziť, ako sa darí vašim reklamám. Túto sekciu nájdete v účte WhatsApp v obchodných nastaveniach. Na platforme môžete vidieť počet odoslaných, doručených, prečítaných a prijatých správ.
Používajte reklamy Click-To-WhatsApp na rozšírenie dosahu
Ďalší spôsob využitia Facebook reklamy na to, aby ľudia firmu kontaktovali cez aplikáciu WhatsApp. Táto reklama však má ešte stále mnohé obmedzenia a neponúka toľko možností ako nastavenie Messenger reklamy. Tak ako pri boostovaní FB postu aj táto reklama obsahuje CTA tlačidlo Send WhatsApp Message. Obmedzenia sa týkajú aj umiestnenia reklám. K dispozícii sú len:
- Facebook News Feed & Marketplace
- Instagram Feed & Explore
- Facebook & Instagram Stories
Zatiaľ nie je možná žiadna automatizácia, podobne ako pri reklamách Click To Instagram Direct. Platformy Facebooku sa ale čím ďalej tým viac rozvíjajú, tak sa dá očakávať, že aj WhatsApp reklamy budú mať časom viac možností.
Ako nastaviť reklamy Click-To-WhatsApp?
Prejdite do správcu reklám a vytvorte novú kampaň. Najskôr si musíte zvoliť cieľ kampane: Návštevnosť, Konverzie alebo Správy.
V časti umiestnenie správy, traffic alebo konverzie vyberte možnosť WhatsApp. Vyberte si publikum, umiestnenia reklamy a zadajte časový plán. A môžete vytvoriť reklamu. Pridajte obrázok, banner, text a nadpis reklamy. Bude sa zobrazovať s tlačidlom Odoslať správu WhatsApp.
Reklamy cielené na dosah, povedomie o značke, interakciu alebo zhliadnutie videa
- Vyberte si publikum, umiestnenia a časový plán.
- V časti Odkazy kliknite na položku Pridať adresu URL webových stránok .
- Pridajte adresu URL svojho firemného webu.
- V časti Výzva na akciu vyberte možnosť Odoslať správu WhatsApp.
- Vyberte svoju stránku s pripojeným číslom WhatsApp v rozbaľovacej ponuke. Kliknutím na Potvrdiť zverejníte svoju reklamu Click-to-WhatsApp.
Po zverejnení reklamy môžete prichádzajúce konverzácie vybavovať v aplikácii WhatsApp Business. Budete to väčšinou musieť robiť manuálne, kým WhatsApp nepovolí väčšiu automatizáciu.
Dajte zákazníkom dôvod komunikovať s vami cez WhatsApp
Hoci má reklama v aplikácii WhatsApp ešte mnohé obmedzenia a potrebu manuálneho ovládania, je možné ju využiť rôznymi zaujímavými spôsobmi.
Gastro – Máte reštauráciu alebo bistro? Používajú vaši zákazníci častejšie Facebook a Instagram, ale objednávky robia radšej cez WhatsApp? Ponúknite im prostredníctvom WhatsApp reklamy zľavu, ak si objednajú priamo. Pošlite im automatickú ponuku alebo ich nechajte prezrieť si pripravený katalóg produktov.
Móda – Staňte sa pre vašich zákazníkov módnym poradcom. Odkomunikujte v reklame vašu značku ako virtuálneho osobného stylistu a chatujte s vašimi zákazníkmi. Použite katalóg produktov, odpovedajte na otázky ohľadom veľkostí, spôsobu a termínu dodania, pomôžte im orientovať sa v aktuálnych módnych trendoch.
Múzeá, kiná, divadlá – Ponúknite vašim zákazníkom zľavový kupón na lístok výmenou za chatovanie s vami. Ak vám napíšu, vy im spätne pošlete zľavový kupón. Na akékoľvek otázky týkajúce sa použitia zľavového kódu sa môžu tiež pýtať prostredníctvom chatu.
Ponuky, katalógy, e-booky zasielané e-mailom – Pripravte si pre zákazníkov zaujímavú ponuku, katalóg alebo e-knihu, ktorú im zašlete na e-mail. Ten vám na výzvu v reklame pošlú prostredníctvom WhatsApp konverzácie.
Kozmetické a kadernícke salóny – Potrebujete nových zákazníkov pre váš salón? Vyzvite ľudí, aby si rezervovali termín cez WhatsApp správu. Ak začnú s vami komunikovať, ponúknite im svoje služby, cenník a dohodnite si stretnutie.
Chatovacie aplikácie poskytujú sľubný základ pre jednoduchú a najmä osobnú komunikáciu so zákazníkmi a potenciálnymi zákazníkmi. Ich postupná automatizácia a možnosti bohatého obsahu sú ideálne pre podniky, ktoré si zakladajú na dobrých vzťahoch so zákazníkmi. WhatsApp umožňuje spravovať interakcie so zákazníkmi bez potreby použitia osobného účtu. Hoci sa biznis aplikácia stále vyvíja, už teraz poskytuje viacero zaujímavých možností pre rozvoj podnikania a osobnú komunikáciu. Vytvorenie konta a prepojenie s Facebookom je naozaj jednoduché a vy si môžete budovať základňu zákazníkov, ktorí sa k vám budú radi vracať, aj prostredníctvom zvýšenia dosahu cez Facebook reklamu.