Prípadová štúdia: Google Ads, Facebook Ads
320 % rast vďaka komplexnému prístupu v online marketingu
Adrienn Csenger
majiteľka
Predstavenie klienta
Vstupná analýza
Majiteľka Adrienn Csenger nás oslovila na začiatku roka 2019, aby sme im pomohli s kampaňami v online priestore pre ich viaceré online projekty (officemania.sk, ramina.sk, ramina.hu a reybag.sk). Dovtedy skúšali rôzne možnosti, od externých správcov, cez interných marketingových pracovníkov, no nič z toho sa im poriadne neosvedčilo.
To čo dovtedy bežalo boli kampane v Google v obmedzenom rozsahu a občasné kampane na Facebooku. Kampane celkom fungovali a prinášali konverzie, no z pohľadu výkonnosti to nebolo ideálne a majitelia hľadali možnosti ako celý online ešte zefektívniť a viac naštartovať.
Ako cieľ si stanovili návratnosť na úrovni PNO (Podiel Nákladov na Obrate) 15% pri neobmedzených nákladoch v kampaniach. Z hľadiska aktuálneho stavu bola táto hodnota na úrovni 13%, no pri celkom nízkych nominálnych nákladoch v kampaniach a aj obratoch, čo sme potrebovali razantne navýšiť, takže nás čakala celkom veľká výzva.
Návrh riešenia
Po úvodnej analýze sme ako prvé navrhli rozdelenie projektov do jednotlivých účtov pre lepší prehľad a výkonnosť jednotlivých projektov, keďže dovtedy sa propagovali všetky v jednom účte. Následne sme sa pustili do dodatočnej analýzy kľúčových slov a návrhu štruktúry kampaní.
Úvodná štruktúra zahŕňala:
- Kampane vo vyhľadávaní na top kategórie v spojení so značkami.
- Kampaň “Brand” vo vyhľadávaní na vlastnú značku.
- Kampane DSA (dynamické vyhľadávanie z indexu).
- Štandardná Shopping kampaň (nákupná kampaň).
- Display Awareness kampaň.
Po spustení a rozbehu kampaní v Google Ads sme sa pustili do prípravy Facebook Ads kampaní. Tu sme začínali v podstate od nuly, keďže dovtedy nebežala žiadna trvalá kampaň, len občasne sa niečo „boostovalo“.
Začali sme spolu s klientom s plánom kampaní na celý rok, ktorý bol kľúčový pre úspešné výsledky v kampaniach. Následne sme podľa neho pripravili štruktúru kampaní, pričom sme vychádzali z top ponuky aj podľa výsledkov v Google Ads a takisto z dovtedy najlepšie fungujúcich kategórií.
Úvodná štruktúra zahŕňala:
- Interakčná kampaň na galériu produktov (školské tašky).
- Dve konverzné kampane na top kategórie produktov.
- Dynamický remarketing.
Kreatívy
Google Ads
Pri Google sme okrem klasických reklám vo vyhľadávaní vsadili na responzívne display reklamy, ktoré mali lepšie CTR ako tie statické.
Facebook Ads
Pri Facebooku sme vsadili na viaceré formáty a to statický formát reklám v Newsfeede a potom prezentačné videá z jednotlivých produktov, ktoré si klient vytváral vo vlastnej réžii.
Youtube Ads
Pri Youtube sme mali postupne k dispozícii viacero formátov videí pre rôzne fázy podobne ako pri Facebooku.
Pre jednoduchšie a jasnejšie porovnanie výsledkov sme si vybrali klientovu top sezónu, ktorá je vždy v auguste a predstavuje špičku v predaji školských tašiek pre deti a študentov, ktorí sa chystajú na nástup do školy.
Vývoj
8/2019
Išlo o prvý rok spolupráce a v úvode sme sa zamerali pri Google Ads kampaniach na analýzu kľúčových slov a vytvorenie zmysluplnej štruktúry v novom účte, ktorá by fungovala čo najlepšie na základe našich skúseností.
Do úvodnej štruktúry sme zapojili:
- Dynamické kampane vo vyhľadávaní.
- Dynamický remarketing.
- Kampaň vo vyhľadávaní na kategórie značiek.
- Display awareness kampaň v obsahovej sieti.
- Text awareness kampaň v obsahovej sieti.
- Kampaň vo vyhľadávaní na kategórie a typ produktu.
- Shopping kampaň (štandardná nákupná kampaň).
8/2020
Tento rok bol pre tento segment krízový kvôli globálnej pandémii, ktorá ovplyvnila veľmi aj školy a tým pádom aj nákupy školských tašiek a batohov. Napriek tomu sa nám podarilo výrazne navýšiť medziročne rozpočet a zároveň aj celkové výnosy.
Zároveň sme pracovali aj na zmene stratégie, kde dovtedy sme sa sústredili na tCPA (cieľová cena za akvizíciu), čo z pohľadu celkových konverzií v účte bol dobrý krok, no postupným vylaďovaním účtu došlo k tomu, že vývoj situácie si vyžiadal prechod na tROAS (návratnosť z investície do reklám).
S klientom sme diskutovali aj na tému optimálneho cieľového tROAS a vzhľadom na aktuálnu pozíciu reklám v aukciách oproti konkurentom sme zvážili, že výhodnejšie bude pre nás ísť na nižšiu návratnosť ak by nám to prinieslo lepšie výsledky v podobe zvýšenia obratu. A presne to sa aj stalo. Obrat sa v top sezóne takmer strojnásobil, čo nám potvrdilo že to bol dobrý prístup a boli to zatiaľ najlepšie výsledky v histórii účtu.
Okrem bežných výkonnostných kampaní sme zapojili postupne aj video, ktoré nám klient vedel dodať a umiestniť na svoj Youtube kanál. Boli to napr. stop-motion videá so školskými taškami, ktoré nie len že priniesli veľké množstvo zobrazení za nízku cenu, ale priamo aj nejaké konverzie.
Hlavné body na ktoré sme sa zamerali v kampaniach Google Ads:
- Segmentácia kampaní.
- Optimalizácia negatív.
- Rozširovanie remarketingu.
- Dopĺňanie nových reklamných skupín.
- Tvorba video kampaní.
- Postupná zmena stratégie kampaní na tROAS.
8/2021
V roku 2021 sme vstupovali do veľmi ťažkého obdobia korona-krízy, no napriek tomu že ľudia sa obávali čo bude a školy sa otvárali a zatvárali, tak sa nám celkom podarilo udržať návratnosť aj z minulého roka.
V pandemickom období sme obmedzili sortiment na top high margin kategórie, pre dosiahnutie požadovanej návratnosti. V roku 2021 klient na naše odporúčanie začal spolupracovať aktívne so SEO špecialistom, ktorý im spracoval analýzu a následne pripravil aj aplikoval odporúčania na web.
Zamerali sme sa takisto na udržanie dohodnutej návratnosti 800 %, tak aby sme sa nedostali do červených čísel, čo sa nám v priebehu roka s prehľadom darilo. V top sezóne tomu bolo rovnako a podarilo sa nám udržať dobré čísla z minulého roku.
Hlavné body na ktoré sme sa zamerali v kampaniach Google Ads:
- Doplnenie nových rozšírení reklám.
- Dopĺňanie nových reklamných skupín podľa analýzy.
- Dopĺňanie nových publík.
- Vylepšovanie responzívnych reklám v účte na lepšie hodnotenia.
- Zmene atribučného modelu na atribúciu na základe dát
- Tvorbe display a discovery brand awareness kampaní
Výsledky kampaní Google Ads 8/2021
8/2022
Tento rok bol konečne nepandemický a mysleli sme si že všetko pôjde všade už konečne naplno, no nakoniec sme kvôli negatívnym externým faktorom videli na trhu významný pokles konverzií a to v priemere od -20 po -30 %.
Aj z tohto dôvodu nás nesmierne teší, že sa nám podarilo znovu rásť a počas top sezóny sme boli schopní minúť až o 63 % medziročne viac a v porovnaní s predpandemickým rokom 2019 až o 320 % viac, a to pri udržaní miery návratnosti, teda dosiahli sme aj historicky najvyšší výnos z kampaní.
Tento výsledok ale neprišiel sám a veríme tomu že aj keby nedošlo k zásadnej zmene v dizajne webu na ktorú sme naliehali, tak sa výsledok nedostaví a najskôr by sme stagnovali. Klientovi sme k starému webu spísali niekoľko kľúčových bodov nad rámec našich činností ktoré sme detailne konzultovali, pri ktorých si myslíme že sú problematické a ktoré by sa mali zapracovať do nového dizajnu.
Medzi navrhované zmeny patrilo:
- Vylepšenie navigácie na webe tak aby sa zákazník vedel rýchlejšie (na menej klikov) dostať ku konkrétnemu produktu.
- Vylepšenie informácie o dostupnosti, ktorý mala v tom čase konkurencia spracované omnoho lepšie a v tomto sme zaostávali.
- Lepšie spracované popisy a technické detaily produktov, ktoré bolo takisto treba zapracovať do filtrácie.
- Platobné a dodacie možnosti, ktoré bolo takisto potrebné vylepšiť oproti konkurencii.
- Ďalšie obchodné a reputačné prvky, ktoré mali vplyv na CRO.
- Pridanie certifikátu „Overené zákazníkmi“ od Heureky na viditeľné miesta na webe a doplnenie ďalších reputačných prvkov.
Po redizajne webu a rebrandingu fádny a zastaralý dizajn v hnedom prevedení vystriedal nový web v sviežich farbách, ktorý aktuálne tvorí výborne spracované horizontálne menu, jasne prehľadné prvky na hlavnej stránke a takisto stránke kategórie. Prepracovaná bola aj produktová stránka, ktorá je teraz omnoho prehľadnejšia a informatívnejšia.
Okrem toho že nastali zmeny na webe sme samozrejme usilovne pracovali aj na kampaniach, aby sme dosiahli želané výsledky, pričom sme sa snažili adaptovať na zmeny ktoré nastali v reklamných systémoch.
Pri Google Ads to bola hlavne implementácia Performance Max kampaní, ktoré sme postupne všade nasadzovali, spracovávali k nim framework a postupne testovali. Vďaka kvalitnému frameworku sa nám aj tu podarilo túto kampaň dobre rozbehnúť a dosiahnúť aj vďaka nej tieto kvalitné výsledky.
Hlavné body na ktoré sme sa zamerali v kampaniach Google Ads:
- Tvorba, testovanie a kontinuálna segmentácia Max Performance kampane.
- Kontinuálna segmentácia a vylepšovanie skóre kvality kampaní.
- Tvorba YouTube video kampaní.
- Integrácia rozšírených konverzií v trackingu.
- Tvorba a integrácia nových rozšírení reklám.
- Doplnenie nových prvkov do feedu pre lepšie zobrazovanie v Shoppingu.
- Integrácia GA4 a prepojenie s účtom.
Dosiahnuté výsledky
Vstupné štatistiky
Náklad Google Ads (8/2019): 1 750€
Výnos Google Ads (8/2019): 17 959€
Naše výsledky
Náklad Google Ads (8/2022): 8 474€
Výnos Google Ads (8/2022): 75 366€
Za uplynulé 4 roky spolupráce sa nám podarilo zabezpečiť klientovi kontinuálny rast vďaka komplexnému prístupu v marketingu pohľadom na jednotlivé kanály ale aj web ako hlavný predajný nástroj.
Už za prvý rok spolupráce sa nám podarilo len v Google Ads zvýšiť v sezóne medziročné výsledky o 170%, následne počas covidového obdobia vo veľmi náročnom čase udržať cieľovú návratnosť a v pocovidovom období zásadne navýšiť obraty až na 320% alebo 75 366€ v jednom sezónnom mesiaci na platforme Google Ads.
Kľúčom k úspechu určite bola dôvera klienta a nadštandardná komunikácia. Uplynulé obdobie kde všetko na trhu klesalo ukázalo aj to, že ľudia by sa nemali báť realizovať zásadné zmeny napr. formou komplexného redizajnu, ktoré nám hlavne tu zásadne pomohli v dosiahnutých výsledkoch.