Získajte užitočné marketingové tipy

Budeme vám posielať len užitočný obsah. Vaše osobné údaje sú u nás v bezpečí.

Pripravte sa na bezplatný Google Shopping (Nákupy)

Spoločnosť Google prichádza s významnou zmenou, ktorá sa týka platformy Google Shopping. Umožní majiteľom firiem a spoločností zápis produktov do Google nákupov úplne zadarmo. Od roku 2012 musela každá firma, ktorá chcela inzerovať v Google nákupoch, platiť za zoznam produktov, ktoré sa zobrazovali vo forme reklamy. To viedlo k nižšiemu záujmu spoločností využívať platformu Google Shopping, najmä ak išlo o malé firmy a podniky. Uprednostnili spúšťanie štandardných reklám vo vyhľadávaní alebo používanie služieb tretích strán, ako napr. Amazon Marketplace či eBay.

Google teraz umožní každému, kto prevádzkuje elektronický obchod, využívať záložku Google Shopping aj bez platenia za prekliky. Samozrejme, spoločnosti, ktoré sa chcú zobrazovať na vrchných priečkach vo vyhľadávaní, si budú musieť naďalej za propagované záznamy platiť. Ostatní sa budú v nákupoch zobrazovať na základe relevantnosti. Ak už nákupné reklamy a Merchant Center používate, nemusíte v zásade nič robiť pre získanie bezplatných záznamov. Len sa uistite, že v Merchant Centre máte povolený program “Platformy Googlu”.

zdroj: vlastný screenshot

Spoločnosť Google už na týchto zmenách pracovala dlhší čas, prebiehajúca pandémia koronavírusu ju ale dotlačila k urýchleniu spustenia. Nová bezplatná možnosť Shoppingu vstúpila do platnosti 27. apríla v USA  a aktuálne sa už rozšírila do celého sveta, tam, kde je Google Shopping dostupný. Google usilovne pracuje na zjednodušení presunu spoločností na svoju platformu spoluprácou so spoločnosťou PayPal. Cieľom je motivovať firmy k rýchlejšiemu prechodu vďaka prepojeniu ich existujúcich účtov s možnosťou prijímať platby online.

Záchranné lano pre malé podniky

Práve kvôli pandémii koronavírusu musela väčšina podnikov zatvoriť svoje kamenné prevádzky a najväčšiu stratu utrpeli malí podnikatelia. Niektorí boli nútení svoje podnikanie presunúť z “offline prostredia” a začať s elektronickým obchodovaním, niektorým to žiaľ sortiment a druh podnikania nedovolil.

Obchodný prezident Google Bill Ready sa vyjadril, že malí podnikatelia vedia ponúknuť široké spektrum produktov užívateľom Googlu, ale nemusia mať vždy dostatok prostriedkov. Vďaka možnosti free Shoppingu budú môcť aj oni inzerovať a kupujúci dostanú možnosť prístupu k širšiemu výberu toho, čo hľadajú. Bill Ready tiež poznamenal, že by toto riešenie mohlo priniesť potrebnú úľavu do ekosystému maloobchodu a malých firiem. (Zdroj: The Verge)

Aké sú výhody Google Shoppingu?

Google Shopping, ako integrovaná časť vyhľadávača Google, existuje už takmer 2 desaťročia. Na slovenský trh sa však dostal až minulý rok v máji. Najväčšou výhodou Google Nákupov je možnosť vidieť priamo obrázok produktu aj so stručnými informáciami. Nie je potrebné preklikávať sa cez textový odkaz. Namiesto textových odkazov sa vám zobrazia odkazy s fotkou produktov. Tento spôsob propagácie nevyužívajú všetci inzerenti, takže je tu menšia konkurencia ako pri textových reklamách vo vyhľadávaní.  

Reklama v nákupoch zobrazí produkt, jeho názov, cenu a názov e-shopu z Merchant Centra.  Zvyčajne sa zobrazuje nad výsledkami vyhľadávania, v zobrazeniach reklamy vpravo, tiež vo vyhľadávaní cez obrázky alebo v samostatnej záložke Google Shopping. Automaticky by sa mala nachádzať aj na Youtube, pod videom alebo vedľa neho. Bezplatné nákupy sa však týkajú len zobrazovania v záložke Shopping (Nákupy). 


Zobrazovanie produktov v záložke Google Shopping
zdroj: vlastný screenshot

Google chce byť voči zákazníkom férový, preto ešte pred začiatkom inzerovania musia produkty prejsť viacerými faktormi schválenia. Odporúčame sa vyhnúť inzerovaniu zakázaných produktov, ako sú napr. zbrane, lieky a podobne. Ďalším z kontrolovaných faktorov sú dobre vyplnené podmienky vrátenia tovaru a vrátenia peňazí na účet. Informácie musia zahŕňať aj počet dní a formu vrátenia. Google Shopping sa dá spustiť len ak e-shop doručuje tovar zákazníkom domov, teda nestačí doručenie do automatov alebo boxov. Rovnako sú zakázané aj kupóny a služby. Ak sa nachádzajú v produktovom feede, Google zamietne celý e-shop, čo môže zbytočne predĺžiť proces registrácie. Promovať sa teda dajú len fyzické produkty, žiadne služby, poukazy či zájazdy.

Šťastie praje pripraveným

Ak už teraz premýšľate, že by ste do Google Shoppingu išli, vedzte, že začať s prípravou môžete hneď. Bezplatný zápis do Google nákupov je spustený už aj na Slovensku, tak nie je na čo čakať. Ako sa teda na tento spôsob inzercie pripraviť? Na to, aby sa mohla spustiť služba Google Shopping je potrebné nastaviť účet Google Merchant Center a vytvoriť produktový feed.

Na registráciu do Merchant Centra potrebujete Google účet, napr. Gmail. Do svojho Merchant účtu po registrácii zadávate údaje firmy. Tieto informácie sa vypĺňajú len raz a budú sa zobrazovať vo všetkých programoch a službách Google. Názov firmy, e-shopu alebo obchodu sa zobrazí ako názov podniku v inzercii v nákupoch. Je potrebné zvoliť aj krajinu, v ktorej je firma zaregistrovaná. Na základe vašich cieľov si vyberiete programy, pokojne aj všetky, no hlavne program Platformy Google, ktorý sa týka bezplatných nákupov. A môžete začať používať Merchant Center ako prostriedok na správu informačných kanálov, prezeranie údajov a skúmanie programov pre vaše produkty.


Prehľad účtu v Google Merchant Center
zdroj: vlastný screenshot

Ak chcete do služby Google Merchant Center nahrať informácie o vašich produktoch, musíte najskôr vytvoriť informačný kanál, do ktorého odošlete svoje údaje. Feed (informačný kanál) je zdroj údajov, ktoré Merchant Center používa na zobrazovanie produktov v službách Google. Ak údaje vo feede spĺňajú špecifiká, ktoré Merchant Center požaduje, vytvorenie a odoslanie feedu je jedinou akciou, ktorú treba urobiť. Produkty, ktoré kvôli údajom nespĺňajú požiadavky, je možné prispôsobiť pomocou pokročilých funkcií informačného kanála. Tiež je možné dodatočne zmeniť údaje o produkte a takto pracovať na zvýšení výkonnosti vašich reklám.

V niektorých prípadoch budete potrebovať aj EAN kódy. Ak sa vo vašom portfóliu nachádzajú značkové produkty, u ktorých je jasný výrobca a model, bez EAN kódu sa pri tvorbe Shopping kampaní nezaobídete. Google by vám jednoducho nepovolil inzerciu v Google nákupoch. Spadajú sem kategórie produktov z oblasti fashion, hodinky, mobilné telefóny a podobne.

Pokiaľ nemáte feed, ktorý by sa dal nahrať do Google Merchant Centra, je ešte jeden spôsob ako sa zapojiť do inzercie v nákupoch. Pridáte na váš web značky štrukturovaných dát a produkty, ktoré predávate sa budú automaticky zobrazovať na takmer všetkých platformách Google Shopping.

Dbajte na prehľadnosť služieb pre svojich zákazníkov

Google má rád poriadok. Dbá na prehľadnosť e-shopov a na uvádzanie informácií, ktoré sú pre zákazníka dôležité a môžu ho ovplyvniť pri nákupe. Dáva pozor aj na to, či je na e-shope uvedená možnosť doručenia kuriérom domov alebo len do Zásielkovne. Tiež či má e-shop jasné podmienky pre vrátenie tovaru. Ak nie sú splnené podmienky, ktoré vyžaduje, účet zablokuje a reklamu jednoducho prestane spúšťať. Je teda dôležité byť pripravený. Pripravený pre zákazníka a tiež na podmienky Google.

Páčil sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi
Jana Mešťanová
Jana Mešťanová

Pracujem na performance kampaniach v Google Ads, Facebook Ads a porovnávačoch. Tvorím články na blog, školenia a starám sa o firemné teambuildingy.

Získajte užitočné marketingové tipy

Buďte medzi prvými, ktorí si prečítajú naše nové články.

Vaše osobné údaje sú u nás v bezpečí.