Šesť nástrojov, ktoré môžeme využívať namiesto FB Analyticsu
Od 1. júna 2021 už samostatný nástroj Facebook Analytics nie je viac k dispozícii. Spoločnosť Facebook sa rozhodla využívanie nástroja ukončiť z dôvodu zlučovania nástrojov pre firmy, hoci Facebook Analytics pomáhal firmám zlepšovať reklamu na sociálnych sieťach.
Monitorovanie analytických údajov z reklamy je rozhodujúce, bez ohľadu na to, do ktorého typu reklamy investujete. Facebook Analytics pomáhal obchodníkom a inzerentom zvýšiť návratnosť investícií poskytnutím podrobných prehľadov o interakcii publika s reklamami na Facebooku. Aj keď už nebude viac k dispozícii, spoločnosť Facebook ponúka alternatívy pre merania, ktoré umožňujú kontrolovať prehľady a analyzovať dáta. V tomto článku sa dozviete o šiestich z nich a o tom, ktoré metriky reklamy budete chcieť sledovať a prečo.
Na čo slúžil Facebook Analytics?
Facebook Analytics bol spustený v roku 2018 ako alternatíva k platformám ako Google Analytics. Bol to nástroj, ktorý umožňoval obchodníkom vidieť, ako používatelia Facebooku interagovali so stránkami, webmi, aplikáciami a Messenger botmi. Okrem sledovania všetkých údajov o vašej firemnej Facebook stránke na jednom mieste, mohli používatelia tiež vytvárať a vkladať sledovacie pixely Facebooku na svoje webové stránky. Mohli tak zistiť, ako sa správajú zákazníci a aká je ich nákupná cesta. Na rozdiel od Business Managera, nebol pre prístup k údajom vo Facebook Analyticse potrebný účet na Facebooku.
Nástroj poskytoval užívateľom rôzne funkcie. Automatizovaný prehľad údajov v reálnom čase, meranie konverzií pre akékoľvek ciele, podobné publiká, ktoré odzrkadľujú najhodnotnejších zákazníkov, sledovanie nákupnej aktivity zákazníkov, hĺbkovú demografiu publika a ďalšie. Kombinácia poznatkov a údajov z tohto nástroja pomáhala vyladiť marketingovú stratégiu a zlepšiť výkonnosť kampaní do budúcnosti.
5 dôvodov, prečo by sme mali sledovať analytiku na Facebooku
1. Pochopte výkonnosť
Pokiaľ sa nepozriete na dáta z minulosti, nebudete vedieť, či niečo fungovalo alebo nie. Nestačí sa len uspokojiť s tým, že kampane boli úspešné. Informácie o doterajšej výkonnosti vám pomôžu pochopiť, akým smerom by sa mala uberať vaša stratégia do budúcnosti. Aký typ obsahu je najviac lajkovaný? Prečo vám za posledný týždeň odišlo niekoľko desiatok followerov? Fakty, ktoré hovoria o tom, čo sa deje vo vašom účte sú nevyhnutné na to, aby ste sa poučili a aby vás biznis rástol.
2. Vytvárajte reporty
Ak máte spolupracovníkov, kolegov alebo klientov, ktorí chcú vidieť prehľad dát na Facebooku, vytváranie reportov je veľmi užitočné. Exportujte grafické PDF súbory, tabuľky alebo grafy z analytických nástrojov podľa vášho výberu a informujte ostatných o výsledkoch vašich kampaní.
3. Pochopte vaše publikum
Či už ste sa rozhodli cieliť na jednu skupinu potenciálnych zákazníkov alebo testujete cielenie na viac publík, to, či je pre vás dané cielenie prínosné, zistíte až vďaka dátam. Údaje na Facebooku pomôžu presne odhaliť, kto sleduje váš obsah a kto sa zaujíma o vaše produkty alebo služby. Zistite všetky demografické údaje, ako vek, pohlavie, lokalitu a využite tieto dáta pre budúce cielenie, prípadne na zmenu stratégie.
4. Optimalizujte vašu fanpage
Analýza stránky na Facebooku vám môže ukázať, aké akcie ľudia na nej vykonávajú. Od interakcie s príspevkami, cez klikanie na kontaktné informácie, až po preklik na webovú stránku. Sú výsledky v súlade s vašimi cieľmi? Ak nie, možno by ste mali zvážiť zmenu tlačidla CTA alebo pripnutého príspevku. Dôležité je si ale najprv určiť, čo chcete, aby ľudia na vašej Facebook stránke robili.
5. Naplánujte svoje príspevky
Naplánujte si príspevky v čase, ktorý sa javí ako najvhodnejší pre uverejňovanie na Facebooku. Existujú aj nejaké všeobecné pravidlá, ktorými by sa dalo riadiť, ale najlepší čas pre publikovanie príspevkov závisí od konkrétneho publika. Údaje o tom, kedy sú vaši sledovatelia najčastejšie online je veľmi užitočné pri plánovaní budúcich príspevkov.
Analytické nástroje na Facebooku, ktoré budú stále k dispozícii
Aj keď bola služba Facebook Analytics užitočným nástrojom pre niektoré firmy, ktoré hľadali bezplatné alebo lacné platformy, existujú dostupné alternatívy, ktoré vám môžu pomôcť sledovať cestu vášho zákazníka od sociálnych médií až ku konverzii na webe. Teraz vám predstavíme a popíšeme 6 z nich.
Facebook Business Suite
Komplexné miesto na správu všetkých vašich prepojených účtov na Facebooku a Instagrame. Nájdete tu všetky nástroje pokope a môžete spravovať všetky svoje marketingové a reklamné aktivity. Vďaka nim by mala byť bezplatná správa firemnej identity ešte jednoduchšia. Business Suite ponúka možnosť plánovať budúce príspevky, vytvárať komentáre aj spravovať reklamy na Facebooku. Budete môcť oslovovať viac ľudí a zostať v obraze, zatiaľ čo spravujete identitu firmy. A to všetko na jednom mieste.
Prehľady výsledkov organických a platených médií sa nachádzajú v sekcii Prehľady Business Suite. Vidíte tu dáta týkajúce sa celkového výkonu vášho biznisu, napr. trendy, aktivity na vašom zdieľanom obsahu alebo viac informácií o vašom publiku. Vďaka vizuálne spracovaným grafom jednoduchšie a rýchlejšie porozumiete, ktoré stratégie pre Facebook a Instagram fungujú dobre a čo je možné do budúcna zlepšiť.
Facebook Business Suite ponúka prehľady o:
- efektivite Facebook stránky a firemného profilu na Instagrame, napr. o trendoch a dosahu
- výdavkoch na reklamu naprieč všetkými účtami
- prejavenom záujme o obsah organických a propagovaných príspevkov, vrátane lajkov a komentárov
- súhrnoch demografických a zemepisných údajov ľudí, ktorí dali Facebook stránke lajk a sledujú váš firemný profil na Instagrame
Ak napríklad spravujete firmu s Facebook stránkou, firemným profilom na Instagrame a reklamným účtom, budete vidieť prehľady pre všetky tieto platformy naraz vo Facebook Business Suite. Tieto prehľady môžete využiť na to, aby ste porozumeli úspešným stratégiám, a aby ste čo najlepšie zužitkovali svoje zdroje na Facebook platformách. Nástroj je dostupný pre desktop a aj ako aplikácia pre mobilné telefóny, takže identitu firmy môžete spravovať odkiaľkoľvek.
Creator Studio
Časť Facebooku, špeciálne navrhnutá pre tvorcov obsahu. Creator Studio zhromažďuje všetky nástroje na odosielanie, sledovanie, správu a speňažovanie na jednom mieste. Poskytuje informácie o najnovších nástrojoch a funkciách na monetizáciu, takže sa ho oplatí pravidelne používať a sledovať. V karte Štatistiky (Insight) nájdete metriky, ktoré poskytujú informácie o výkonnosti a dosahu vášho obsahu, stránok a zárobkov.
Aké dáta Creator Studio ponúka v prehľadoch:
- Noví followeri (aj unfolloweri)
- Impresie, Dosah, Engagement
- Rozpis o divákoch a followeroch do hĺbky
- Vernosť a výkon
Creator Studio je nástroj dostupný pre používateľov počítačov aj mobilných zariadení. Každý, kto má účet na Facebooku, môže používať Creator Studio bez ohľadu na svoju rolu. Sekcia Prehľady je rozdelená do štyroch hlavných kategórií: Stránky, Videá, Príbehy a články Instant article.
Facebook Insight
Facebook Insights je analytický informačný panel, na ktorom môžete sledovať správanie používateľov firemnej stránky a výkonnosť príspevkov. Okrem poskytovania kľúčových metrík, ako sú zobrazenia stránky a dosah príspevkov pre platené a organické príspevky, platforma odporúča aj stránky konkurencie, ktoré je potrebné poznať a sledovať. Ak máte firemnú stránku na Facebooku, tak už ste sa s Facebook Insight stretli. Zhromažďuje údaje, ktoré pomáhajú zlepšovať stratégiu a taktiku pre sociálne médiá.
Existuje aj nástroj s veľmi podobným názvom – Facebook Audience Insight, tak si ich nepomýľte. Ich funkcie sú totiž odlišné. Facebook Insights vizualizuje prichádzajúce údaje z vašej firemnej stránky, vďaka ktorým sa dozviete, ako sa používatelia na stránke správajú, s akým obsahom interagujú a ako sa stránka zhoduje s konkurenciou. Facebook Audience Insights zobrazuje dáta z reklamných kampaní a pomáha obchodníkom porozumieť publiku na Facebooku vo všeobecnosti – čo môže zahŕňať aj tých, ktorí sledujú vašu stránku. Nástroj zobrazuje informácie o demografických údajoch používateľov, ako aj správanie používateľov vrátane priemerných kliknutí na reklamy a komentáre.
Facebook Insight nájdete na vašej firemnej Facebook stránke v časti Prehľady na ľavej strane. Informačný panel obsahuje 3 hlavné kategórie: Súhrn stránky, Prehľady o najnovších príspevkoch a Monitorované stránky. Prehľady je možné si zobraziť za aktuálny a predchádzajúci deň, za posledných 7 dní aj za posledných 28 dní. Nástroj poskytuje tiež export údajov prehľadov cez možnosť Exportovať údaje v pravom hornom rohu.
Ads Manager
Správca reklám umožňuje plánovať, sledovať, vytvárať a upravovať kampane, sady reklám a reklamy, ktoré sa zobrazujú naprieč Facebookom a na Instagramom. Ak reklamy už na Facebooku spustené máte, automaticky získavate aj panel na zobrazenie výkonnosti reklamy. Takýto prehľad môže byť užitočný pre budúce reklamy alebo príspevky, ktoré plánujete v budúcnosti využiť na propagáciu. Získate napríklad demografické štatistiky, umiestnenia reklamy spolu s odhadovaným dosahom, kliknutiami a konverzným pomerom vašej reklamy.
Časť Zobraziť grafy na bočnom paneli prehľadov ponúka grafické výsledky efektivity reklám. V tomto rozšírenom zobrazení nájdete informácie o Efektivite, Demografických údajoch, Umiestnení alebo Doručovaní kampane, reklamnej sady a reklamy. Viete si vyfiltrovať obdobie, za ktoré chcete výsledky zobraziť a tiež upraviť zobrazované metriky.
- Úspešnosť – V grafe sa zobrazuje počet ľudí, ktorí na vašu reklamu klikli, počet ľudí, ktorých oslovila vaša reklama a celkové náklady na reklamu.
- Demografické údaje – Graf zobrazuje, aké má vaša reklama výsledky u rôznych vekových skupín a pohlaví.
- Umiestnenia – Výsledky reklám naprieč rôznymi umiestneniami (napr. na Facebooku a Instagrame). V závislosti na tom, kde sa reklama môže zobrazovať, sa dozviete, kde sa doručuje najviac.
- Doručovanie – Graf Doručovanie ukazuje predpokladané a dosiahnuté hodnoty pre Dosah, Zobrazenie a Minutú sumu.
Events Manager
Správca udalostí si vyžaduje pridanie Facebook Pixelu na váš web a odtiaľ máte možnosť sledovať a merať udalosti na webovej stránke. Pixel je malý kúsok kódu z Facebooku, ktorý skopírujete do sekcie hlavičky vášho webu. Tento kód umožňuje pixelu prijímať informácie o akciách vykonaných na vašom webe, aby boli reklamy na Facebooku relevantnejšie pre vaše publikum. Udalosť je v podstate akákoľvek akcia na stránke. Môžu to byť tlačidlá s výzvou na akciu (CTA), formuláre pre potenciálnych zákazníkov, zobrazenia stránky s vysokou hodnotou, pridanie do košíka, nákup alebo prihlásenie sa na odber newslettra.
Keď užívateľ prejde z reklamy na váš web, vďaka pixelu začnete získavať informácie o obsahu, ktorý si prezerá a o akciách, ktoré tam vykonáva. Hlavným cieľom nasadenia pixelu je sledovanie udalostí a opätovné zacielenie na daných užívateľov prostredníctvom platenej reklamy. Prečo je to dôležité? Na základe prieskumu trhu vykonaného spoločnosťou MailChimp sa zistilo, že 97% jednotlivcov, ktorí navštívia webovú stránku prvýkrát, odíde bez toho, aby si niečo kúpili. Toto veľmi vysoké percento potrebujeme opäť zasiahnuť prostredníctvom remarketingového cielenia.
V Event Manageri nájdete prehľady o udalostiach sledovaných pixelom, podrobnosti o nich, diagnostiku eventov a možnosť exportovať tieto dáta. Tiež môžete testovať, či sa udalosti odoslané z webového prehliadača prijímajú správne.
Hootsuite Analytics
Ak hľadáte informačný panel sociálnych médií, ktorý bude zahŕňať plánovanie, správu komunity a analytické funkcie, použite nástroj na správu sociálnych médií Hootsuite Analytics. Ide o platený nástroj, ale môžete si ho vyskúšať na 30 dní zadarmo. Môžete vďaka nemu sledovať:
- Dosah
- Kliknutia
- Komentáre
- Zdieľania
- Dosah videí
- Zdieľanie videí
- Štatistiky followerov
- Výkon príspevkov
Hootsuite analyzuje tieto informácie za vás a zostavuje ich do prehľadných reportov. Prehľady si môžete prispôsobiť a stiahnuť ako súbory CVS, PDF a PowerPoint. Platforma tiež meria výkon vášho tímu sociálnych médií prostredníctvom doby odozvy, doby riešenia a celkovej produktivity. Hootsuite Analytics pracuje s Facebookom, Instagramom, Pinterestom, LinkedInom, Youtubom a Twitterom.
Je dôležité pochopiť, že sociálne médiá, marketing, analytika a digitálny marketing tvoria jeden veľký mix. Preto je potrebné sledovať zmeny, adaptovať sa a byť schopný držať krok s novými nástrojmi a technológiami. Hoci jeden z analytických nástrojov Facebooku už nie je viac dostupný, sú tu ďalšie, ktoré môžete využiť a vyťažiť z nich čo najviac.