Získajte užitočné marketingové tipy

Budeme vám posielať len užitočný obsah. Vaše osobné údaje sú u nás v bezpečí.

Využitie Google Merchant center dát pre rast biznisu

Google Merchant Center je nástroj od spoločnosti Google, ktorý umožňuje e-commerce podnikom nahrať produkty a informácie o skladoch, čím zvyšuje viditeľnosť produktov vo vyhľadávacej sieti Google. Avšak, aby ste naozaj využili potenciál tohto nástroja a dosiahli rast vášho biznisu, je nevyhnutné správne a efektívne využívať dáta, ktoré Google Merchant Center poskytuje. 

Merchant Center (MC) ponúka viacero spôsobov, ako zistiť výkonnosť reklám a bezplatných záznamov. Tieto kľúčové údaje môžu pomôcť pri rozhodovaní o tom, aká stratégia bude pre biznis najvhodnejšia na to, aby sa produkty dostali pred správne publikum. Skôr ako bude môcť tento nástroj zobrazovať informácie o výkonnosti, potrebuje prístup k niektorým údajom sledovania z reklám a bezplatných záznamov. Môžeme mu ho dať vďaka používaniu Google Ads účtu alebo pridaním vybraných atribútov do produktového feedu. 

Ako používať štatistiky trhu v službe Merchant Center? 

Spätná väzba k produktu môže prispieť až k 70 % úspechu nákupných reklám, preto sa uistite, že tieto funkcie používate práve na to, aby bola vaša nákupná kampaň zisková. Ak chcete používať štatistiku trhu a mať k dispozícii prehľady ako Best sellers a Cenová konkurencieschopnosť, je potrebné v Merchant Center aktivovať funkciu Market Insights. Je mimoriadne užitočná pri budovaní výkonnej obchodnej stratégie. Možno sa pýtate, kde nájdete túto funkciu. Po prihlásení do vášho MC účtu kliknite na možnosť Rast (v angličtine Growth) v ľavom stĺpci. Vyberte možnosť Spravovať programy (Manage Programs), nájdite Market Insights a povoľte ich. Ak súhlasíte s pravidlami spoločnosti Google, kliknite na začiarkavacie políčko a  potom na tlačidlo Súhlasím. 

Povolenie používania Štatistík trhu v Merchant Centre
Zdroj: roiminds.com

Okrem dvoch prehľadov, ktoré aktivujete povolením Prehľadov trhu, máme v Merchant Centre k dizpozícii ďalšie dáta, ktoré môžu dopomôcť k rastu vášho biznisu. Medzi ne patrí Prehľad výkonnosti, Konkurenčná viditeľnosť, Cenové štatistiky, Príležitosti a Potenciál kliknutí. 

Prehľad výkonnosti

V účtoch Google Merchant Center sa považuje za najdôležitejšiu sekciu s rýchlym a úplným súhrnom celkovej výkonnosti. Táto sekcia je určená hlavne na to, aby vám pomohla získať prehľad o výkonnosti produktu za konkrétne časové obdobie. Časové obdobie, ktoré je možné vyfiltrovať, sa pohybuje od 7 dní do 180 dní. Výsledky sa dajú porovnávať aj medziročne, vďaka čomu je porovnávanie relevantnejšie vzhľadom na sezónnosť. 

Na dostupných kartách sa postupne preklikáte cez štatistiky produktov, konkurenčnú viditeľnosť, trhový dopyt, cenotvorbu, propagačné akcie a neproduktové výsledky webových stránok. 

Prehľad výkonnosti v MC
Zdroj: Vlastný screenshot

V jednotlivých sekciách sú dostupné filtre podľa krajiny, produktu, značky alebo kategórie. Vďaka nim si môžete zobraziť prehľady toho, či sú značky, ktoré predávate, momentálne populárne, z ktorej krajiny pochádza väčšina vašich zákazníkov alebo či kategória produktov na vašom e-shope má stúpajúci alebo naopak klesajúci trend v danom období. 

Okrem prednastavených prehľadov poskytuje Google MC možnosť vytvoriť si vlastné prehľady v sekcii Your reports. Vytvorením vlastných prehľadov a informačných panelov môžete porovnávať celkový výkon v rámci reklám a bezplatných záznamov. Takto si ušijete report na mieru s vlastnými metrikami a typmi prehľadov, aby ste čo najlepšie dokázali ilustrovať údaje. 

Konkurenčná viditeľnosť

Pod sekciou Vlastné reporty nájdete prehľad konkurenčnej viditeľnosti. Pomáha pochopiť konkurenčné prostredie na úrovni kategórie produktov a podniknúť kroky na zlepšenie viditeľnosti na základe zobrazení z vašich nákupných reklám a bezplatných záznamov. Váš účet musí spĺňať minimálne požiadavky na spôsobilosť a musíte zabezpečiť, aby vaše používanie údajov o viditeľnosti konkurencie alebo ich používanie treťou stranou bolo v súlade so zmluvnými podmienkami služby Merchant Center.

Prehľad konkurenčnej viditeľnosti pomáha pochopiť: 

  • Aký je dosah nákupných reklám a bezplatných záznamov na vášho zákazníka.
  • Kto sú vaši konkurenti.
  • Ako ste na tom v porovnaní s najlepšími obchodníkmi.
  • Ako sa umiestňujete oproti konkurentom a najlepším obchodníkom v priebehu času.
Prehľad komerčnej viditeľnosti v MC
Zdroj: Vlastný screenshot

Na prvej karte sú dáta konkurenčnej viditeľnosti vašich vopred vybraných konkurentov. A druhá karta zobrazuje súhrnnú konkurenčnú viditeľnosť najvýkonnejších obchodníkov. Oba prehľady je možné filtrovať podľa kategórie produktu, typu záznamu a časového rozsahu.

Ako využiť prehľad pre rast businessu?

Jedným z hlavných prínosov je možnosť porovnávať svoju viditeľnosť so súpermi vo vašej oblasti alebo odvetví. Na základe týchto informácií môžete vyvinúť stratégie na zlepšenie postavenia vašich produktov vo výsledkoch vyhľadávania a získať väčšiu pozornosť od potenciálnych zákazníkov. Ďalším významným prínosom je schopnosť sledovať dynamiku konkurencie v čase. Identifikovanie trendov vo viditeľnosti umožní lepšie porozumieť zmenám v správaní zákazníkov a umožní reagovať na zmeny v konkurenčnom prostredí. Napríklad, ak si všimnete nárast viditeľnosti konkurenčných produktov, môžete vyvinúť stratégie na zlepšenie relevantnosti a kvality obsahu vašich produktov.

Pri analýze konkurenčnej viditeľnosti je tiež dôležité sledovať, ako sa zobrazujú recenzie a hodnotenia produktov od konkurencie v porovnaní s vašimi vlastnými. Správa odborníkov a spokojných zákazníkov môže zvýšiť dôveryhodnosť a pritiahnuť pozornosť k vášmu obchodu. Ďalším kľúčovým aspektom je identifikovanie kľúčových slov, na ktoré sú zamerané vaše a konkurenčné produkty. Optimalizovaním obsahu produktov a kampaní na tieto kľúčové slová môžete získať lepšiu pozíciu vo vyhľadávacích výsledkoch.

Existujú 3 spôsoby, ako môžete zlepšiť svoju viditeľnosť vo vybranej kategórii produktov:

  1. Zvýšte svoju viditeľnosť nastavením špeciálnej kampane s reklamami v Nákupoch.
  2. Zmeňte svoj sortiment na základe prehľadu najpredávanejších produktov.
  3. Upravte ceny produktov pomocou prehľadu cenovej konkurencieschopnosti.

Príležitosti

Presuňme sa nižšie, do časti Rast. Prvým prehľadom sú Príležitosti. Zobrazia karty s prispôsobenými odporúčaniami na základe vašich aktuálnych údajov o produktoch a kampaní v účte MC. Používajú históriu výkonnosti účtu, nastavenia kampane a trendy na Googli na automatické generovanie odporúčaní, ktoré by mohli zlepšiť výkonnosť. Prehľad Príležitostí sa líši od Diagnostiky. Zatiaľ čo Diagnostika zobrazuje zoznamy produktov, ktoré dostali upozornenia alebo zamietnutia, Príležitosti zobrazujú produkty, ktoré pravdepodobne prinesú merateľné zvýšenie návštevnosti, ak budú podniknuté príslušné kroky.

Príležitosti ukazujú, v ktorých produktoch je potrebné uprednostniť vykonávanie zmien, aby sa reklama alebo bezplatný záznam zobrazovali väčšiemu počtu ľudí, alebo ako efektívnejšie míňať peniaze v kampaniach. Ak pridáte chýbajúci obrázok, môže sa vám napríklad zobraziť karta s odhadom ďalších 500 kliknutí. Každá karta poskytuje odhadované metriky vplyvu a informácie na využitie príležitosti. Na každej karte Príležitosti môžete vidieť odhadovaný nárast týždenných kliknutí, odhadované úsilie, počet ovplyvnených produktov, ktoré by mohli využiť danú príležitosť a tiež odhadovaný dopad na náklady.

Ak sa stretnete s kartou Príležitostí, ktorá pre vás momentálne nie je relevantná, môžete ju archivovať. Archivované Príležitosti potom vždy môžete presunúť naspäť na domovskú stránku, keď bude vhodnejší čas ich riešiť.

Karty príležitostí v MC
Zdroj: searchenginejournal.com

Ako využiť prehľad pre rast businessu?

  1. Možnosti kvality údajov – Na karte kliknite na položku Zobraziť príležitosť. Zobrazí sa 15 najdôležitejších položiek a kliknutím na tlačidlo Stiahnuť vo formáte CSV sa dostanete k zoznamu až 1 000 najdôležitejších ovplyvnených položiek. Podľa potreby potom aktualizujte údaje o produkte.
  2. Možnosti kampane – Na karte kliknite na položku Zobraziť príležitosť. V tabuľke nájdite ovplyvnenú kampaň, ktorú chcete upraviť a potom kliknite na položku Zobraziť v službe Google Ads. Priamo v účte vykonajte navrhované úpravy.

Prehľady trhu – Cenová konkurencieschopnosť

Online predajcovia vždy hľadajú spôsoby, ako pochopiť svoj trh a konkurentov. Ak budete vedieť, čo robí vaša konkurencia, môže vám to pomôcť prilákať viac zákazníkov, ovládnuť vaše odvetvie a pomôcť pri tvorbe cenovej stratégie Google Nákupov. Prehľad cenovej konkurencieschopnosti zobrazuje ceny ostatných maloobchodníkov za rovnaké produkty, ktoré predávate aj vy. Pre každý produkt nájdete priemernú cenu, za ktorú iní maloobchodníci úspešne získavajú kliknutia, ako aj súhrnné metriky štandardných cien v priebehu času. Sledovanie môže pomôcť identifikovať trendy a vzory v danom odvetví, čo umožní premýšľať nad úpravou cenovej stratégie.

Dáta sa dajú zobraziť za vybrané časové obdobie, vďaka čomu uvidíte výkyvy a trendy na trhu. Prehľady cenovej konkurencieschopnosti sú segmentované podľa produktov, značky, kategórie alebo typu produktu. 

  • Podľa kategórie, značky alebo typu produktu – Zobrazenie umožňuje sledovať, aké konkurencieschopné sú vaše ceny v nákupných reklamách a bezplatných záznamoch v priebehu času a aká je vaša cenová stratégia v porovnaní s konkurenciou.
  • Podľa jednotlivých produktov – Toto zobrazenie poskytuje podrobné informácie o jednotlivých produktoch, pre ktoré je k dispozícii odporúčaná metrika. Zahrnuté sú informácie o priemernej cene a počte maloobchodníkov predávajúcich produkt. Myslite ale na to, že produkty predávané príliš malým počtom predajcov sa v prehľade nezobrazia.
Prehľad cenovej konkurencieschopnosti v MC
Zdroj: Vlastný screenshot

Ako využiť prehľad pre rast businessu?

Vďaka údajom z MC získate pohľad na to, či sú vaše ceny konkurencieschopné alebo či existuje priestor pre úpravu. V prípade, že sú ceny vyššie, môžete zvážiť možnosti zvýšenia hodnoty produktu alebo pridanie ďalších výhod pre zákazníka. Naopak, ak sú ceny nižšie, môžete využiť túto informáciu v marketingových kampaniach alebo zdôrazniť výhody nákupu u vás.

Dôležitou súčasťou analýzy cenovej konkurencieschopnosti je sledovanie dynamiky zmien cien v čase. Identifikovanie trendov a sezóny vám umožní prispôsobiť vašu cenovú stratégiu na základe meniacich sa podmienok na trhu. Napríklad, počas výpredajov alebo sviatkov môžete reagovať špeciálnymi ponukami a cenovými zľavami.

Dáta o cenovej konkurencieschopnosti môžu poskytnúť aj nahliadnutie do správania zákazníkov. Ak si všímajú, že vaše produkty sú cenovo konkurencieschopné, môže to prispieť k zvýšeniu konverzií a celkovej návratnosti investícií. Pri tvorbe cenovej stratégie je dôležité brať do úvahy aj faktory ako kvalita produktu, dodávateľské podmienky a ďalšie výhody, ktoré ponúkate. Ceny nie sú jediným rozhodujúcim faktorom pre zákazníkov, a preto je potrebné kombinovať cenovú politiku s ďalšími prvkami marketingovej mixu.

Prehľady trhu – Best sellers

Pod prehľadom Cenovej konkurencieschopnosti nájdete produkty, ktoré sa najlepšie predávajú. Štatistiky Bestsellers zobrazujú podrobný prehľad najpredávanejších produktov a značiek v Nákupoch Google. Údaje sa aktualizujú na týždennej báze a môžete si vytvoriť vlastný prehľad, aby ste videli informácie, ktoré sú pre vás najrelevantnejšie, ako sú napríklad najpredávanejšie značky kávy na Slovensku. Na vytvorenie prehľadu si vyberiete kategóriu produktu a krajinu. Potom môžete ďalej filtrovať na základe podkategórií alebo konkrétnych názvov produktov či značiek. Každý produkt v prehľade bude obsahovať základné identifikačné údaje, ako je obrázok, značka, názov, kategória produktu Google a kód GTIN.

Prehľad Best sellerov v MC
Zdroj: Vlastný screenshot

Medzi zaujímavé metriky, ktoré v tomto prehľade nájdete, patrí: 

  • Poradie popularity, ktoré popisuje, do akej miery je konkrétny produkt populárny vo vybranej kategórii a krajine. Vychádza z odhadovaného počtu predaných produktov.
  • Relatívny dopyt popisuje, aký populárny je produkt v porovnaní s produktom s najvyšším hodnotením. Produkt s „veľmi vysokým“ relatívnym dopytom má medzi 51 % až 100 % dopytu po produkte s najvyšším hodnotením, zatiaľ čo produkt, ktorý je hodnotený ako „veľmi nízky“, má 5 % alebo menej.
  • Stav inventára značky a stav zásob produktu zobrazuje, či je značka alebo produkt na sklade vo vašom feede.
  • Cenový rozsah hovorí o cenovom rozsahu produktu (pred odoslaním).

Okrem toho, že môžete vidieť najlepšie produkty pre vami vybranú kategóriu, môžete vidieť aj najlepšie značky. Prehľad vám ukáže najobľúbenejšie značky v kategórii, koľko produktov majú a tiež ich najpredávanejšie produkty.

Ako využiť prehľad pre rast businessu?

  1. Vylepšite svoj inventár produktov – prehľad najpredávanejších produktov Google zobrazuje najobľúbenejšie produkty v reklamách v Nákupoch v priebehu času. Vďaka týmto údajom získate lepší prehľad o nových produktoch, ktoré môžete pridať do svojho inventára.
  2. Uveďte na svojom webe najpredávanejšie produkty – pomocou prehľadu najpredávanejších produktov v službe Merchant Center môžete objaviť najpredávanejšie produkty podľa hodnotenia Google a prezentovať tieto produkty na svojom webe.
  3. Optimalizujte svoju reklamnú stratégiu – pomocou dát z tohto prehľadu môžete identifikovať aj obľúbené produkty a značky, ktoré predávate, a na základe toho optimalizovať ich cenové ponuky a rozpočet na kampane.

Cenové štatistiky

V prehľade Cenové štatistiky sa nachádzajú navrhované ceny produktov a štatistiky predpovedajúce výkonnosť, ktorú môžete očakávať, ak svojim produktom aktualizujete ceny. Tento prehľad je možné využiť na efektívnejšie naceňovanie produktov. Cenové štatistiky používajú komplexné modely na simuláciu výkonnosti vašich ponúk za rôzne ceny za posledných 7 dní návštevnosti a tieto simulácie dokážu predpovedať najziskovejšie ceny. Prehľad Cenové štatistiky (Price Insights) nájdete v ľavom stĺpci v časti Rast pod Best sellermi. 

Cenové štatistiky v MC
Zdroj: Vlastný screenshot

Vďaka prehľadu môžete vidieť očakávané zobrazenia, kliknutia a konverzie, ak by ste implementovali navrhované ceny. Môže sa zobraziť aj stĺpec Predpokladaný hrubý zisk, ktorý rozdeľuje odhadovaný nárast zisku na vysoké, stredné a nízke segmenty, kedy sa predpokladá, že návrhy s „vysokým“ vplyvom budú viesť k najväčšiemu zvýšeniu hrubého zisku. Pri navrhovaní cien sa berú do úvahy dopyt po produkte, ceny konkurentov, počet predajcov podobných produktov, odhadované náklady výrobcu a odhadované obchodné ziskové marže. Samozrejme treba brať do úvahy to, že predpovede nezaručujú výsledky výkonnosti.

Ako využiť prehľad pre rast businessu?

  1. Pochopte vplyv zmien cien na obchodné ciele, ako je zisk, predaj alebo celkový počet kliknutí na váš web.
  2. Zlepšite svoju návratnosť výdavkov na reklamu (ROAS) a konverzií poskytovaním konkurenčných cien produktov.
  3. Nastavte lepšie ceny pre svoje produkty.

Potenciál kliknutí

Potenciál kliknutí produktu odhaduje výkonnostný potenciál v porovnaní s vašimi produktmi s najvyššou výkonnosťou, čo môže pomôcť určiť prioritu produktov, ktoré treba opraviť, a pochopiť, ako produkty fungujú vzhľadom na ich potenciál. Merchant Center označuje produkty tromi úrovňami:

  • Vysoká: Potenciál získať podobný počet kliknutí ako vaše produkty s najvyššou výkonnosťou
  • Stredná: Potenciál získať mierny počet kliknutí v porovnaní s produktmi s najvyššou výkonnosťou
  • Nízka: Potenciál získať nízky počet kliknutí v porovnaní s vašimi produktmi s najvyššou výkonnosťou

V prípade, že sa nezobrazuje pri produktoch žiadny potenciál kliknutia, Google nemá dostatok údajov a treba počkať. 

Potenciál kliknutí pri produktoch v MC
Zdroj: Vlastný screenshot

Preneste si údaje z Merchant Centra do BigQuery

Prepojenie nástroja BigQuery s Merchant Centrom prinesie marketingovým špecialistom a analytikom podrobné štatistiky, ako je analýza trendov na trhu, možnosť sledovania výkonnosti produktu, a správanie spotrebiteľov. Tento proces premieňa nespracované údaje na použiteľné poznatky, odhaľuje vzorce a príležitosti na informovanie o strategických rozhodnutiach a zvyšuje konkurencieschopnosť kampaní.

Nastavenie prenosu údajov z MC do BigQuery
Zdroj: Vlastný screenshot

Záver

Efektívne využívanie dát z Google Merchant Center môže poskytnúť e-commerce podnikom konkurenčnú výhodu a prispieť k rastu biznisu. Dôležité je nielen nahrať produkty do tohto nástroja, ale aj systematicky analyzovať dáta, prispôsobovať stratégiu podľa výkonu a využívať rôzne možnosti personalizácie a cielenia. S cieľom dosiahnuť optimálne výsledky je odporúčané sledovať nové trendy a technológie v oblasti digitálneho marketingu a neustále aktualizovať svoju stratégiu podľa potrieb trhu.

Páčil sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi
Jana Mešťanová
Jana Mešťanová

Pracujem na performance kampaniach v Google Ads, Facebook Ads a porovnávačoch. Tvorím články na blog, školenia a starám sa o firemné teambuildingy.

Získajte užitočné marketingové tipy

Buďte medzi prvými, ktorí si prečítajú naše nové články.

Vaše osobné údaje sú u nás v bezpečí.