Facebook Analytics – aké výhody poskytuje pre váš web?
V živote sú isté len dve veci. Prvou sú dane. Druhou zas nové funkcie na Facebooku. Pravidelne aj nepravidelne má Facebook nové funkcie, nad ktorými sa marketéri pozastavia a spýtajú sa “Čo toto dokáže?”
Človeku, ktorý sa pohybuje mimo brandže sa ľahko môže stať, že príde o nejakú tú novinku. A hoci Facebook Analytics je na slovenskom trhu už pár mesiacov, máloktorý prevádzkovateľ e-shopu si zrejme našiel čas, aby si sadol a zistil ako funguje. Čo je škoda, pretože pri správnom využití je to nástroj, ktorý dokáže robiť rozdiely.
Facebook Analytics je komplexný nástroj, ktorý vám umožní vizualizovať celkový predajný kanál, pochopiť celoživotnú hodnotu zákazníkov (lifetime value, ďalej LTV) používateľov a zistiť, ako navzájom súvisia organické a platené nástroje. A mimochodom, je úplne zadarmo. Stačí vlastniť Facebook stránku a pixel, čo je v dnešnej dobe pre každý e-shop nevyhnutnosť.
zdroj: vlastný screenshot
Začíname
Spýtajte sa akéhokoľvek digitálneho marketéra aká výzva ho trápi a bez pochýb spomenie atribúciu predaja. Marketérov dlho trápila otázka, ako prepojiť Facebook a Google Analytics pre ich vzájomné porozumenie.
Pokiaľ už máte Facebook Pixel nainštalovaný a upravený, krok č.1 máte hotový. Ďalším krokom je úprava Event Source Group (zdroj udalostí), o ktorom je viac napísané nižšie.
Posledný krok závisí od toho, čo chcete lepšie pochopiť a zlepšiť. Sú vaše predaje nízke? Máte podstránky, na ktorých je miera okamžitých odchodov (bounce rate) vyššia než inde? Je váš nákupný proces príliš komplikovaný? Tento zoznam býva celkom dlhý.
Facebook propaguje Analytics ako informatívny nástroj určený pre pokročilých inzerentov. Dá sa však aplikovať i pre malé e-shopy, pretože je niekoľko dôležitých lekcií, ktoré si z neho môžeme vziať.
Pokiaľ inzerujete na Facebooku, Analytics vám nazbiera množstvo dát. Avšak obzvlášť užitočnou funkciou Facebook Pixel je, že meria všetko, bez ohľadu na spôsob inzerovania (advertising).
Facebook Analytics má 3 hlavné časti, ktoré musíte pochopiť predtým, než sa pustíte do analýzy svojich dát. Poďme si ich rozobrať.
1. Vizualizovanie vášho predajného lievika
Pred predstavením Facebook Analytics bolo vizualizovanie celkového predajného kanála na Facebooku neuveriteľné zložité. Facebook Ads síce poskytuje kreatívne spôsoby ako získať zákazníkov cez predajný kanál, no niektoré dôležité detaily však predtým chýbali.
Napr. sa nedali zistiť takéto komplexné aktivity:
- Nedal sa úplne vizualizovať presný počet ľudí, ktorí komentovali konkrétny príspevok na Facebooku a neskôr si pridali tovar do nákupného košíka o niekoľko dní neskôr.
- Nedal sa zobraziť počet používateľov, ktorí si stiahli vašu aplikáciu, následne navštívili webstránku a nakúpili u vás o niekoľko týždňov neskôr.
Tieto komplexné dáta však Facebook Analytics už poskytuje.
zdroj: vlastný screenshot
zdroj: jonloomer.com
Množstvo inzerentov považuje Facebook Ads a webstránky za dve veľmi rozdielne veci. No hoci je niekedy ich vzťah problematický, v skutočnosti sú v symbióze a navzájom sa dopĺňajú.
So správne integrovaným Facebook Pixel events môžete vizualizovať všetko, čo sa deje s vašim Facebook kanálom, vrátane toho ako je príbuzný a integrovaný do vášho širšieho lievika webstránky. Čím viac upravených dát v pixeli máte, tým lepšie.
Hlavné pixel eventy, ktoré vám odporúčame konfigurovať na vašej webstránke sú:
- Pozretie obsahu
- Pridať do košíka
- Prechod do pokladnice
- Nákup
- Potenciálny zákazník
zdroj: vlastný screenshot
Kód pre inštaláciu nájdete v oblasti vášho reklamného účtu. S týmito upravenými eventmi začnete okamžite vidieť jasnejšie, komplexnejšie dáta.
zdroj: vlastný screenshot
Napr. nižšie uvedený lievik predstavuje zobrazenie stránky (Page Views) od komentov príspevku až k predaju.
zdroj: jonloomer.com
Všetko toto je vbudované v oblasti „funnels“ Facebook Analytics.
zdroj: vlastný screenshot
zdroj: jonloomer.com
Vďaka tomuto nástroju sa dá vizualizovať počet ľudí, ktorí komentovali blogový príspevok. Následne z toho vidíme koľko ľudí navštívilo webstránku. A nakoniec, koľko z týchto ľudí v e-shope nakúpilo.
zdroj: jonloomer.com
Skúste v rámci cvičenia pouvažovať nad týmito otázkami:
- Prihlásil by sa zákazník pri prvej návšteve webu k odberu newsletteru? Prečo a prečo nie?
- Stal by sa fanúšikom vašej stránky pri prvej návšteve webu?
- Komentovali by vám prvý príspevok, ktorý sa mu zobrazí?
Akonáhle začnete premýšľať o týchto krokoch, lieviky sa začnú zobrazovať oveľa jasnejšie.
2. Vytváranie Event Source Groups
Pre digitálnych marketérov je bežný javom, keď dva nástroje poskytnú dve rozličné dáta. To však býva problém. Máme niekoľko rôznych zdrojov, ktoré tvrdia rozdielne veci na základe toho, že merajú rovnaké dáta iným spôsobom.
Jeden z hlavných dôvodov tohto problému je, že dáta nie sú uložené na jednom mieste. Napr. Google Analytics a Facebook zobrazujú dva rozdielne údaje o návštevnosti. Vytvára sa tak zmätok.
Avšak, jeden dôležitý komponent, kde sa Facebook odlišuje je práve Facebook Pixel. Ten má množstvo benefitov, no najdôležitejší je možnosť inzerentov merať činnosti/akcie ľudí, ktorí sú prihlásení v rozdielnych zariadeniach (desktop alebo smartfón) vo Facebooku a Instagrame. Rozšírenie je ešte väčšie, keď sa do toho zapojí Event Source Groups (zdroj udalostí).
Aby ste využili výhodu najlepších funkcií Facebook Analytics, budete musieť zapojiť do Event Source Group niekoľko vecí. Tento nástroj vo Facebook Business Manager je dostupný cez nastavenie Business Manager.
zdroj: jonloomer.com
Akonáhle to zvolíte, umožní vám to spojiť dokopy Pixel, Page, Offline Event Set alebo App pre úplné zjednotenie dát.
zdroj: jonloomer.com
Následne môžete vložiť svoj ESG názov do Analytics a začať budovať grafy a vidieť dáta, ktoré potrebujete.
zdroj: jonloomer.com
S ESG sa konečne všetko prepojí. Facebook toto rád nazýva ako „omni-channel analytiku”, ktorá pomáha vidieť komplexný pohľad celkovej zákazníckej cesty (customer journey).
Analytics ponúka možnosť spojiť viacero stránok, pixelov a aplikácii dokopy. Platí to aj pre najkomplexnejšie firmy s viacerými webstránkami a pixelmi, ktoré chcú pochopiť, kde dochádza k prekrývaniu dát.
3. Vizuálne pomôcky pre zobrazenie a ilustrovanie dát
Tvrdiť, že množstvo dát, ktoré môžete vizualizovať s Facebook Analytics je ohromujúce, je zľahčovanie. Facebook nám poskytol neuveriteľné množstvo voľby toho, ako chceme naše dáta prezentovať.
Máte radi grafy a tabuľky? Chcete porovnať a rozlišovať špecifický segment používateľov alebo všetkých používateľov? Pri Facebook Analytics je to na vás.
Pozrite sa napr. na graf LTV zobrazujúci, kedy najhodnotnejší zákazníci prišli a ako ich hodnota vyzerala po čase.
zdroj: jonloomer.com
Tento graf napr. zobrazuje ako sa hodnota zákazníka zvýšila po dvoch mesiacoch, kedy sa zároveň zvyšuje aj hodnota samotnej značky.
Pre každý jeden údaj, ktorý máte, môžete upraviť spôsob prezentácie. Následne, keď ste sa rozhodli pre vizuálne pomôcky, môžete ich pridávať do vlastného dashboardu Facebook Analytics.
Dashboards vám umožnia vytvárať dynamické, reálne dáta, ktoré môžete zdieľať s klientmi, internými partnermi, členmi tímu alebo len pre seba na vlastný výskum.
To sú iba tri z mnohých fantastických nových funkcií Facebook Analytics. Tento nástroj vám umožní nahliadnuť do svojich dát z nového uhla pohľadu. Pri správnom využití poskytuje dobrú konkurenčnú výhodu, a vy tak môžete zo svojich dát vyťažiť ešte viac výpovednej hodnoty.