Produktové kampane na Facebooku – využite ich naplno
Vďaka možnostiam, ktoré dnes ponúka inzertná sieť Facebooku, môžu e-shopy a spoločnosti ponúkajúce väčšie množstvo produktov alebo služieb využiť tzv. produktové katalógy (nazývané aj produktové kampane).
Tie predstavujú efektívny spôsob online propagácie vášho portfólia, ktorého výhodou je jednotné centrum pre správu všetkých reklám. Dnes vám ukážeme, ako tento spôsob reklamy môžete využiť a čo všetko budete potrebovať na jeho správne a efektívne fungovanie.
Čo je produktový katalóg?
Produktový katalóg (na Facebooku často označovaný len ako Katalóg) obsahuje informácie o všetkých produktoch a službách, ktoré chcete inzerovať na Facebooku. Produkty v katalógu môžete umiestniť do viacerých druhov reklám, využiť jednoduché obrázky, carousel alebo reklamné kolekcie.
Formáty reklám na Facebooku sme vám už na našom blogu predstavili. Produktový katalóg môžete spravovať v záložke Catalog Manager priamo cez svoj Facebook účet.
Všeobecne môžeme povedať, že sa produktový katalóg skladá z 3 častí – katalógu, data feed-u (zdroj) a sady produktov.
Katalóg
Môžeme ho nazvať súborom všetkých produktov, ktoré chcete umiestniť do reklám na Facebooku. Produkty v katalógu sa načítavajú z data feed-u.
Data feed (zdroj)
Obsahuje detailné dáta o všetkých produktoch, ktoré sú rozdelené do viacerých stĺpcov. Tie obsahujú názov, ID produktu, cenu, dostupnosť, atď. Nový feed môžete vytvoriť pomocou CSV, TSV alebo XML súboru. Zároveň môžete mať vo svojom katalógu viacero feed-ov produktov (napríklad pre viaceré krajiny).
Sada produktov
Facebook umožňuje triedenie produktov do skupín podľa kategórií alebo podobných vlastností. Produkty môžete filtrovať podľa akéhokoľvek ich parametra z feedu. Vaše reklamy následne môžete vyskladať z vami vybraných produktov, avšak vždy len z jedného katalógu.
Okrem iného Facebook rozoznáva aj to, z akých položiek vytvárate vaše katalógy. Podporované sú tieto typy:
- produkty,
- hotely,
- lety,
- destinácie,
- nehnuteľnosti,
- automobily.
Výhodou produktových katalógov na Facebooku je aj priama podpora integrácie položiek zo systémov Google, WooCommerce, Magento, Shopify a BigCommerce.
Ako vytvoriť váš prvý feed?
Akonáhle si vytvoríte v sekcii Catalog Manager váš prvý katalóg, môžete pridať svoje prvé produkty. Urobiť tak môžete v záložke Produkty pomocou tlačidla Pridať produkty.
Je však dôležité, aby ste zachovali štruktúru týchto súborov podľa návodu Facebooku. K tomu vám dobre poslúži šablóna CSV súboru, ktorú si môžete bezplatne stiahnuť priamo v záložke Data Sources. Každý typ produktu si vyžaduje inú štruktúru. Viac si o tom môžete prečítať priamo v centre pomoci na Facebooku.
Tvorba feedu na strane vašej webstránky je pomerne jednoduchý proces. Pri populárnych CMS systémoch na to môžete využiť niektorý z pluginov (napr. Pixel Caffeine pre WordPress a Products Feed for Dynamic Ads Module pre PrestaShop).
Generovanie produktového katalógu priamo podporujú aj Biznisweb, Shoptet a Shopify. V prípade e-shopu “na mieru” ale budete musieť pri tvorbe feedu využiť služby vášho programátora.
Pri vkladaní prvých produktov môžete využiť jednorázové vloženie produktov, prípadne zvoliť automatickú obnovu zoznamu na pravidelnej báze (odporúčané nastavenie, keďže vaša ponuka na webe, alebo jej ceny či dostupnosť sa zväčša v priebehu času menia). Následne stačí zadať názov feedu, zvoliť jeho menu a váš prvý katalóg produktov na Facebooku je pripravený.
Tvorba kreatívy
Po vytvorení produktového katalógu a správnom nasadení vášho Pixel kódu na web je čas na vytvorenie prvých reklám.
Využiť môžete už spomínané formáty:
- Carousel,
- statický obrázok,
- kolekcie.
V reklamách následne môžete pridať vlastnú textovú správu, nastaviť vlastnú cenu, názov, či pridať niekoľko vlastných textových polí. V zásade môžete pridať a upraviť všetky parametre produktov z katalógu.
Dôležitým je najmä špecifikovanie katalógov a jednotlivých produktov, ktorých sa vytváraná reklama týka. Keď nastavíte všetky potrebné parametre, ste pripravení na spustenie vašej kampane.
Všetky typy reklám, ktoré vytvoríte z produktov v katalógoch, môžete po publikovaní dodatočne aj upraviť. Zmeniť môžete nielen samotný obrázok produktu, ale aj jeho popis a ďalšie parametre.
Možnosti úprav feedu
V prípade potreby úpravy reklám na produkty z katalógu máte dve možnosti – buď dáta upravíte v zdrojovom súbore (feede), ktorý nahráte nanovo do katalógu alebo využijete služby tretích strán.
Najčastejšou úpravou je zmena multimédií (obrázkov) priradených k jednotlivým produktom, tak aby v reklame vyzerali pre užívateľa zaujímavejšie, alebo aby boli obohatené o doplňujúce informácie, či grafiku.
Existuje hneď niekoľko externých riešení. Jedným z nich sú služby Mergado s názvom Image Feed Editor či Image Feed Editor eXpress, ktoré vám umožňujú upravovať multimédiá vo feede.
Druhým riešením sú služby AdEspresso, ktoré ponúka produkt Image Editor. Ten umožňuje zmeniť aj obrázok v akejkoľvek inej reklame na Facebooku a pridať do neho ďalší prvok, ako napríklad nejaký geometrický tvar, nálepku alebo text.
Vlastné riešenie na úpravu feedu ponúka aj web feedu.io. Okrem zmeny obrázkov ponúka aj možnosť pridať ďalšie elementy – cenu, text, či vlastnú grafiku. Prostredie tejto služby je ľahko ovládateľné a ponúka praktické funkcie.
Jednoduché možnosti úprav produktového katalógu ponúka aj samotný správca reklám na Facebooku. Jeho funkcie sú však (zatiaľ) dosť obmedzené, umožňujú vložiť len základné grafické prvky a text. Niekomu ale tieto možnosti budú stačiť.
Vaše reklamy môžete po vytvorení inzerovať na všetkých dostupných sieťach – na Facebooku, Instagrame, v Messengeri, ako aj v Audience Network.
Možnosti cielenia
Produktové katalógy na Facebooku je možné cieliť viacerými spôsobmi. Najčastejšie to ale sú tieto možnosti:
Cielenie na základe Pixel kódu alebo aplikácie
V tomto prípade je viac než dôležitá správna integrácia Pixel kódu na vašej webstránke alebo v aplikácii, spolu s dynamickými atribútmi v rámci produktov. Ich ID musí byť totožné s produktmi v katalógu, inak cielenie nefunguje tak, ako má.
Následne je možné používateľom zobrazovať v reklamách produkty, o ktoré sa už zaujímali. A to tak, že si ich na vašom e-shope vložili do košíka, zobrazili ich, prípadne kúpili podobný produkt. Všetky možnosti cielenia nájdete na priloženom obrázku.
Cielenie na vlastné (studené) publiká
Druhou možnosťou je menej špecifické cielenie na celé publiká. V tomto prípade je možné využiť už existujú publiká na Facebooku, prípadne na ľudí, ktorí vyhovujú vám zadaným podmienkam.
Výsledkom takéhoto cielenia ale v konečnom dôsledku nemusí byť oslovenie návštevníka webu, ktorý zatiaľ nenakúpil, ale oslovenie nového užívateľa, ktorý vaše produkty ešte nepozná (budovanie nového publika), ktorého môžete následne osloviť remarketingovou kampaňou. Túto možnosť je vhodné použiť aj v prípade, že na vašom webe (ešte) nemáte správne integrovaný Facebook Pixel kód so všetkými svojimi atribútmi.
Kreatívne využitie produktového katalógu
V rámci práce s produktovým katalógom vás možno napadnú viaceré možnosti kreatívneho využitia. Jedným zo spôsobov môže byť práca s „Vlastnými popismi“ produktového feedu. My sme ho využili napr. pri akciových produktoch u klienta, kde sa automaticky k produktu v dátovom feede priradil príznak vo „vlastnom popise“ s názvom „akcia“. Následne bolo možné pri tvorbe produktovej sade tieto produkty vyfiltrovať a ukazovať návštevníkom výhradne akciové produkty formou remarketingu. Akonáhle sa nejaký produkt vypredá, zmizne z ponuky, alebo akýkoľvek produkt pribudne do akciovej ponuky, produktový feed sa aktualizuje a automaticky s ním aj reklamy, a teda to čo vidí zacielený užívateľ.