Affiliate Marketing

Affiliate marketing je forma online marketingu, v ktorej spoločnosti alebo jednotlivci (affiliate partneri – publisheri) propagujú produkty alebo služby iných spoločností (affiliate programy – inzerenti) a dostávajú odmeny za každý úspešný predaj alebo akciu, ktorú pomôžu generovať. Tieto akcie môžu zahŕňať nákup produktu, vyplnenie formulára, prihlásenie na odber newslettera alebo iné ciele, ktoré podporujú spoločnosť. Affiliate marketing je skvelý spôsob, ako vygenerovať nejaký dodatočný príjem. Môžete sa stať affiliate marketérom a odporúčať iné značky, alebo môžete spustiť affiliate program a začať propagovať svoju existujúcu značku.

Celý proces affiliate marketingu začína registráciou affiliate partnera do affiliate programu. Po úspešnej registrácii dostane partner unikátny odkaz alebo sledovací kód, ktorý sa používa na sledovanie návštevnosti a akcií. Potom môže partner začať propagovať produkty alebo služby spoločnosti prostredníctvom rôznych online kanálov, ako sú webové stránky, blogy, sociálne siete, e-mailové marketingové kampane a podobne. Keď niekto klikne na odkaz partnera a vykoná požadovanú akciu, systém affiliate programu zaznamená túto konverziu a partner je odmenený províziou alebo pevnou odmenou za predaj. Výška provízie sa líši v závislosti od spoločnosti a typu produktu či služby.

Príklad možnosti využitia affiliate marketingu v blogovom článku
Zdroj: Vlastný screenshot

Typy affiliate marketingu

Často nie je jasné, či affiliate marketér skutočne použil produkt, ktorý propaguje alebo či to robí len pre peniaze. Niekedy na tom zákazníkovi ani nezáleží. Ale inokedy, napríklad pri kozmetických produktoch alebo výživových doplnkoch, zákazník nemusí dôverovať affiliate partnerovi, pokiaľ nevie, že produkt sám použil a otestoval. V roku 2009 renomovaný affiliate marketingový pracovník Pat Flynn kategorizoval affiliate marketing do troch typov, aby pomohol rozlíšiť medzi affiliate marketingom, ktorý je úzko spätý s produktom, a tým, ktorý nie je. 

  1. Nepripojený affiliate marketing

V nezávislom obchodnom modeli nemá affiliate marketér žiadne spojenie s produktom alebo službou, ktorú propaguje. Nemá žiadne odborné znalosti alebo právomoci v danej oblasti produktu, ani skúsenosti s používaním produktu. Nepripojený affiliate partner zvyčajne prevádzkuje PPC marketingové kampane pomocou pridruženého odkazu v nádeji, že kupujúci naň kliknú a nakúpia sami. Je určený pre tých, ktorí chcú jednoducho generovať príjem bez investovania do produktu alebo vzťahu so zákazníkom.

  1. Súvisiaci affiliate marketing

Zlatá stredná cesta medzi nepripojeným a zapojeným súvisiacim affiliate marketingom je pre tých, ktorí nemusia nevyhnutne používať produkt alebo službu, ale sú nejakým spôsobom spojení s publikom. Napríklad, keď propagujete značku oblečenia, ktorú ste nikdy predtým nepoužili, ale máte publikum prostredníctvom módneho blogu alebo kanála YouTube. Tento príklad spadá do súvisiaceho affiliate marketingu. Výhodou je, že affiliate partner má odborné znalosti na generovanie návštevnosti, môže však riskovať, že odporučí zlý produkt alebo službu, ak ich v skutočnosti nikdy predtým nepoužil, čo ho môže stáť dôveru publika.

  1. Zapojený affiliate marketing

Ako už názov napovedá, zapojený affiliate marketing opisuje tých, ktorí sú úzko spätí s produktom alebo službou, ktorú propagujú. Partner si produkt sám vyskúšal, verí, že poskytne dobrú skúsenosť a má oprávnenie hovoriť o jeho použití. Namiesto spoliehania sa na CPC, zapojení affiliate marketéri využívajú svoje osobné skúsenosti s produktom vo svojom marketingovom úsilí a zákazníci im môžu dôverovať ako spoľahlivému zdroju informácií. 

Pre koho je affiliate marketing vhodný?

Affiliate marketing je vhodný pre rôzne typy ľudí a spoločností, ktoré možno rozdeliť do dvoch veľkých skupín – Publisheri a Inzerenti. Affiliate inzerent je napr. správca e-shopu, ktorý spustí affiliate kampaň na svoj produkt alebo službu. Potom prichádza na scénu affiliate publisher, ktorý získa provízny odkaz, umiestni ho na svoj web, blog, sociálnu sieť a pomocou neho propaguje službu alebo produkt inzerenta. Aké to prináša výhody a nevýhody pre publisherov a aké pre inzerentov? 

Publisheri

  • Blogeri 
  • Instagram influenceri
  • Tik Tok influenceri
  • YouTube tvorcovia
  • Freelanceri

Výhody affiliate marketingu pre publisherov

  • Pasívny príjem – Raz vytvorený obsah môže prinášať dlhodobý príjem, ak návštevnosť stránky alebo blogu zostáva vysoká.
  • Rozmanitosť – Publisheri môžu propagovať rôzne produkty a služby v rôznych vertikálnych trhoch.
  • Nízke náklady – Pre affiliate partnerov nie sú potrebné veľké investície, pretože nemusia vytvárať vlastné produkty ani skladovať tovar.

Nevýhody affiliate marketingu pre publisherov

  • Nedostatok kontroly nad produktom – Partner nemá kontrolu nad kvalitou produktu alebo služby, ktoré propaguje, čo môže ovplyvniť jeho dôveryhodnosť.
  • Závislosť od affiliate programu – Ak spoločnosť ukončí alebo zmení svoj affiliate program, môže to ovplyvniť príjem publishera.
  • Nízke konverzné sadzby – Nie všetci návštevníci partnerovej stránky budú vykonávať požadované akcie, čo môže mať za následok nízke zisky.
  • Čas, potrebný na dosiahnutie výsledkov – Ako publisher ste platený na základe sprostredkovania nákupu. Na to potrebujete publikum a môže trvať dosť dlho, kým si takéto publikum vybudujete. 

Inzerenti

  • Vlastníci webových stránok a e-shopov 
  • Podnikatelia
  • Tvorcovia produktov

Výhody affiliate marketingu pre inzerentov

  • Platba za skutočné predaje – Hlavnou výhodou je, že inzerent platí len za skutočné predaje. 
  • Rozsah trhu – Affiliate marketing umožňuje prístup ku globálnemu trhu a širokému publiku.
  • Zvýšenie dôveryhodnosti značky – Publisheri tvoria o značke pozitívny obsah. 

Nevýhody affiliate marketingu pre inzerentov

  • Konkurencia – Trh affiliate marketingu je veľmi konkurenčný, čo môže znížiť zisky.
  • Žiadna záruka zvýšenia predajov – v prípade malého e-shopu alebo e-shopu s chybami v dizajne. 
Príklad možnosti využitia affiliate marketingu na Instagrame
Zdroj: Vlastný screenshot

Páčila sa vám táto definícia? Zdieľajte ju s priateľmi