Business to customer alebo skratka B2C marketing je veľmi častou formou marketingu v e-commerce segmente. Ide v podstate o predaj tovaru alebo služby koncovému zákazníkovi. Ak by bola vaším zákazníkom firma, pôjde o B2B marketing.
Tradičný model predaja koncovému zákazníkovi predstavuje predaj v kamenných predajniach, v reštauráciách, v kinách a pod. Výrazné zmeny v možnostiach využitia tohto predajného modelu prišli s nástupom internetu, kedy sa rozšírila možnosť e-commerce (elektronického obchodovania) predaja tovarov a služieb cez internet.
B2C marketing sa zameriava práve na toto publikum, ktoré je zložené z individuálnych spotrebiteľov so záujmom o nákup produktov alebo služieb pre seba a nie pre firmu.
Hlavné znaky B2C marketingu:
- jeden nakupujúci: o nákupe rozhoduje jednotlivec a firmy sa preto zameriavajú viac na získanie väčšieho množstva zákazníkov ako v B2B segmente, kde je dôležité venovať pozornosť aj následnému udržaniu už získaných zákazníkov,
- kratší nákupný proces: keďže o nákupe rozhoduje jednotlivec, daný produkt alebo službu nepotrebuje testovať a jeho využiteľnosť konzultovať s tímom alebo vedením a preto je vo väčšine prípadov nákupný proces kratší oproti B2B marketingu,
- väčšie množstvo potenciálnych zákazníkoch: predstavuje lepšiu možnosť zacieliť publiku s danými preferenciami alebo záujmami bez potreby úzko personalizovaného obsahu,
- návratnosť nákupu pre zákazníkov nie je dôležitým faktorom: zákazník si tovar alebo službu kúpi často preto, lebo sa mu jednoducho páči alebo je práve spoločensky obľúbená a neprikladá preto návratnosti takú váhu ako je to pri B2B marketingu,
- povedomie o značke je kľúčové: v B2C segmente súperí veľké množstvo značiek a predajcov s rovnakými alebo veľmi podobnými produktmi či službami, kvôli čomu sa kladie veľký dôraz na rozpoznateľnosť značky a budovania povedomia o značke,
- obsah môže byť krátky aj vtipný: zákazníci sa rozhodujú hlavne na základe emócií a tak väčšinou nie sú potrebné dlhé analýzy s vymenovaním benefitov. V súčasnej dobe sa za najväčšiu devízu považuje kreatíva, ktorá dokáže rýchlo zaujať a presvedčiť potenciálneho zákazníka ku konverzii,
- menšia potreba zmeny produktového portfólia a dodatočných úprav: po nákupe daného tovaru alebo služby už nie sú potrebné dodatočné vylepšenia alebo zapracovania nových funkcií.
Pri B2C marketingu je nákupný proces viac menej priamočiary, kde sa stratégia firmy predaja zameriava viac na emócie zákazníka a vyvolanie pocitu naliehavosti. Marketing sa zameriava hlavne na sociálne siete, obsahový marketing, event marketing a klasický marketing.
B2C reklama si môže dovoliť byť hravá a emotívna, kde v B2B marketingu sa používajú výrazy, ktoré sú cieľovému publiku už známe. V B2C marketingu firmy využívajú rôzne nástroje a formy pre personalizáciu ponúk. Sledujú nákupnú cestu zákazníka, jeho správanie sa na webe a jeho nákupné preferencie a podľa toho upravujú následnú komunikáciu a ponuku.
Výzvou pre B2C marketing býva práve potreba oslovenia veľkého počtu zákazníkov s komunikovaním jasného vysvetlenia produktu a jeho výhod oproti konkurencii, s budovaním rozlíšiteľnosti a povedomia o vlastnej značke. V B2C marketingu sa využívajú hlavne tzv. 4P (product, price, place, promotion), kde je v boji o zákazníka potrebné skĺbiť správny produkt, s cenou, distribučnou politikou a komunikáciou.
Cena produktov a služieb hrá vo všeobecnosti veľmi dôležitú úlohu, ale v B2C marketingu sú zákazníci na výšku cenu viac citliví ako je tomu pri B2B, kde výšku ceny pri rozhodovaní často zatienia iné faktory. Bývajú to rôzne praktické aspekty alebo funkcie produktu či služby.
Záver
B2C a B2B marketing majú rôzne cieľové skupiny, používajú sa pri nich rozlišné stratégie a je preto kľúčové poznať, do akého segmentu firma patrí a akú stratégiu následne zvolí.