E-commerce alebo elektronický obchod je proces predaja a nákupu produktov a služieb prostredníctvom internetu. Zákazníci prichádzajú na web alebo marketplace a nakupujú produkty pomocou elektronických platieb. Po prijatí transakcie obchod odosiela objednaný produkt alebo poskytuje zakúpenú službu. Vo všeobecnosti e-commerce označuje všetky online aktivity, ktoré zahŕňajú nákup a predaj produktov a služieb. Inými slovami, elektronický obchod je proces vykonávania transakcií online. E-commerce umožňuje aj malým firmám aj veľkým spoločnostiam oslovovať zákazníkov po celom svete.
Typy business modelov e-commerce
V závislosti od toho, komu firma predáva tovar a služby, existujú rôzne business modely elektronického obchodu:
- B2C (Business-to-Consumer) – model elektronického obchodu pri ktorom podniky predávajú produkty alebo služby priamo spotrebiteľom, ktorí si tovar kupujú pre seba. Tento model zahŕňa internetové obchody a marketplace, platformy s online kurzami. Je to najpopulárnejší model e-commerce s mnohými variáciami.
- B2B (Business-to-Business) – ide o obchodný vzťah medzi dvoma firmami, keď jeden podnik predáva svoje výrobky alebo služby druhému. Môžu to byť CRM systémy, účtovný softvér, autodiely, outsourcing, právne služby atď.
- C2B (Consumer-to-Business) – je to opak tradičného obchodného modelu B2C. Ide o typ elektronického obchodu, v ktorom ľudia predávajú tovar a služby firmám. Napríklad dizajnéri, vývojári, copywriteri a iní freelanceri ponúkajú svoje služby spoločnostiam prostredníctvom outsourcingu.
- C2C (Consumer-to-Consumer) – ide typ elektronického obchodu, v ktorom spotrebitelia medzi sebou online obchodujú s produktmi, službami a informáciami. Tieto transakcie sa vo všeobecnosti vykonávajú prostredníctvom tretej strany, ktorá poskytuje online platformu, na ktorej sa transakcie vykonávajú, ako napr. eBay, Bazoš, Vinted a iné.
- C2G (Consumer-to-Government) – ide o typ e-commerce, kde spotrebitelia vykonávajú transakcie s inštitúciami alebo so štátom, napríklad platba daní, parkovné a iné verejné služby.
- B2G (Business-to-Government) – ide o typ e-commerce v ktorom podnik predáva svoje produkty alebo služby štátu. Zúčastňuje sa verejných tendrov, získava zákazky od štátu na vývoj softvéru či dodávky elektroniky. Transakcie B2G sa riadia zákonmi, nariadeniami a dokumentáciou.
- G2C (Government-to-Consumer) – je model, pri ktorom štát predáva tovar alebo služby priamo spotrebiteľom. Spotrebiteľ získava úradné dokumenty, informácie, vzdelávacie služby, pomoc pri zamestnaní alebo možnosť voliť. Vláda poskytuje národné a regionálne webové stránky a elektronické platformy, na ktorých môžu spotrebitelia uskutočňovať platby, získať prístup k užitočným informáciám.
- G2B (Government-to-Business) – je model, v ktorom štátne inštitúcie poskytujú služby podnikom. Tieto služby môžu zahŕňať poskytovanie vzdušného priestoru, živnostenské oprávnenia, elektronické formuláre alebo online registráciu pre startupy. Primárnym cieľom G2B je ponúkať firmám hodnotné a pohodlné digitálne služby a informácie.
Výhody a nástrahy e-commerce
Hlavnou výhodou elektronického obchodu pre zákazníkov je pohodlie: možnosť prezerania a nákupu produktov odkiaľkoľvek a kedykoľvek počas dňa, doručenie na adresu alebo na najbližšie oddelenie prepravnej služby, podrobné informácie o produkte/službe a možnosť jednoduchého porovnania ponuky a cien od rôznych firiem, čo v dôsledku pomáha ušetriť čas a peniaze.
Nevýhodou pre zákazníkov je nemožnosť fyzického kontaktu s výrobkom pred kúpou, napríklad nie je možné si vopred vyskúšať oblečenie a vedieť, či bude sedieť veľkosť. Existuje tiež nebezpečenstvo podvodných webov.
Výhody pre firmy
Nižšie náklady – e-commerce pomáha firmám ušetriť peniaze na nákladoch, napr. na prenájom kamennej prevádzky, plat asistentov predaja v obchode a pod.
Neobmedzená distribúcia – e-commerce poskytuje firmám možnosť rozšíriť svoj lokálny trh na národné a medzinárodné trhy s minimálnymi kapitálovými investíciami
Široký dosah a neohraničený potenciál na získavanie nových zákazníkov, keďže online obchody nie sú obmedzené návštevami fyzických predajní v konkrétnom mieste.
Lepšie sledovanie výkonu – CRM systémy, Google Analytics a iné online platformy zhromažďujú dôležité informácie o výkonnosti marketingových aktivít a predajov na jednom mieste, čo pomáha zlepšovať stratégie na základe týchto údajov.
Obchod je k dispozícii 24/7 – elektronické obchody prijímajú objednávky nezavisle na otváracích hodinách ako kamenné predajne, čo znamená, že môžete zarábať nonstop.
Personalizácia ponúk ponuky pre zákazníkov – e-commerce pomáha dôkladne preštudovať správanie zákazníkov: odkiaľ zákazníci prišli na web, aké produkty prezerali, v akej fáze nákup opustili a pod. Tieto informácie sú kľúčovým zdrojom, ktorý firme pomôže vytvoriť presnú a relevantnú ponuku, ako aj vrátiť zákazníka na web pre opakované nákupy.
Nevýhody pre firmy
Vysoká konkurencia – takmer všetky obchodné miesta majú veľa podobných internetových obchodov a podnikatelia súperia o pozornosť každého spotrebiteľa. Aby ste boli lepší ako konkurencia, musíte investovať do marketingu a propagácie na internete.
Nemožnosť osloviť ľudí, ktorí nepoužívajú internet alebo nedostupnosť tovarov a služieb v miestach so slabým internetovým pokrytím
Nedôvera zákazníkov – mnoho kupujúcich sa bojí podvodníkov a neverí internetovým obchodom, najmä novým. Problém sa nevyrieši jednoducho, lebo budovanie značky a získavanie zákazníkov a referencií od nich potrebuje veľa času a síl.
Nie všetky produkty sa dajú predávať online ľahko. Niektoré segmenty sú obmedzené v propagácii alebo úplne zakázané, čiže e-commerce nemusí byť relevantným riešením pre všetky typy businessu.
Ak váš web (alebo server) na nejaký čas spadne, nebudete môcť fungovať a stratíte predaje. Pre niektoré obchody aj hodinové výpadky serveru môžu spôsobiť tisícové škody.