Google Search Console

Google Search Console (GSC), predtým známy ako Google Webmaster Tools, je bezplatný online nástroj poskytovaný spoločnosťou Google, ktorý pomáha webovým správcom, vlastníkom webov a SEO odborníkom monitorovať a spravovať webové stránky z hľadiska výkonu vo vyhľadávači Google. Tento nástroj poskytuje užitočné informácie o tom, ako vyhľadávač Google vidí váš web, ako ho indexuje a aké problémy môžu byť s jeho zobrazovaním vo výsledkoch vyhľadávania. Ak chcete byť zahrnutí do výsledkov Vyhľadávania Google, nemusíte sa zaregistrovať do služby Search Console, ale služba Search Console vám pomôže pochopiť a zlepšiť, ako Google vidí váš web.

Prehľad v nástroji Google Search Console
Zdroj: Vlastný screenshot

Hlavné funkcie a výhody Google Search Console

  • Kontrola indexácie – GSC umožňuje sledovať, koľko stránok webu je indexovaných v rámci vyhľadávača Google. Ak si chcete overiť, či sú všetky vaše stránky dostupné pre vyhľadávače, môžete tu nájsť relevantné informácie.
  • Správa sitemapy – Sitemap, resp. mapa stránok je súbor obsahujúci zoznam všetkých stránok na webovej stránke. V Search Console môžete odovzdať sitemapu vášho webu, čo pomôže vyhľadávačom lepšie pochopiť štruktúru a obsah vašej stránky. Tým zlepšíte pravdepodobnosť, že významné stránky sa budú rýchlejšie a správne indexovať. 
  • Vyhľadávanie chýb – GSC vám poskytne informácie o chybách, ktoré vyhľadávač nájde pri indexácii vášho webu. Tieto chyby môžu zahŕňať chýbajúce stránky (404 chyby), nesprávne presmerovania, problémy s robot.txt a iné.
  • Výkon vo vyhľadávaní – Táto funkcia vám poskytne informácie o tom, aké kľúčové slová a frázy vedú k zobrazovaniu vašej stránky vo výsledkoch vyhľadávania. Týmto spôsobom môžete sledovať, aké stránky a obsah na vašej stránke sú najúspešnejšie a ktoré potrebujú optimalizáciu.
Výkon vo vyhľadávaní v Google Search Console
Zdroj: Vlastný screenshot
  • Odkazy na vašu stránku – GSC vám umožňuje získať prehľad o odkazoch na váš web z iných webov. Môžete vidieť, ktoré stránky odkazujú na vaše stránky a aký máte odkazový profil.
  • Nástroje na odstraňovanie obsahu – Ak potrebujete odstrániť určitú stránku alebo obsah zo zoznamu vyhľadávania, môžete to jednoducho spraviť pomocou tejto funkcie.
  • Upozornenia na problémy – GSC vám môže zaslať upozornenia, ak Google nájde na vašom webe vážne problémy alebo ak je váš web napadnutý škodlivým softvérom.

Kto by mal používať službu Search Console?

Majitelia firiem 

Aj keď sami nebudete službu Search Console používať, mali by ste o nej vedieť, mali by ste sa oboznámiť so základmi optimalizácie vašich stránok pre vyhľadávače a vedieť, aké funkcie sú dostupné vo Vyhľadávaní Google.

SEO špecialisti alebo marketéri

Search Console vám ako človeku, ktorý sa zameriava na online marketing, pomôže monitorovať návštevnosť vašich webových stránok, optimalizovať vaše hodnotenie a prijímať informované rozhodnutia o vzhľade výsledkov vyhľadávania vašej stránky. Informácie v Search Console môžete použiť na ovplyvnenie technických rozhodnutí pre web a na vykonávanie sofistikovaných marketingových analýz v spojení s ďalšími nástrojmi Google, ako sú Analytics, Google Trends a Google Ads.

Administrátori stránok

Správcom záleží na zdravej prevádzke webových stránok. Search Console umožňuje jednoducho monitorovať a v niektorých prípadoch riešiť chyby servera, problémy s načítaním stránok a problémy so zabezpečením, ako je hackerstvo a malvér. Môžete ho použiť aj na zabezpečenie bezproblémovej údržby alebo úprav stránok, ktoré vykonáte s ohľadom na výkonnosť vyhľadávania.

Weboví vývojári

Ak vytvárate skutočné označenie a/alebo kód pre svoje stránky, Search Console vám pomôže monitorovať a vyriešiť bežné problémy so značkami, ako sú chyby v štruktúrovaných údajoch.

Začnite s používaním služby Search Console

Prvým krokom je prihlásenie do Google účtu. Ak ešte účet nemáte, tak sa budete musieť zaregistrovať. Prejdite na webovú stránku Google Search Console na adrese: https://search.google.com/search-console. Pridajte vlastníctvo a zadajte URL vášho webu. Vlastníctvo overte, buď cez HTML meta tag alebo cez súborový systém vášho webu. Ak máte vytvorenú sitemapu vášho webu, odovzdajte ju cez Google Search Console. A potom už len skúmajte dáta, sledujte správy a v prípade, že sa vyskytnú nejaké problémy alebo chyby, tak pracujte na ich riešení. Pravidelne sledujte údaje v Google Search Console a monitorujte, ako sa váš web vyvíja vo vyhľadávači. Pozorujte zmeny v návštevnosti, kľúčových slovách a iných ukazovateľoch. Tieto informácie pomôžu lepšie pochopiť, ako vaše akcie ovplyvňujú výkony vášho webu.

Páčila sa vám táto definícia? Zdieľajte ju s priateľmi