Správca značiek Google alebo Google Tag Manager (GTM) je bezplatný nástroj, ktorý umožňuje inštalovať, ukladať a spravovať marketingové značky bez úpravy kódu webových stránok. Marketingové značky sú malé útržky kódu, ktoré sledujú akcie používateľov a zhromažďujú údaje. Najbežnejším príkladom marketingovej značky je značka Google, ktorá sa používa na inštaláciu služby Google Analytics a ďalších produktov Google. Medzi ďalšie príklady patria kódy udalostí Google Analytics, konverzné skripty Google Ads, kód Meta Pixelu a remarketingové značky.
Aby platformy fungovali a zhromažďovali údaje, je potrebné do kódu webu umiestniť značky, napr. Google tag. Pri každom pridaní a zmene kódu sa môže stať, že sa značky alebo iné prvky webu narušia alebo stratia. GTM pomáha predísť týmto problémom, a to tak, že umožňuje inštalovať, spravovať a nasadzovať marketingové značky z jeho softvéru, a nie z kódu webu. Softvér vkladá útržky kódu a marketingové značky do kódu webovej stránky iba v prípade potreby.
Na čo sa používa GTM
Správca značiek umožňuje sledovať takmer akýkoľvek druh udalosti alebo správania či akcie používateľa.
Tu je niekoľko príkladov bežne sledovaných udalostí:
- Kliknutia na odkazy (Link clicks)
- Kliknutia na tlačidlá (Button clicks)
- Odoslania formulárov (Form submissions)
- Konverzie (Conversions)
- Pridávanie položiek do košíka (Add To Cart)
- Opustenie nákupného košíka (Shopping cart abandonment)
- Sťahovanie súborov (File downloads)
- Prehratia videa (Video views)
- Vlastné udalosti (Custom events)
Ako funguje Správca značiek Google?
Správca značiek Google používa jeden útržok kódu JavaScript, ktorý sa pridá na stránky ako kontajner pre všetky značky, ktoré chcete spravovať. Keď používateľ spustí značku (napr. kliknutím na odkaz alebo načítaním stránky), GTM ju načíta a vloží do kódu vášho webu. Následne Správca značiek spustí značku. Inými slovami, GTM vloží a spustí značku iba vtedy, keď ju spustí používateľ. Tým sa znižuje celkové množstvo kódu na webovej lokalite a minimalizuje sa riziko chýb pri implementácii. Značky spolupracujú s ďalšími komponentmi Správcu značiek Google nazývanými spúšťače a premenné, aby určili, kedy sa majú spustiť útržky kódu.
Čo sú značky?
Značky sú útržky analýz kódu, marketingu a platforiem podpory, ktoré sa používajú na integráciu s webmi a aplikáciami. Google Analytics napríklad používa značky na zhromažďovanie údajov o návštevníkoch webových stránok. V tomto prípade značka Google umožňuje odosielať údaje z webu do pripojeného vlastníctva Google Analytics. Prostredníctvom GTM môžete vytvárať, spravovať a zverejňovať značky bez toho, aby ste ich museli sami kódovať. Rovnakým spôsobom fungujú aj ďalšie platformy, ako Google Ads alebo Facebook Ads. Pomocou GTM môžete sledovať aktivitu používateľov na webovej stránke a merať vplyv a výkon reklám.
Medzi bežne používané značky patria:
- Google Analytics
- Google Ads Conversion Tracking
- Hotjar
- Facebook (Meta) Pixel
- Pinterest Tag
- LinkedIn Insight
- Twitter Universal Web Tag
- Salesforce
- HubSpot
Čo sú spúšťače?
Spúšťače sú inštrukcie alebo podnety, ktoré určujú, kedy sa majú značky spustiť. Bežnými príkladmi spúšťačov sú zobrazenia stránky, odoslania formulárov a kliknutia na odkazy. Keď používateľ zobrazí stránku alebo klikne na odkaz, spustí sa pridružená značka. Ku každej značke musí byť priradený spúšťač, aby Správca značiek vedel, za akých okolností má značku spustiť. Ako spúšťače sa zvyčajne používajú napr. zobrazenia stránky, kliky na kontakt, pridanie položky do košíka či dokončenie platby. Analytické údaje je možné nastaviť z každej stránky, ktorú používateľ navštívi a na ktorej urobí nejakú akciu. Keď nastane udalosť špecifikovaná v danej značke, spúšťač jej napovie, aby sa spustila. V opačnom prípade sa značka nespustí a GTM nespustí útržok kódu.
K spúšťačom je možné pridať aj rôzne filtre, vďaka ktorým určíte, kedy sa majú značky spúšťať. Môžete napríklad chcieť, aby sa chat podpory spúšťal iba na stránkach v zúžení pokladne. V tomto prípade by ste mohli pridať filter, ktorý značke povie, aby sa spustila iba pri zobrazeniach stránok s „/checkout/“ vo webovej adrese. K jednej značke môže byť priradených viacero spúšťačov.
Čo sú premenné?
Premenné sú ďalšie informácie, ktoré môže Správca značiek Google potrebovať na spustenie značky alebo spúšťača. Pomáhajú presne definovať, čo má značka alebo spúšťač robiť. V GTM sú na výber integrované premenné a v prípade, že v nich nenájdete tú správnu, je možné si vytvoriť aj premenné definované užívateľom. Tie je možné si prispôsobiť podľa vlastných potrieb. Aby ste nemuseli vytvárať pri každej značke dynamické identifikátory, tak vytvoríte premenné. Napríklad pri každom vytváraní značky Google Analytics sa musí zadať ID sledovania alebo merania. Môže to byť únavné, pretože väčšina z vás si tieto ID nezapamätá. Namiesto toho môžete vytvoriť premennú, ktorá jednoducho uloží dané ID Analyticsu. Potom vždy, keď vytvoríte novú značku, ktorá vyžaduje tieto informácie, jednoducho pripojíte vytvorenú premennú.
Medzi bežne používané premenné patria:
- Click URL
- Click ID
- Click Class
- Page URL
- Form ID
- Scroll depth threshold
Výhody Google Tag Managera
Hoci Správca značiek vyžaduje určité technické znalosti, marketingovým pracovníkom šetrí veľa času a zdrojov. A je to nástroj, ktorý je zadarmo. Rýchlo a jednoducho pridáte a spravujete marketingové značky bez pomoci vývojára. Zmeny v marketingovom nastavení môžu vykonávať alebo schvaľovať iba oprávnení ľudia. GTM poskytuje jednoduchú konfiguráciu obľúbených nástrojov, vďaka čomu je možné pridať nástroje a značky sledovania do kódu webu pomocou útržkov a šablón. Správca značiek Google konsoliduje marketingové značky a kódy sledovania na jednom mieste a podľa potreby ich vkladá do kódu webových stránok. Čo umožňuje pridávať, odstraňovať a aktualizovať nástroje a kódy sledovania s menším počtom chýb.