Linkbuilding

Jedným zo základných prvkov úspešnej digitálnej stratégie je linkbuilding. Patrí do skupiny off-page SEO faktorov, čo znamená, že sa jedná o optimalizáciu mimo webovej stránky. Budovanie odkazov je postup vytvárania jednosmerných hypertextových odkazov (známych aj ako spätné odkazy) na webovú stránku s cieľom zlepšiť viditeľnosť a pozíciu vo výsledkoch vyhľadávania. Cieľom linkbuildingu je zvyšovanie počtu odkazov, ktoré privedú užívateľov na vašu webovú stránku. Táto metóda nie je len o zlepšovaní pozícií vo vyhľadávačoch, ale aj o budovaní dôveryhodnosti a autority vášho online podnikania.

Kedysi sa firmy zameriavali hlavne na kvantitu spätných odkazov. Dnes už tomu tak nie je a dbá sa hlavne na ich kvalitu. Najkvalitnejšie odkazy sú také, ktoré sa nachádzajú na stránkach s dobrým hodnotením a podobným zameraním, ako vaša webová stránka. To, že na vás niekto odkazuje z iného webu, je pre vyhľadávače niečo ako doporučenie. Pri odkazovaní z jednej stránky na druhú sa prenáša určitá hodnota, ktorej sa často hovorí link juice. Linkbuilding je dôležitý aj kvôli prechádzaniu webu crawlermi vyhľadávačov. Pre vyhľadávač nie je jednoduché nájsť váš web, pokiaľ naň nesmeruje žiadny odkaz. Hlavne v dnešnej dobe obsahu, ktorý je generovaný AI, budú práve odkazy tými odlišujúcimi faktormi. Práve preto dáva zmysel sa na túto oblasť dlhodobo zamerať. 

Odkazy zo stránok s vysokou autoritou ovplyvňujú hodnotenie viac ako odkazy zo stránok s nízkou autoritou
Zdroj: backlinko.com

Akým spôsobom je možné vytvoriť spätné odkazy

Najobľúbenejšie stratégie budovania odkazov koncepčne patria do jednej z nasledujúcich štyroch oblastí: 

  • Pridávanie odkazov – ručné pridávanie odkazu na nejakú webovú stránku.
  • Žiadosť o odkazy – požiadanie vlastníkov relevantných webových stránok napr. prostredníctvom e-mailu, aby na vás odkazovali. 
  • Nákup odkazov – požiadanie vlastníkov relevantných webových stránok, aby na vás odkazovali, ale s ponukou finančnej (alebo inej) odmeny.
  • Získavanie odkazov – získavanie organických odkazov od ľudí, ktorí navštívili vašu stránku a zaujalo ich to natoľko, že na to prirodzene odkazujú.

Čo potrebuje mať dobrý odkaz

Rôzne druhy odkazov majú rôzny vplyv na hodnotenie webovej stránky v Google. Je ťažké povedať, ako presne Google meria hodnotu každého odkazu. Existuje však päť všeobecných konceptov hodnotenia odkazov, ktoré komunita SEO považuje za pravdivé:

1. Autorita

Odkaz z New York Times a odkaz z malého cestovateľského blogu nemôže Google považovať za rovnocenné. Kým je New York Times svetovo známa autorita, cestovateľský blog pozná možno niekoľko stoviek alebo pár tisíc ľudí. Počas rokov sa zhromaždilo viacero empirických dôkazov, že odkazy zo známejších a autoritatívnejších webových stránok majú väčší vplyv na hodnotenie stránky v Google. 

2. Relevantnosť

Ak prevádzkujete web o zdraví a zdravom životnom štýle, odkazy z iných webov (a stránok) na rovnakú tému budú mať v očiach Google väčšiu váhu v porovnaní s odkazmi z webov o autách alebo financiách. To však neznamená, že sa máte vyhýbať získavaniu odkazov z webov, ktoré nemajú rovnakú tému ako tá vaša. Existujú desiatky tém, ktoré sú dokonale relevantné, aj keď nie sú rovnaké, ako napr. v tomto prípade web s výživou a zdravými receptami. 

3. Ukotvený text

Ide o klikateľný úryvok textu, ktorý odkazuje na inú stránku. V mnohých prípadoch stručne popisuje, o čom je prepojená stránka. Google používa slová v kotviacom texte, aby lepšie pochopil, o čom je odkazovaná stránka a aké kľúčové slová si zaslúžia hodnotenie. 

4. Umiestnenie

Pravdepodobnosť miery kliknutia na odkaz je väčšinou určená tým, kde sa odkaz na stránke nachádza. Povedzme, že existuje webová stránka, ktorá pozostáva z troch blokov: obsahu, bočného panela a päty. Vo všeobecnosti platí, že odkazy v obsahu získavajú viac kliknutí, pretože blok obsahu získava najväčšiu pozornosť návštevníkov. 

Ďalšou vecou, ​​ktorá môže ovplyvniť mieru prekliku odkazu, je to, ako vysoko sa na stránke zobrazuje. Čitatelia s väčšou pravdepodobnosťou kliknú na odkazy na samom začiatku článku ako na odkazy na jeho konci. 

5. Destinácia

Existujú tri všeobecné ciele, kam môžete nasmerovať vaše odkazy:  vaša domovská stránka, vaše prepojiteľné aktíva a skutočné stránky (nazývané aj Money pages), ktoré potrebujete na dobré hodnotenie v službe Google. Money pages sa často aj najťažšie získavajú. Vlastníci webov vo všeobecnosti uprednostňujú odkazy na informačné stránky, kde ich publikum môže získať hodnotu zadarmo, ako na komerčné stránky, kde je pravdepodobné, že ich publiku bude ponúknutý nejaký produkt. Riešením je prenesenie autority použitím odkazov cez prepojiteľné aktíva.

Schéma použitia odkazov na prenesenie autority na Money pages cez prepojiteľné aktívum 
Zdroj: ahrefs.com
Páčila sa vám táto definícia? Zdieľajte ju s priateľmi