Natívna reklama

Forma reklamy, ktorá vyzerá ako bežný obsah na stránke, ale je financovaná reklamným partnerom. Ide o reklamu, ktorá je zahrnutá do obsahu tak, aby vyzerala prirodzene a nepôsobila ako tradičná reklama. Cieľom natívnej reklamy je zabezpečiť, aby ju užívatelia nevnímali ako reklamu, ale aby ju vnímali ako súčasť obsahu aplikácie alebo webovej stránky.

Natívna reklama môže vyzerať napr. ako článok v médiách, ktorý popisuje produkt alebo službu, ale je financovaný inzerentom. Takáto reklama môže obsahovať odkazy na produkt alebo službu, no tie by mali byť zahrnuté tak, aby vyzerali čo prirodzenejšie .

Používa sa na rôznych platformách, ako sú sociálne médiá, blogy a webové stránky. Môže byť účinným spôsobom, ako prirodzene zasiahnuť cieľovú skupinu, pretože užívatelia vnímajú obsah, ktorý ich zaujíma a ak je reklama zahrnutá do súvisiaceho obsahu, budú jej venovať viac pozornosti. V závislosti od kontextu a cieľových skupín môže byť vhodné použiť natívnu reklamu v kombinácii s inými formami reklamy, ako sú tradičné banerové reklamy alebo videoreklamy. Kľúčom k úspešnej natívnej reklame je, aby bola relevantná pre cieľovú skupinu a aby vyzerala prirodzene ako súčasť obsahu.

Rôzne možnosti umiestnenia natívnej reklamy: zľava Feed na sociálnych sieťach, Vyhľadávané záznamy, Odporúčané články
Zdroj: outbrain.com

Benefity natívnej reklamy

Pri využívaní natívnej reklamy je dôležité dodržiavať pravidlá týkajúce sa reklamy a transparentnosti, aby užívatelia vedeli, že ide o reklamu a aby bola zachovaná dôveryhodnosť a integrita obsahu. Môže sa totiž stať, že reklama môže byť až zavádzajúca alebo klamlivá, ak si cieľová skupina myslí, že interaguje s neplateným obsahom. Všeobecne ale platí, že natívna reklama môže byť veľmi účinným spôsobom, ako zasiahnuť cieľovú skupinu, pretože užívatelia sú menej náchylní na prerušenie svojich aktivít reklamou, pokiaľ je integrovaná do obsahu, ktorý už sledujú. Reklama tak pôsobí jemnejšie a môže byť pre ľudí menej rušivá. Takýmto spôsobom sa môže dosiahnuť väčšia pozornosť a efektívnosť reklamy.

Aké sú výhody natívnej reklamy?

Vysoká angažovanosť: Natívna reklama sa prirodzene integruje do obsahu, ktorý sledujú používatelia, čím zvyšuje pravdepodobnosť, že si reklamu všimnú a kliknú na ňu.

Menšia úroveň rušivosti: Keďže takáto reklama sa môže javiť ako súčasť obsahu, ktorý užívatelia sledujú, je menej rušivá a nevnucuje sa tak ako tradičná reklama.

Vysoká relevancia: Natívna reklama sa môže prispôsobiť kontextu a obsahu, na ktorom je zobrazená, čo zvyšuje jej relevanciu pre užívateľov a môže zlepšiť efektivitu reklamy.

Zvýšená dôveryhodnosť: Môže byť pre užívateľov dôveryhodnejšia ako tradičná reklama, pretože sa javí ako súčasť obsahu, ktorý užívatelia už sledujú a dôverujú mu.

Väčšia pravdepodobnosť zdieľania: Keďže tento typ reklamy môže byť menej rušivý a relevantnejší, je väčšia pravdepodobnosť, že ju užívatelia budú zdieľať s ostatnými.

Odolnosť voči blokovaniu reklám: Reklama nie je blokovaná ad blockermi tak ako PPC. Teda zasiahne užívateľov, ktorých nevieme zasiahnúť konvenčným PPC.

Celkovo môže byť natívna reklama účinným spôsobom, ako osloviť cieľovú skupinu a dosiahnuť pozitívne výsledky pre firmu alebo produkt. Často je uprednostňovaná u inzerentov pred inými typmi reklamy, pretože im umožňuje vytvárať pre ich cieľové publikum hodnotné a príjemné zážitky. Natívne reklamy sú nielen pútavejšie a zaujímavejšie pre užívateľov, ale majú aj lepšiu výkonnosť s vyššou mierou prekliknutia a generujú vyšší predaj. 

Praktické využitie natívnej reklamy

Natívnu reklamu možno využiť rôzne a závisí to od cieľa a cieľovej skupiny. Tieto reklamy zaznamenávajú čím ďalej tým väčší vzostup. Najmä v dnešnej dobe, keď sú publiká čoraz unavenejšie z tradičných reklám a stále viac ľudí používa blokátory reklám. Značky všetkých veľkostí investujú do natívnych reklám, aby aj naďalej oslovovali spotrebiteľov v tých správnych okamihoch.

Niekoľko najčastejších spôsobov použitia natívnej reklamy:

Sociálne médiá: V sociálnych médiách, ako je Facebook, Instagram a Twitter, sa často používa natívna reklama v podobe sponzorovaných príspevkov. Tieto príspevky vyzerajú ako bežný obsah na týchto platformách, ale sú financované reklamným partnerom.

Blogy a webové stránky: Natívna reklama sa často používa aj na blogoch a webových stránkach, kde môže vyzerať ako článok alebo recenzia produktu alebo služby. Tieto reklamy sú často viditeľné ako “sponzorované príspevky” alebo “sponzorovaný obsah”.

E-mail marketing: V e-mailovom marketingu sa natívna reklama často používa ako súčasť e-mailových kampaní. Môže byť v podobe reklamy pre daný produkt alebo službu zahrnutá do e-mailu, ktorý sa posiela zákazníkom.

Aplikácie: Natívna reklama sa často používa aj v mobilných aplikáciách, kde môže vyzerať ako súčasť obsahu alebo ako reklama v hre alebo aplikácii.

Príklad dobrej natívnej reklamy
Zdroj: joinative.com
Príklad zlej natívnej reklamy – obsah reklamy nie je podporený vedeckým výskumom a vstupná stránka je nekvalitná s množstvom štandardných reklám
Zdroj: joinative.com

Ako vytvárať natívne reklamy? 

Natívne reklamy sa skladajú z množstva prvkov metadát, ako je nadpis, obrázok miniatúry, webová adresa obsahu, text popisu a ďalšie. Aj keď to môže znieť komplikovane, vytváranie natívnych reklám nie je zložité, za predpokladu, že máte jasno v cieľovom publiku, posolstve a cieli natívnej kampane.

Hlavnými prvkami, na ktoré sa musia marketéri zamerať pri vytváraní natívnych reklám, sú nadpis, obrázok a obsah, na ktorý bude reklama odkazovať. Tu je niekoľko základných pravidiel, ako začať:

  • Obrázky fungujú najlepšie, keď zobrazujú ľudí, nie logo spoločnosti.
  • Obrázok reklamy a nadpis musia byť zhodné, čo znamená, že spolu súvisia logickým a pútavým spôsobom.
  • Obsah, na ktorý sa používateľ dostane po kliknutí na natívnu reklamu, musí byť prirodzeným pokračovaním dojmu z reklamy. V natívnej reklame nikdy nepropagujte niečo, čo v natívnom obsahu nenadväzuje.
  • Rôzne typy natívnych reklám sú vhodné pre rôzne ciele a ponuky. Posuvné reklamy sú napríklad užitočné pri budovaní príbehu značky alebo pri propagácii niekoľkých produktov. Pred prácou na vývoji kreatív si vyberte najlepší typ reklamy.
  • Vždy sa odporúča A/B testovanie rôznych obrázkov a nadpisov, aby ste mohli zistiť, ktoré z nich najlepšie fungujú pre vaše publikum a ciele.
Príklad vhodnej natívnej reklamy, ktorá súvisí s obsahom na webovej stránke
Zdroj: outbrain.com

Niekoľko zaujímavých štatistík o natívnej reklame

Ak by ste mali nejaké pochybnosti o používaní natívnych reklám, tak sa pozrite na niekoľko pozoruhodných štatistík o nich. (Zdroj: dailyblogging.org)

  • Natívne reklamy majú 40x vyššiu mieru prekliknutia ako klasické grafické reklamy.
  • 53 % spotrebiteľov pozerá natívne reklamy častejšie ako klasické grafické reklamy.
  • Len v USA sa v roku 2019 minulo okolo 44 miliárd dolárov na natívnu reklamu.
  • Do roku 2025 by mala natívna reklama dosiahnuť na celom svete hodnotu 400 miliárd USD.
  • 70 % publika by sa radšej dozvedelo o produktoch z natívneho reklamného príspevku ako z tradičnej reklamy.
  • Takmer 77 % používateľov natívnych reklám nemá pocit, že by čítali alebo sledovali reklamu.
  • 25 % trhu sa v najbližších piatich rokoch presunie na natívnu reklamu.

Mnoho značiek si dnes uvedomuje dôležitosť natívnej reklamy. Preto sa výdavky v tomto odvetví budú len zvyšovať a publiká budú môcť využívať bezproblémovejšie a intuitívnejšie reklamy. V skutočnosti všetky trendy poukazujú na nárast pozitívneho vplyvu natívnej reklamy, ktorý sa tak skoro neskončí. Výhody natívnej reklamy sú ešte väčšie, keď inzerenti dodržiavajú osvedčené postupy natívnej reklamy a neustále optimalizujú svoje stratégie na dosiahnutie úspechu.

Páčila sa vám táto definícia? Zdieľajte ju s priateľmi