Newsletter patrí medzi formy e-mailového marketingu, ktorý patrí k priamym formám marketingu. Ľudia sa do newslettera prihlasujú priamo na webových stránkach vyplnením formulárov na prihlásenie alebo počas samotného nákupného procesu. Poskytnú svoju e-mailovú adresu a súhlasia s tým, že budú pravidelne dostávať e-maily obsahujúce relevantné informácie. Newslettery môžu byť odosielané pravidelne (napr. týždenne, mesačne) alebo v súlade s určitými udalosťami alebo sezónnymi kampaňami. Dôležitou súčasťou newslettera by mala byť možnosť kedykoľvek sa z jeho odoberania odhlásiť.
Význam newsletterov
sa bude líšiť podľa cieľa, ktorý chcete jeho odoslaním dosiahnuť. Medzi najčastejšie využitie newslettera môžeme zahrnúť:
- Udržiavanie kontaktu so zákazníkmi – newslettery umožňujú firmám pravidelne komunikovať so svojimi zákazníkmi poskytovaním aktuálnych informácií, noviniek a ponúk.
- Budovanie vzťahov so zákazníkmi – vďaka odosielaniu osobného, prispôsobeného a hodnotného obsahu môže newslleter skvelo prispieť k budovaniu silnejších vzťahov so zákazníkmi.
- Generovanie opakovaných predajov – odoslaním informácií o novinkách, zľavách a špeciálnych ponukách môžu firmy podnietiť zákazníkov k opätovnému nákupu.
- Zvyšovanie povedomia o značke – pravidelné posielanie obsahu, ktorý je spojený s hodnotami značky poskytuje priestor pre posilnenie povedomia o značke.
Výhody newslettera
Medzi hlavné výhody newslettera určite patrí fakt, že ide o vysoko prispôsobiteľný, cenovo dostupný a ľahko prístupný typ marketingovej komunikácie. K ďalším výhodám môžeme zaradiť:
- Oslovenie zákazníkov priamo v ich e-mailovej schránke – zákazníci, resp. potenciálni zákazníci si nájdu e-mail, ktorý sa rozhodli odoberať dobrovoľne, takže je väčšia pravdepodobnosť jeho otvorenia a prečítania.
- Automatizácia odosielania – v súčasnosti sú k dispozícii rôzne systémy pre správu a plánovanie odosielania e-mailov, v ktorých si môžete tiež nastaviť sekvenciu odosielania e-mailov.
- Personalizácia – segmentácia e-mailov vám umožní priblížiť sa svojim odberateľom a napr. na základe ich predchádzajúcich nákupov alebo uložených produktov v košíku im posielať rôzne upozornenia, inšpirácie a zľavy.
- E-mailová databáza – ak sa vám niekto “nabúra” do Facebooku alebo inak prídete o prístup k svojim “followerom”, je veľmi náročné, až nemožné sa k tejto databáze dostať späť, čo sa vám s e-mailovým zoznamom nestane.
Nevýhody newslettera
Tak ako každá forma marketingu aj newsletter má svoje nevýhody. Patria k nim napr.:
- Nízka open rate (miera otvárania e-mailov) – zákazníci dostávajú denne viacero e-mailov a newsletter môžu ľahko prehliadnuť alebo naň zabudnúť. Nízka miera otvárania e-mailov obmedzuje dosah a účinnosť newslettera.
- Spam – pokiaľ je newsletter nežiadúci alebo s nevhodným obsahom, pravdepodobne bude označený ako spam, čo môže viesť k negatívnemu vnímaniu značky alebo aj k strate odberateľov.
- Pravidelná tvorba obsahu – pre pravidelné zasielanie newsletterov je potrebná tvorba kvalitného a relevantného obsahu, čo môže byť časovo náročné na správu aj plánovanie.
- Možnosť odhlásenia – odberatelia majú právo sa z odberu newslettera odhlásiť a pokiaľ sa ich odhlási väčší počet, naskytá sa možnosť negatívneho vplyvu na dosah a účinnosť newslettera.
Je dôležité vziať do úvahy, že výhody a nevýhody newsletterov sa môžu líšiť v závislosti od cieľovej skupiny, obsahu a správy kampane. Správne navrhnutý a dobre cielený newsletter môže priniesť mnoho výhod, preto stále patrí k obľúbeným formám v marketingu.
Keď už je reč o newsletteroch, pokiaľ hľadáte kvalitný obsah a zaujímajú vás novinky zo sveta PPC, nezabudnite sa prihlásiť na odber nášho newslettera. 🙂