Obsahová sieť Google je celosvetovou sieťou grafických reklám, ktorá má dosah na viac ako 90 % používateľov internetu na celom svete a každý mesiac má viac ako bilión zobrazení viac ako 1 miliarde používateľov. Množstvo flexibilných formátov reklamy umožňuje osloviť potenciálnych zákazníkov, nech sú kdekoľvek. Účinná kombinácia umiestnenia, kontextuálneho zacielenia a zacielenia na publikum pomáha nájsť, osloviť a spojiť sa s vybraným publikom.
Obrovský dosah display siete má veľký potenciál, ale keď si nedáte pozor, tak sa môže stať dvojsečnou zbraňou. Na jednej strane viete svoju značku alebo produkty predstaviť veľkému množstvu relevantných spotrebiteľov. Na strane druhej vaša reklama môže zasiahnuť aj veľké množstvo irelevantných spotrebiteľov a tým pádom vás reklama stojí zbytočné peniaze. Ako sa vyhnúť takémuto plytvaniu si povieme neskôr.
Význam používania display reklamy
Možno sa zamýšľate nad tým, prečo by vôbec firma mala inzerovať v obsahovej sieti. Výkonnosť takejto reklamy je v porovnaní s vyhľadávacou sieťou slabšia.
Ľuďom sa grafické reklamy zobrazujú, keď si prezerajú nejaký obsah, nie vtedy, keď niečo aktívne vyhľadávajú. Preto je dôležité pochopiť rozdiel medzi tým, ako fungujú vyhľadávacie reklamy a ako display reklamy. Reklamy v obsahovej sieti fungujú ako keby na pozadí a mali by vo vizuálne príťažlivej forme istým spôsobom zaujať užívateľa. To, či si máte zvoliť tento typ reklamy, vo veľkej miere závisí od vašich marketingových cieľov.
Odlíšte svoju značku
Keďže vy aj vaša konkurencia sa usilujete dosahovať rovnaké ciele, musíte nájsť spôsoby, ako sa od ostatných odlíšiť. Vďaka sile vizuálnych podkladov vám display reklamy dávajú príležitosť zafixovať sa v mysliach potenciálnych zákazníkov a odlíšiť vašu značku od konkurencie.
Budujte povedomie o značke
Pri tak širokom dosahu, aký poskytuje obsahová sieť, je najväčším benefitom display reklamy možnosť budovania povedomia o značke. Je veľká pravdepodobnosť, že ľudia, ktorí už o vašej značke počuli, nakúpia skôr, ako ľudia, ktorí vašu značku vôbec nepoznajú. Až 84% B2B marketérov tvrdí, že ich najdôležitejším cieľom je povedomie o značke a až potom nasleduje generovanie potenciálnych zákazníkov a predaj.
Zvýšte výkonnosť ostatných reklám
Čím viac ľudí vašu značku pozná, tým je pravdepodobnejšie, že kliknú a zapoja sa do vašich ostatných marketingových kampaní vrátane reklám vo vyhľadávaní a sociálnych sietí. Prostredníctvom vizuálne príťažlivej reklamy dostanú info o vašej značke, produktoch, akciách a pod. a hoci nenakúpia priamo, môžu sa vrátiť k vašej firme vo vyhľadávaní Google. Štúdie ukázali, že 27% spotrebiteľov po zhliadnutí grafickej reklamy vyhľadá opäť danú firmu a po vyhľadávaní v súvislosti s obsahovou reklamou došlo k nárastu konverzií o 59%. Pre určenie konverzií asistovaných reklamou v display sieti existuje metrika View-through conversions.
Účinne remarketujte
Väčšina potenciálnych zákazníkov sa nestane reálnymi zákazníkmi hneď po prvej návšteve webu. Aj keď sa na váš web prekliknú cez reklamu, tak ho pravdepodobne opustia, niekedy aj bez vykonania akejkoľvek akcie vedúcej k nákupu. Alebo si prezrú produkty, prípadne nechajú opustený košík, ale nenakúpia. Týmto užívateľom sa môžete opätovne pripomenúť cez remarketingovú reklamu v obsahovej sieti. Zacieľte reklamu šitú na mieru na ľudí, ktorí vykonali konkrétnu akciu na webe. Ak si prezerali konkrétny produkt, tak im ho znovu ukážte. Ak si naplnili košík, ale z webu odišli, dajte im vedieť, že si v košíku zabudli nejaké produkty. Môžete im tiež ponúknuť menšiu zľavu alebo darček a takto ich motivovať k dokončeniu nákupu.
Zacielenie na publikum v obsahovej sieti
Najväčším benefitom obsahovej siete je schopnosť zobraziť vaše reklamy správnemu publiku a umiestniť ich na stránky s najrelevantnejším obsahom pre čo najlepšiu zapamätateľnosť značky. Tak vyriešite problém so zobrazovaním reklamy nerelevantným užívateľom. Možnosti zacielenia a rôzne typy reklám umožňujú strategicky zobrazovať reklamu na správnom mieste a v správnom čase. V obsahovej sieti môžete svojou reklamou oslovovať publiká na základe záujmov, na základe nákupných úmyslov, podobné publiká, remarketingové publiká, vlastné publiká a publiká na základe demografie. Prípadne nechajte cielenie automatické a Google si sám vyberie, komu bude reklamy doručovať, aby boli splnené vami stanovené ciele.
Ako osloviť publiká na základe záujmov
Zacielenie na záujmy umožňuje zobrazovať reklamu ľuďom, ktorí sa zaujímajú o vaše produkty a služby, alebo tým, ktorí sa venujú aktivitám súvisiacim s vaším podnikaním. Existujú tri kategórie zacielenia na záujmy, z ktorých si môžete vybrať:
Publiká podľa záujmov
Zahŕňa až 80 skupín na základe záujmov alebo záľub, ako napr. milovníci kníh, zákazníci nakupujúci luxusné tovary, vyznávači outdoorových aktivít, fanúšikovia športu. Môžete si vybrať cielenie na jedno alebo na viac takýchto publík.
Vlastné publiká podľa záujmov
Ak chcete svoje zacielenie ešte viac zúžiť, vytvorte si vlastné publikum pomocou kľúčových slov. Ak prevádzkujete reklamy na svoj obchod s bežeckou obuvou, môžete použiť kľúčové slová ako „maratónsky tréning“, „bežci začiatočníci“ a „tipy na behanie“. Keď nastavíte vlastné publikum, vaše reklamy sa budú zobrazovať ľuďom navštevujúcim webové stránky, ktoré obsahujú tieto kľúčové slová.
Môžete tiež pridať konkrétne adresy URL, ktoré môžu bežci navštíviť, napríklad runforfun.sk alebo trenujeme.sk, a zacieliť tak na stránky, na ktorých by ste chceli, aby sa vaša reklama zobrazovala.
Publiká podľa nákupných úmyslov
Pomocou publika podľa nákupných úmyslov môžete identifikovať zákazníkov, ktorí si aktívne prezerajú produkty alebo služby podobné tým vašim. Môžu to byť zákazníci, ktorí si pri prehliadaní webových stránok pridali bežecké topánky do nákupného košíka, alebo tí, ktorí si prehliadali stránky súvisiace s bežeckou obuvou.
Ako osloviť publiká na základe demografických údajov
Medzi demografické údaje, ktoré môžete použiť pri nastavení zacielenia reklám patrí:
- Vek: „18 – 24“, „25 – 34“, „35 – 44“, „45 – 54“, „55 – 64“, „65 alebo viac“ a „Neznámy“
- Pohlavie: “Žena”, “Muž” a “Neznáme”
- Rodičovský stav: „Rodič“, „Nie som rodič“ a „Neznámy“
Demografické zacielenie môžete kombinovať s publikom podľa záujmov a nákupných úmyslov, aby ste vedeli zúžiť a lepšie špecifikovať cieľovú skupinu a tak osloviť ešte relevantnejších potenciálnych zákazníkov. Povedzme, že vlastníte detský butik a chcete propagovať svoje kočíky určené na behanie, môžete sa zamerať na demografickú skupinu „Rodič“ spolu so skupinami podľa záujmov založených na behu, fitness a atletike. Konkrétne demografické skupiny zo zobrazovania svojich reklám môžete aj vylúčiť. Ak viete, že vaše produkty majú osloviť mladších užívateľov, tak obmedzte publikum na vek 35 – 44 rokov. Pamätajte ale na to, že čím viac špecifikujete svoje publikum, tak tým menšie bude a menej ľudí uvidí vaše reklamy.
Ako osloviť publiká na základe interakcie s vašou firmou
Okrem studených publík, spomínaných vyššie, môžete opätovne osloviť užívateľov, ktorí už s vašou firmou prišli do styku a navštívili vašu webovú stránku. Môžete teda obsahovú sieť použiť na remarketing a znovu osloviť návštevníkov stránky, tých, ktorí si prezerali nejaký obsah, pridali produkty do košíka, prihlásili sa na odber newslettera alebo napr. vyplnili formulár.
Z remarketingových publík Google Ads automaticky vytvára aj podobné publiká. Vďaka nim môžete nájsť nových potenciálnych zákazníkov, ktorí budú mať podobné záujmy ako vaše pôvodné publikum. Zobrazujte reklamu ľuďom, ktorí budú s najväčšou pravdepodobnosťou potrebovať a chcieť vaše produkty.
Typy obsahových reklám
Existujú dva typy obsahových reklám Google, ktoré sa zobrazujú v na weboch a v aplikáciách, v Gmaile a na Youtube: nahrané a responzívne.
Nahrané obsahové reklamy
Ak máte prostriedky na vytvorenie vlastných grafických bannerov v rôznych veľkostiach, môžete použiť tento typ reklamy. Podporujú formáty JPG, PNG a GIF. Majte však na pamäti, že aj keď spĺňate požiadavky na konkrétne umiestnenie, vaša reklama sa nezobrazí, ak nespĺňa špecifikácie veľkosti pre dané umiestnenie. Ideálne je teda nahrať bannery vo všetkých najpoužívanejších veľkostiach. Dnes už však Google Ads tlačí do popredia responzívne reklamy, takže výkon nahraných reklám výrazne klesá.
Responzívne obsahové reklamy
Google z nich urobil predvolený typ reklamy pre kampane v obsahovej sieti. Jednoducho vložíte vizuálne prvky ako obrázky, logo, videá a pridáte reklamné texty. Google bude testovať rôzne kombinácie, aby zistil, ktoré verzie fungujú dobre. Najlepšie zo všetkého je, že responzívne obsahové reklamy sa automaticky prispôsobujú veľkosti tak, aby spĺňali požiadavky konkrétnych webových stránok. Takže nemusíte na tvorbu grafík vynakladať veľký rozpočet.