Produktový feed

Produktový feed (alebo informačný kanál) je súbor (vo formáte CSV, XML, JSON atď.) s informáciami o produktoch na vašom webe. Tento súbor je hlavným zdrojom údajov pre reklamné platformy, napr. Google Ads a Meta Ads, pre porovnávače Heureka, Favi, Biano atď. Inými slovami ide o špeciálny súbor, v ktorom je určitým spôsobom popísaný sortiment internetového obchodu a kde sú zhromažďované a štruktúrované produkty a ich atribúty.

Príklad produktového feedu: 

<products> 
<product> 
<id>00000</id> 
<title>Produkt A</title>
<description>Popis produktu A</description> 
<price>99.99 EUR</price>
 <availability>in stock</availability>
 <category>Mobilne telefony</category> 
<link>https://www.vasobchod.sk/produkt-a</link>
<image_link>https://www.vasobchod.sk/images/produkt-a.jpg</image_link>
 <brand>Značka A</brand>
 <gtin>123456789</gtin>
 </product>
 <-- ďalšie produkty -->

Okrem reklamných platforiem a porovnávačov cien je produktový feed dôležitý aj pre synchronizáciu produktov do e-shopov, integráciu s dodávateľmi a multichannel marketing

Požiadavky k feedu

Atribútov o produkte vo feede môže byť viacero. Každá reklamná platforma však má špecifické požiadavky, ktoré potrebujete splniť. Vo všeobecnosti informačný kanál produktov zvyčajne obsahuje:

  • názov produktu
  • cenu
  • ID produktu
  • značku
  • kategóriu
  • produktový obrázok
  • vlastnosti: (veľkosť, farba atď.)
  • popis produktu
  • informácie o dostupnosti 
  • odkaz na produkt na webe. 

Atribúty vo feede sa delia na povinné a nepovinné. Povinné atribúty obsahujú dôležité informácie o produktoch (napríklad, Názov produktu, ID a pod.), bez vyplnenia ktorých vaše produktové reklamy nebudú fungovať. Tieto povinné atribúty sa môžu líšiť v závislosti od cieľovej platformy. 

Nepovinné atribúty vo feedoch upresňujú vlastnosti produktu a je dobre mať ich vyplnených čo najviac. Presné špecifikácie produktových feedov (podporované formáty a požadované atribúty produktov) si viete nájsť na webových stránkách platforiem v nápovedách, napríklad, pre Google Ads, pre Meta Ads, pre Heureku

Ako vytvoriť feed 

Neexistuje jeden univerzálny návod na tvorbu produktového feedu, keďže systémov na ich tvorbu je veľa a postup závisí nielen od vášho CMS systému, ale aj od cieľovej platformy, pre ktorú produktový feed potrebujete. Všeobecne na tvorbu produktových feedov existujú 2 spôsoby – manuálny a automatický. 

Manuálna tvorba produktového feedu

Manuálna tvorba produktového feedu je vhodná len pre e-shopy s malým sortimentom (nie viac ako niekoľko desiatok položiek). Táto možnosť celkovo nie je dobrou voľbou: je časovo náročné manuálne vytvoriť feed a hlavnou nevýhodou je potrebnosť v pravidelnej manuálnej aktualizácii katalógu produktov a ich atribútov. Napríklad, nemáte možnosť automatického označovania dostupnosti produktov a bude potrebné manuálne aktualizovať zoznam produktov, ktoré máte skladom.

Preto sa najčastejšie produktové feedy generujú automaticky cez CMS e-shopu.

Automatická tvorba produktového feedu

Ak máte eshop na platforme s tzv. “krabicovým riešením” ako napr. Shoptet, Shopify, UpGates a pod., tak po nahratí produktov do systému si produktový feed  jednoducho stiahnete v administrácii e-shopu v .xml formáte. 

Feedy na platforme Shoptet
Zdroj: Vlastný screenshot

Ak prevádzkujete web na platforme Wordpress a používate rozšírenie pre e-commerce (napr. WooCommerce), potrebujete nainštalovať špeciálny plugin na tvorbu a správu feedov, napr. Product Feed Pro alebo iný, ktorý máte k dispozícii. Väčšina takých pluginov je zadarmo, no free verzie však majú obmedzenia pri prispôsobovaní vaším potrebám. Máte vždy k dispozícii možnosť zakúpenia Pro verzie pre lepšiu úpravu feedov a prístup k prémiovým a užitočným funkciám.

Feedy na platforme Wordpress, plugin Product Feed Pro (Elite verzia)
Zdroj: Vlastný screenshot

Nástroje na úpravu feedov

Po stiahnutí hotového xml feedu v CMS alebo cez plugin ho častokrát  viete rovno využiť v cieľovom systéme. Problém nastáva vtedy, ak potrebujete inzerovať vo viacerých kanáloch so špecifickými požiadavkami alebo pracujete s veľkým množstvom produktov. 

Okrem toho, že sa údaje o produktoch často menia (cena, dostupnosť a pod.), je potrebné sa pravidelne “starať” o produktový feed, aby bol kvalitný a v súlade so všetkými požiadavkami platforiem. Najlepším riešením je tieto aktualizácie v produktovom feede čo najviac zautomatizovať pomocou nástrojov na úpravu feedov, akým je napr. Mergado, aby tieto aktivity neboli pre vás veľmi náročné.

Pomocou nástrojov na správu feedov viete hromadne a automatizovane upravovať dáta vo feedoch a zlepšiť tak výkon inzercie

Záver

Produktový feed je dátový súbor s informáciami o produktoch na e-shope a hlavnou súčasťou platenej propagácie. Pri tvorbe a spracovaní feedov si dajte pozor na správnosť a aktuálnosť údajov.

  • Splňte špecifické požiadavky pre cieľové platformy: ak chcete získať konkurenčnú výhodu oproti tisíckam iných predajcov, musíte presne spĺňať špecifikácie platformy, na ktorej planujete inzerovať. 
  • Optimalizujte obsah vo feede: optimalizujte nadpisy, produktové obrázky, popisy a pod., aby ste povzbudili potenciálnych zákazníkov, aby klikli na váš odkaz a nie na reklamu konkurenta.
  • Pravidelne aktualizujte údaje vo svojom informačnom kanáli: neaktuálne alebo nepresné údaje o produktoch vo vašom feede môžu nielen zmiasť vašich potenciálnych zákazníkov, ale vás môžu stáť aj deaktiváciu niektorých z platforiem.
Páčila sa vám táto definícia? Zdieľajte ju s priateľmi