RFM Analýza

Firmy, ktoré dokážu efektívne analyzovať a segmentovať svojich zákazníkov, majú konkurenčnú výhodu a sú schopné lepšie prispôsobiť svoje marketingové stratégie. Jedným z najefektívnejších nástrojov na dosiahnutie tohto cieľa je RFM analýza. RFM je skratka pre tri hlavné faktory: Recency (doba, ktorá uplynula od posledného nákupu), Frequency (frekvencia nákupov) a Monetary (celkový objem utratených peňazí). 

Čo je RFM analýza?

RFM analýza je metóda hodnotenia a segmentácie zákazníkov na základe ich nákupného správania. Pomocou tejto metódy je možné rozdeliť databázu existujúcich zákazníkov na skupiny podľa toho ako často, ako veľmi a kedy naposledy nakupovali. Tento prístup pomáha identifikovať najhodnotnejších zákazníkov a rozlišovať medzi rôznymi typmi zákazníkov, čo umožňuje efektívnejšie cielenie marketingových kampaní. Každému segmentu je vhodné prispôsobiť obsah komunikácie a reklamný rozpočet, vďaka čomu môžeme zlepšiť cielenie, znížiť náklady a zvýšiť návratnosť z reklamy. 

Od roku 1995, keď tento koncept predstavili páni Jan Roelf Bult a  Tom Wansbeek vo svojom článku zameranom na direct mail marketing, sa RFM segmentácia udomácnila medzi marketérmi a stala sa významným a obľúbeným marketingovým nástrojom.

Recency

Označuje dobu, ktorá uplynula od posledného nákupu zákazníka. Zákazníci, ktorí nedávno nakúpili, sú považovaní za aktívnych a pravdepodobne reagujú na marketingové aktivity lepšie ako tí, ktorí nenakúpili už dlhšiu dobu. Doba od posledného nákupu je dôležitá, pretože reflektuje aktuálnosť záujmu zákazníka o produkty alebo služby spoločnosti. 

Frequency 

Predstavuje, ako často zákazník nakupuje v určitej časovej perióde. Zákazníci s vyššou frekvenciou nákupov sú často lojálnejší a majú vyššiu pravdepodobnosť opätovných nákupov. Frekvencia nákupov pomáha identifikovať zákazníkov, ktorí majú pravidelné nákupné správanie a môžu byť cieľom špeciálnych marketingových kampaní na udržanie ich lojality. Pri kategórii Frequency sa v RFM analýze obvykle nepracuje so všetkými objednávkami zákazníka, ale iba s objednávkami určitý čas spätne od jeho poslednej objednávky. Obvykle ide o 2-3 roky.

Monetary 

Označuje celkovú sumu, ktorú zákazník utratil za nákupy. Tento faktor umožňuje identifikovať zákazníkov, ktorí prinášajú najväčší finančný prínos spoločnosti. Zákazníci s vysokou peňažnou hodnotou nákupov sú často považovaní za najcennejších a môžu byť cieľom prémiových ponúk a špeciálnych akcií. Pri kategórii Monetary je lepšie použiť priemernú výšku objednávky ako celkový súčet objednávok.

Použitie RFM analýzy

RFM analýza sa používa v rôznych oblastiach marketingu a predaja. Tu sú niektoré hlavné spôsoby jej využitia:

Segmentácia zákazníkov

Jedným z hlavných účelov RFM analýzy je segmentácia zákazníkov do rôznych skupín na základe ich nákupného správania. Tieto segmenty môžu zahŕňať napríklad:

  • Nových zákazníkov – Tí, ktorí nedávno uskutočnili svoj prvý nákup.
  • Zlatých zákazníkov – Míňajú veľa peňazí, robia to opakovane a naposledy tak urobili nedávno. Zaslúžia si tú najlepšiu starostlivosť. 
  • Verných zákazníkov – Tí, ktorí nedávno nakúpili, často nakupujú a míňajú veľa peňazí. Ale menej ako zlatí zákazníci.
  • Upadajúcich zákazníkov – Tí, ktorí nenakúpili v poslednej dobe, ale majú vysokú frekvenciu a hodnotu minulých nákupov.
  • Stratených zákazníkov – Ľudia, ktorí kedysi objednávali, ale už veľmi dlho žiadnu transakciu neurobili. 

Táto segmentácia umožňuje lepšie porozumieť potrebám a preferenciám jednotlivých skupín zákazníkov a na základe toho prispôsobiť marketingové aktivity firmy.

Personalizované marketingové kampane

Na základe RFM analýzy môžu spoločnosti vytvárať personalizované marketingové kampane, ktoré lepšie zodpovedajú potrebám a záujmom jednotlivých segmentov zákazníkov. Napríklad verní zákazníci môžu byť odmenení za svoju lojalitu špeciálnymi zľavami alebo exkluzívnymi ponukami. Na druhej strane, upadajúci zákazníci môžu byť motivovaní k návratu prostredníctvom špeciálnych akcií alebo pripomienok.

Optimalizácia zdrojov

RFM analýza pomáha spoločnostiam efektívne alokovať svoje marketingové zdroje. Investovaním do segmentov zákazníkov s vyššou hodnotou môžu dosiahnuť lepšie výsledky a vyššiu návratnosť investícií. Napríklad spoločnosti môžu investovať viac do udržiavania vzťahov s vernými zákazníkmi a menej do segmentov stratených zákazníkov.

Predikcia budúceho správania zákazníkov

Analyzovaním minulého nákupného správania môžu spoločnosti predikovať budúce správanie. To umožňuje proaktívne riadenie vzťahov so zákazníkmi a prijímanie opatrení na zlepšenie zákazníckej skúsenosti a zvýšenie spokojnosti.

RMF Skóre

Pri radení zákazníka do segmentu si zároveň môžeme spočítať jeho RFM skóre. Je to vhodné na vizualizáciu výsledných dát, na sledovanie zmien kvality zákazníckej bázy či na ďalšie využitie v marketingu k zákazníkovi. Pri počítaní RFM skóre je užitočné si uvedomiť, že každá z kategórií, podľa ktorých segmentujeme, má pre nás inú hodnotu. Obvykle je dôležitejšia kategória Recency ako Frequency (pretože zákazník, ktorý u nás nakúpil nedávno, má obrovskú pravdepodobnosť ďalšieho nákupu) a Frequency ako Monetary (opakované nákupy znamenajú, že je zákazník s poskytovanými službami spokojný).

Preto do vzorca RFM skóre nevstupuje len poradie segmentu zákazníka v danej kategórii, ale každá z kategórií má priradenú aj  svoju váhu . Najväčšiu váhu bude mať pochopiteľne Recency  a najmenšie Monetary. RFM skóre by sa teda počítalo takto:

RFM skóre = (segment Recency × váha Recency) + (segment Frequency × váha Frequency) + (segment Monetary × váha Monetary)

Záver

RFM analýza je silným nástrojom moderných marketérov. Umožňuje detailnú segmentáciu zákazníkov, vytváranie personalizovaných marketingových kampaní, optimalizáciu zdrojov a predikciu budúceho správania zákazníkov. Týmto spôsobom pomáha spoločnostiam lepšie porozumieť svojim zákazníkom a prispôsobiť svoje stratégie na dosiahnutie vyššej efektivity a úspešnosti. V dnešnej konkurencieschopnej obchodnej sfére je RFM analýza kľúčom k budovaniu silných a dlhodobých vzťahov so zákazníkmi.

Páčila sa vám táto definícia? Zdieľajte ju s priateľmi