ROMI

ROMI predstavuje skratku z anglického názvu Return On Marketing Investment. Využíva sa na vyčíslenie návratnosti marketingových investícií.

Do nákladov sa v tomto prípade počítajú len náklady spojené s marketingom, napr. náklady na platenú reklamu, sociálne siete, podujatia a iné marketingové aktivity. 

Prečo je ROMI dôležité?

Okrem vyhodnocovania výkonnosti jednotlivých kampaní na rôznych kanáloch samostatne, je dôležité sa pozerať na výkonnosť marketingu aj ako celku, kde nájde svoje uplatnenie práve metrika ROMI.

Ako ROMI vypočítať?

Príklad: Chceme vyčísliť ROMI pre Google Ads, preto pre naše účely použijeme do vzorca údaj hodnoty konverzií.

Vzorec nie je zložitý, ale pri rozhodovaní, čo všetko zarátať do nákladov môže dochádzať k pochybnostiam. Patria tam aj výdavky za tvorbu bannerov do reklám na sociálne siete? Alebo poplatky za software, ktorý sa pre tvorbu podkladov používa? A čo poplatky agentúre, ktorá spravuje reklamy?

Pre získanie najpresnejších údajov je preto potrebné zahrnúť do nákladov všetky spomenuté výdavky. Mali by tam teda byť zahrnuté komplexné náklady danej marketingovej aktivity.

Pri výpočte návratnosti je vhodné stanoviť aj základnú líniu predaja, pretože nie každý rast predaja je výsledkom marketingu.

Základná línia predaja patrí medzi štatistické metódy pri plánovaní dopytu, ktorá vyjadruje organický rast predaja, ktorý by firma vytvorila bez akýchkoľvek činností, ktoré by zvýšili predaj. 

Čokoľvek následne vyčíslené nad touto základnou líniou je možné pripísať marketingovým investíciám.

Po týchto úpravách vyzerá vzorec na výpočet ROMI nasledovne:

Ďalším dôležitým bodom pri stanovovaní návratnosti investícií do marketingu je fakt, že nie všetky marketingové aktivity prinášajú okamžitú návratnosť (napr. SEO či obsahový marketing). Pri výpočte ROMI sa preto zohľadňuje oneskorenie medzi výdavkami na marketing a návratnosťou. Inak môže dôjsť k nesprávnej interpretácii výsledkov a následnému zastaveniu stratégií, ktoré môžu ovplyvniť výsledky z dlhodobého hľadiska.

Na rozhodovanie o návratnosti sú potrebné presné a relevantné výpočty. Údaje o ROMI vám dajú odpovede na otázku, ktoré marketingové investície sa vám oplatia  a ako marketingové aktivity ovplyvňujú celkové ciele. Tieto údaje sa dajú následne využiť pre optimalizáciu marketingových činností, na úpravu súčasných a plánovanie budúcich rozpočtov, na porovnanie s konkurenciou a pod.

Čo je dobré ROMI?

Pokiaľ je výsledok výpočtu vyšší ako 0 %, znamená to, že sa investícia pokrýva náklady do marketingu a  prináša aj niečo naviac 

Ak je výsledok záporný, náklady prevyšujú príjmy a je potrebné uskutočniť zmeny, ktoré povedú k efektívnejšiemu rozloženiu marketingových investícií.

Pokiaľ je výsledkom 0 %, v tomto prípade príjmy len pokrývajú náklady.

Rozdiel medzi ROMI, ROAS a ROI?

Niektoré zdroje uvádzajú pri vysvetľovaní týchto pojmom rovnaké definície, aj keď označujú rozdielne veci.

ROI – Return On Investment – návratnosť investície vyjadruje pomer výnosov alebo zmeny hodnoty investície voči investovanému kapitálu, či pomer výsledku hospodárenia voči investíciám. Návratnosť je možné použiť pre výpočet konkrétnemu prípadu, projektu či podnikateľskému plánu. Investície sa nemusia týka marketingu, keďže môže ísť o široký záber aktivít.
ROAS – Return On Ad Spend – návratnosť na vynaloženú reklamu je často využívaná metrika v platených reklamách a zobrazuje akú návratnosť vám generujú vaše reklamy.

Záver

Meranie návratnosti investícií do marketingu je účinný spôsob ako vyhodnocovať dáta z marketingu a dodržiavať stanovené ciele spoločnosti. ROMI je však užitočná len vtedy, ak je vypočítaná presne.

Páčila sa vám táto definícia? Zdieľajte ju s priateľmi