Stránka s výsledkami vyhľadávača (SERP) je zoznam výsledkov, ktoré vyhľadávací nástroj zobrazí ako odpoveď na konkrétne slovo alebo dopyt kľúčového slova. Výsledky vyhľadávania s najvyšším hodnotením sú buď tie najrelevantnejšie výsledky, alebo tie, ktoré organizácia alebo jednotlivec zaplatí vyhľadávaču za umiestnenie na začiatok stránky s výsledkami. Algoritmy vyhľadávacích nástrojov sa používajú na hodnotenie obsahu na stránke, takže odkazy sa stávajú menej relevantnými, keď sa čitateľ pohybuje po stránke nadol.
Google, Microsoft Bing a Yahoo patria medzi najpoužívanejšie vyhľadávače. Zahŕňajú rovnaké spoločné funkcie vo svojich SERP, ako napríklad:
- zoznam prepojených názvov webových stránok alebo značiek názvov
- adresy URL na každú uvedenú stránku
- stručný popis každej webovej stránky s názvom meta description
- obrázky súvisiace s vyhľadávaním
- zoznam otázok od užívateľov zahŕňajúci otázky, ktoré používatelia kladú v súvislosti s hľadaným výrazom a citáty zo stránok s výsledkami vyhľadávania, ktoré na tieto otázky odpovedajú
- reklamy
Napriek tomu, že majú spoločné črty, každý SERP je jedinečný. Dokonca aj pre vyhľadávacie dopyty hľadané v rovnakom vyhľadávacom nástroji pomocou rovnakých kľúčových slov alebo vyhľadávacích dopytov. Je to preto, že prakticky všetky vyhľadávacie nástroje sa prispôsobujú svojim používateľom tým, že prezentujú výsledky na základe širokej škály faktorov mimo ich hľadaných výrazov, ako je fyzická poloha používateľa, história prehliadania a sociálne nastavenia. Dva SERP sa môžu javiť ako identické a môžu obsahovať veľa rovnakých výsledkov, ale aj nejaké jemné rozdiely.
Poskytovatelia vyhľadávacích nástrojov neustále menia svoje vyhľadávacie algoritmy, aby zlepšili typy výsledkov, ktoré poskytujú, začlenili nové technológie a analyzovali nové webové stránky. Vyhľadávacie nástroje ponúkajú aj nástroje, ako je Google Analytics, ktorý poskytuje dátové a analytické funkcie. Tieto nástroje umožňujú poskytovateľom obsahu a digitálnym marketingovým pracovníkom sledovať výkonnosť webových stránok, zhromažďovať údaje o návštevnosti používateľov a identifikovať trendy na zlepšenie ich hodnotenia na stránke s výsledkami.
V súčasnosti je SERP vizuálne zaujímavejší a pestrejší ako v minulosti. Okrem klasických výsledkov vyhľadávania ho tvoria aj iné prvky a formáty, napríklad obrázky, videá, správy, nákupy, tweety, informačné panely a podobne. Avšak, existujú 2 základné kategórie výsledkov: organické a platené.
Organické výsledky
Organické výsledky sú zoznamy webových stránok, ktoré sa zobrazujú ako výsledok algoritmu vyhľadávacieho nástroja. Profesionáli v oblasti optimalizácie pre vyhľadávače, bežne známi ako SEO špecialisti, sa zameriavajú na optimalizáciu webového obsahu a webových stránok, aby sa vo výsledkoch organického vyhľadávania umiestnili vyššie. Niektoré SERP budú obsahovať podstatne viac organických výsledkov ako iné. Je to spôsobené rozdielnym zámerom rôznych vyhľadávaní. Existujú tri hlavné typy vyhľadávania na internete:
- Informačné
- Navigačné
- Transakčné
Informačné vyhľadávania sú tie, pri ktorých používateľ dúfa, že nájde informácie o danej téme, ako napríklad Princ Harry. Nemalo by veľký zmysel umiestňovať reklamy alebo iné typy platených výsledkov na SERP, pretože takýto vyhľadávací dopyt má veľmi nízky komerčný zámer.
Navigačné dotazy sú tie, pri ktorých používateľ dúfa, že nájde konkrétnu webovú stránku prostredníctvom vyhľadávania. To môže byť prípad užívateľov, ktorí hľadajú konkrétnu webovú stránku, snažia sa nájsť webovú stránku, ktorej URL si už nepamätajú, alebo iný typ navigačného cieľa.
Transakčné vyhľadávania sú tie, pri ktorých sa platené výsledky s najväčšou pravdepodobnosťou zobrazia v SERP. Transakčné vyhľadávania majú vysoký komerčný zámer a vyhľadávacie dopyty vedúce k transakčným SERP môžu obsahovať výrazy, ktoré naznačujú silnú túžbu uskutočniť nákup.
Platené výsledky
Na rozdiel od organických výsledkov sú platené výsledky tie, ktoré boli zaplatené inzerentom. V minulosti boli platené výsledky takmer výlučne obmedzené na malé textové reklamy, ktoré sa zvyčajne zobrazovali nad organickými výsledkami a napravo od nich. Dnes však platené výsledky majú širokú škálu podôb a existujú desiatky reklamných formátov, ktoré vychádzajú v ústrety potrebám inzerentov.
Platené vyhľadávanie funguje ako aukcia. Inzerenti ponúkajú ceny za kľúčové slová, ktoré sú relevantné pre ich podnikanie a ktoré môžu spustiť zobrazenie ich reklám, keď používatelia vyhľadávajú tieto výrazy. O tom, kde sa bude reklama v SERP zobrazovať, rozhoduje široká škála faktorov. Niektoré reklamy sa môžu zobraziť nad výsledkami organického vyhľadávania, zatiaľ čo iné sa môžu zobraziť napravo od organických výsledkov. Niektoré reklamy obsahujú rozšírenia a niektoré nie.
Záver
SERP je centrálnym prvkom vyhľadávacieho procesu a dôležitým faktorom pre úspech online stránok. Porozumenie jeho fungovania a významu pomôže lepšie optimalizovať stránku a získať vyššiu viditeľnosť v online priestore. SERP je dynamický a vyžaduje neustálu aktualizáciu a optimalizáciu pre udržanie konkurencieschopnosti.