WOM – Word of Mouth 

Kúpili ste už niekedy niečo na základe odporúčania od kamaráta, rodiny alebo známych? Pravdepodobne áno, a aj toto je jedna z marketingových metód, ktorá patrí medzi najstaršie.  WOM je forma marketingu, pri ktorej dochádza k šíreniu informácií o produkte alebo službe prostredníctvom osobných odporúčaní medzi zákazníkmi. Čiže Word-of-Mouth marketing, môžeme do slovenčiny doslovne preložiť ako marketing ústnym podaním

Namiesto priamo kontrolovanej komunikácie, ako je reklama, WOM marketing využíva autentické skúsenosti zákazníkov. Cieľom je vytvoriť a podporiť situácie, kde zákazníci sami, prirodzene šíria informácie o produkte alebo službe.

Význam WOM marketingu v súčasnosti

WOM marketing patrí medzi najdôveryhodnejšie formy marketingu. Ľudia veria odporúčaniam od priateľov, rodiny alebo dôveryhodných zdrojov viac ako reklame. Tento efekt zdieľaných skúseností pôsobí na rozhodovanie zákazníkov veľmi presvedčivo, keďže autentické zážitky či referencie vnímajú ako objektívne a nekomerčné. Podľa prieskumov si až 90 % zákazníkov pri výbere produktu prečíta recenzie alebo sa poradí so známymi. WOM marketing tak hrá zásadnú úlohu pri získavaní nových zákazníkov a budovaní lojality.

Zdroj: https://www.kcshop.sk/hodnotenie-obchodu/

Ako WOM marketing funguje v praxi?

WOM marketing môže mať rôzne podoby – od recenzií a hodnotení na internete, cez diskusie na sociálnych sieťach, až po referencie medzi známymi. Výhodou je jeho prirodzenosť, keďže vychádza z osobných skúseností ľudí, ktorí produkt či službu reálne vyskúšali. Firmy podporujú WOM marketing viacerými spôsobmi, ako sú odmeňovanie zákazníkov za referencie, spolupráca s influencermi či budovanie komunity okolo značky, kde môžu fanúšikovia sami zdieľať pozitívne skúsenosti.

Prepojenie WOM marketingu s PPC marketingom

WOM marketing a PPC (pay-per-click) reklamy môžu spoločne vytvoriť silnú marketingovú stratégiu. PPC reklamy síce predstavujú kontrolovaný formát digitálnej reklamy, no dajú sa využiť na podporu WOM marketingu:

  1. Budovanie dôvery prostredníctvom recenzií: V PPC kampaniach možno použiť pozitívne recenzie či hodnotenia, ktoré budú zvýraznené v reklamách alebo remarketingových kampaniach. Tieto recenzie pomáhajú presvedčiť potenciálnych zákazníkov, že váš produkt či služba si zaslúžia ich dôveru.
  2. Využitie influencerov a ambasádorov značky: Reklamy s autentickými zážitkami influencerov môžu fungovať ako rozšírenie WOM marketingu. PPC reklamy môžu zvýšiť dosah influencerov a ambasádorov, ktorí svojou skúsenosťou a pozitívnym hodnotením vytvárajú dôveru a záujem medzi cieľovou skupinou.
  3. Remarketing s dôrazom na odporúčania: Prostredníctvom remarketingu môžete opakovane osloviť zákazníkov, ktorí prejavili záujem o vašu ponuku. Kombinácia remarketingových PPC kampaní s pozitívnymi hodnoteniami či skúsenosťami iných zákazníkov môže presvedčiť potenciálneho zákazníka dokončiť nákup.

Záver

WOM marketing je účinná a veľmi presvedčivá forma marketingu, ktorá môže zásadne zvýšiť dôveryhodnosť a povedomie o značke. Skombinovaním s PPC marketingom môže značka nielen získať nových zákazníkov, ale aj budovať komunitu verných zákazníkov, ktorí budú produkt odporúčať ďalej. Sila WOM marketingu spočíva v autenticite, a preto by mal byť tento druh marketingu založený na reálnych skúsenostiach a hodnotných interakciách, ktoré zákazníkov presvedčia, že produkt naozaj stojí za to.

Páčila sa vám táto definícia? Zdieľajte ju s priateľmi