Využitie Sitemapy na budovanie feedov pre DSA
V dnešnej rýchlo sa meniacej digitálnej dobe je kľúčové prispôsobiť sa k dynamike internetového prostredia. V tejto súvislosti majú dynamické reklamy vo vyhľadávaní nezastupiteľnú úlohu v zabezpečovaní efektívnosti a relevancie reklám. Jednou z možnosti zacielenia dynamických reklám je použitie page feedov. Tie vám pomôžu mať viac kontroly nad zobrazenými výsledkami vo vyhľadávaní.
Prečo by ste vôbec mali používať page feed? Hlavným dôvodom je kontrola nad zacielením vašich dynamických reklám. Feed obsahuje len URL potrebné pre inzerciu a vyhnete sa tak cieleniu na nerelevantné stránky na webe, napr. doprava a platba, FAQ, o nás, kontakt a pod.
Vytvoriť Page feed si viete rôznymi spôsobmi a jedným z nich je využitie Sitemap, ktorá obsahuje aj iné ako produktové stránky, napr. URL kategórií pre kategorický feed. Tento postup si vysvetlíme v tomto článku. Tvorba feedov pomocou Sitemap síce vyžaduje určité znalosti, ale nie je potrebné byť programátorom.
Čo je DSA kampaň
Dynamické reklamy vo vyhľadávaní (DSA) je typ kampane v Google Ads, ktorá automaticky generuje nadpisy a vstupné stránky reklám na základe obsahu webu.
Kampane DSA používajú index Google na zacielenie pre relevantné vyhľadávacie dopyty, ktoré nemusia byť obsiahnuté v účte vo forme kľúčových slov, čo inzerentom umožňuje osloviť širšie publikum bez potreby manuálneho výberu kľúčových slov. Okrem iného, DSA kampane pomáhajú odhaliť trendy vo vyhľadávaní a otvoriť nové príležitostí pre inzerentov a vedia pokryť Search kampane pre účty s veľkým počtom produktov a kategórií.
Výhody a nevýhody DSA kampane
Hlavnými výhodami DSA kampaní sú:
- Úspora času pri vytváraní reklám, keďže sa znižuje množstvo rutinnej práce.
- Dodatočné pokrytie v Search kampaniach pre tzv. “low search volume” dopyty – DSA reklamy sa môžu zobrazovať pre dopyty, ktorých objem vyhľadávaní je nižší ako 10 za mesiac.
- Odhaľovanie trendov vo vyhľadávaní a priestor na rast.
- Relevantný nadpis reklamy, ktorý je automaticky generovaný pre konkrétny vyhľadávací dopyt. Dĺžka nadpisu v DSA môže niekedy presiahnuť povolený počet znakov pre bežné textové reklamy.
Ako každá kampaň, DSA má aj svoje nevýhody:
- Nedostatok kontroly je hlavnou nevýhodou kampane DSA, teda nemáte dostatočnú kontrolu nad vyhľadávacími dopytmi, na ktoré sa zobrazí reklama a nad reklamným textom, ktorý sa vygeneruje.
- Môžete míňať rozpočet na vyhľadávacie dopyty s nízkou výkonnosťou.
- Vyžaduje dobre štruktúrovaný a kvalitný obsah na vašom webe.
Ako DSA kampaň funguje
Dynamické reklamy vo vyhľadávaní Google Ads vyzerajú ako bežné reklamy vo vyhľadávaní a majú rovnakú štruktúru:
- nadpisy (vytvoria sa automaticky na základe nadpisov na vašej stránke a obsahu na stránke)
- popisy (jediné nedynamické prvky, ktoré inzerenti musia poskytnúť)
- cieľová URL reklamy (systém automaticky určí, na ktorú URL posielať užívateľov po kliknutí na reklamu, preto je dôležité mať logické usporiadanie webu a jednoduchú navigáciu)
- zobrazený odkaz (vytvorí sa automaticky na základe domény cieľovej webovej adresy).
Ako funguje celý proces?
- Skenovanie stránky (Page Crawl) – Google prehľadá web, aby objavil kľúčové slová.
- Vyhľadávanie používateľom – používateľ vykoná vyhľadávanie v prehliadači Google
- Zhoda stránky – Google priradí vyhľadávanie (dopyt) ku crawlovanej stránke.
- Vytvorenie reklamy – Google vytvorí dynamickú reklamu vo vyhľadávaní s automaticky vytvoreným textom a zobrazenou URL adresou.
Keďže DSA kampane využívajú obsah vášho webu na tvorbu reklám, musí byť obsah vášho webu dobre štruktúrovaný a presne popisovať vašu firmu, produkt a služby a musí byť viditeľný pre algoritmus Google.
Ak má váš web malý počet kľúčových slov, zlé HTML nadpisy na stránkách a metapopisy alebo sa zameriava na obrázky, možno bude potrebné prehodnotiť, či vôbec má pre vás zmysel DSA kampaň používať.
Dôležitá informácia pred tvorbou DSA kampane
Pri tvorbe DSA kampane sú k dispozícii dve možnosti zdrojov zacielenia: webové stránky z indexu Google (predvolene nastavenie) alebo page feed (zoznam stránok).
Zacielenie DSA: Index Webu
Ak chcete použiť Index Googlu na zacielenie DSA, potrebujete najprv skontrolovať, či je váš web sprístupnený pre Google a či nie sú stránky blokované pomocou súboru robots.txt. Ak bude prístup k nejakej adrese URL odmietnutý, Googlebot neodošle zodpovedajúcu požiadavku HTTP a preskočí adresu URL, čo bude nakoniec viesť k tomu, že nebude indexovaná, takže reklama na ňu nebude smerovať.
Ak chcete skontrolovať počet stránok v Indexe Google, zadajte vo vyhľadávaní Google “site:” pred vašou doménou.
Skontrolovať zaindexované stránky si viete aj priamo v Search Console.
V prípade, že už máte spustenú DSA kampaň cez Index, nemusia byť do nej zahrnuté nové stránky, ktoré pridávate na web, lebo index ich nemusí nájsť a nezaradí ich do kampane.
Zacielenie DSA: Page feed
Zacielenie DSA kampane pomocou feedu (informačného kanálu) je dobrá voľba, ak chcete mať viac kontroly nad vašou reklamou a nad cieľovými URL v reklamách.
Informačný kanál je súbor .csv s vybranými URL, ktoré chcete použiť, s vlastnými štítkami, vďaka ktorým si viete jednoducho segmentovať kampaň v Google Ads. Bežne, napr. v produktovom feede, sa do custom label zapisuje dostupnosť produktov, aby ste cielili len na produkty, ktoré máte skladom.
Požiadavky na tvorbu informačného kanála nájdete v nápovede Google.
Čo je Sitemap
Sitemap je súbor, v ktorom sa nachádza zoznam stránok webu v hierarchickom poradí.
- Sitemap .html je v podstate samostatná stránka so zoznamom odkazov na hlavné sekcie webu. Je skôr určená pre používateľov, než pre vyhľadávače.
- Súbor Sitemap vo formáte .xml je súbor, skenovaný robotmi prehliadačov, ktoré indexujú stránky webu a kontrolujú jeho štruktúru.
Obsahom xml Sitemap môžu byť nasledujúce informácie:
- Zoznam adries URL webu a ich hierarchia
- Typ obsahu – obrázky, videá
- Informácie o alternatívnych verziách stránok
- Údaje o frekvencii – ak už bola stránka indexovaná a nenastali na nej žiadne zmeny, robot ju už nebude kontrolovať
- Informácie o priorite stránky – ktoré časti by sa mali skenovať ako prvé.
Príklad jednoduchej Sitemapy:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">
<url>
<loc>https://www.example.com/foo.html</loc>
<lastmod>2022-06-04</lastmod>
</url>
</urlset>
Kedy je vhodné mať Sitemap
- Veľký web so zložitou štruktúrou
- Nový web, ktorý má málo externých odkazov
- Weby, na ktorých sa často robia zmeny
- Weby, ktoré majú prioritné a menej prioritné stránky
Sitemap tiež pomáha rýchlo sledovať množstvo problémov:
- Chyby pri indexovom prehľadávaní adries URL
- Stránky nedostupné pre indexovanie
- Chyby 404.
Spôsoby tvorby feedov pre DSA kampane
Na tvorbu page feedov pre DSA kampane existujú rôzne spôsoby.
Tvorba page feedu programátorom
Ak používate custom web riešenie a spolupracujete s programátorom, tak by mal vedieť feedy pre DSA kampane vygenerovať. Dokonca aj s pridaním vlastných štítkov pre nasledujúcu segmentáciu v Google Ads.
Použitie pluginu
Ak prevádzkujete web na platforme Wordpress, Wix alebo Shopify, či podobnom systéme, môžete použiť rôzne pluginy na generovanie produktových a kategorických feedov pre DSA, napríklad, plugin Product Feed Pro. Nevýhodou je, že pluginy sú častokrát platené alebo majú obmedzenia pri prispôsobovaní vašim potrebam.
Manuálna tvorba feedu v Google Sheet
Manuálna tvorba page feedov v Google Sheet je možná, ale je časovo veľmi náročná, najmä v prípade, keď pracujete s veľkým objemom dát. Okrem iného, aktualizacia feedu musí prebiehať manuálne, čo vašu prácu jednoznačne neuľahčí. V prípade produktových feedov nebudete mať možnosť automatického označovania dostupnosti produktov, neviete teda automaticky aktualizovať zoznam produktov vo feede, ktoré máte skladom.
Sitemap
Využitie Sitemapy môže byť užitočné pri tvorbe page feedov v prípade, že ste majiteľ e-shopu a sami si spravujete kampane v Google Ads, no nemáte možnosť sa obrátiť na programátora pri budovaní feedov alebo použiť platené nastroje/pluginy. Takisto, ak ste agentúra alebo freelancer a spravujete Google Ads kampane pre klienta, ktorý nevie dodať page feedy. Sitemap poskytuje štruktúrovaný prehľad o stránkach na webe a tým uľahčuje proces vytvárania feedu.
Údaje zo Sitemapy môžete upravovať pomocou nástrojov na úpravu feedov, akým je napr. Mergado. Hlavnou výhodou je automatizácia procesu, jednoduchosť a rýchlosť. Nástroj je navrhnutý tak, aby bol užívateľsky prívetivý aj pre tých, ktorí nemajú špeciálne znalosti v oblasti programovania. Okrem základnej tvorby DSA feedov, viete feed následne prispôsobovať svojim potrebám pre efektívnu segmentáciu DSA kampaní v Google Ads. Nevýhodou ako aj v prípade pluginov je to, že nástroj je platený.
Návody na tvorbu DSA feedov pomocou Sitemap
Pozrieme sa na niektoré možnosti využitia Sitemapy pre tvorbu DSA feedu. Ako sme spomínali vyššie, Sitemapy rôznych webov majú rôznu kvalitu štruktúry. Čím je štruktúra prehľadnejšia, tým sa s ňou lepšie pracuje. Ak má Sitemapa webu zlú hierarchiu, je takmer nemožné upravovať ju manuálne a jediným riešením bude úprava pomocou niektorého z nástrojov na úpravu feedov.
Tvorba page Category feedu zo Sitemap (manuálne úpravy)
Postup tvorby kategorického page feedu zo Sitemapy:
1. Získajte Sitemap stránky pomocou URL adresy + /sitemap.xml: www.vasadomena.sk/sitemap.xml
V prípade, že sa neviete k sitemap dostať, použíte www.mysitemapgenerator.com
2. Ak je vaša Sitemap dobre štruktúrovaná, tak otvorte URL potrebnej sitemapy v novom okne, napríklad https://www.***.sk/sitemap-category.xml
3. Stiahnite si .xml súbor
4. Otvorte súbor, napr. v Google Sheets a manuálne urobte potrebné úpravy:
- odstráňte nepotrebné elementy, ako napr. <loc>
- pomenujte stĺpec podľa požiadaviek pre DSA kampaň ako Page URL.
Následne tento jednoduchý kategorický feed viete používať v Google Ads. Treba si dať pozor, že takto vytvorený feed potrebujete manuálne obnovovať v prípade, že vaše URL adresy budú zmenené, alebo na webe pribudnú nové kategórie.
Takým spôsobom si viete pripraviť:
- kategorické feedy
- feedy pre blogové články
- produktove feedy
Pri produktových feedoch treba zobrať do úvahy, že automaticky nebudú pridané vlastné štítky, napríklad s dostupnosťou produktov, ktoré je v tomto prípade veľmi dôležité mať. To znamená, že do vašich kampaní budú stále zaradené všetky produkty bez ohľadu na to, či sú na sklade, alebo sú vypredané. Tým pádom sa môže stať, že napr. budete míňať peniaze na propagáciu produktov, ktoré vám neprinesú objednávky. Tento postup je vhodný pre e-shopy, ktorých produkty sú neustále dostupné (napr. výroba na mieru alebo možnosť predobjednávky na webe).
V prípade, že produktov na webe nemáte veľa, viete manuálne upravovať ich dostupnosť vo feede. Taký spôsob nie je praktický pre weby s veľkým počtom produktov a kategórií na webe.
Tvorba page Category feedu zo Sitemap (úpravy v Mergado)
Nástroj Mergado Vám umožňuje pracovať s neprehľadnou štruktúrou Sitemap, v prípadoch, kde sú manuálne úpravy nereálne alebo nepraktické. Okrem iného si pomocou Mergada dokážete nastaviť feed pre automatizované nahrávanie dát priamo do Google Ads.
1. Získajte Sitemap stránky pomocou URL adresy /sitemap.xml
2. Prejdite do Mergada a vytvorte Nový projekt
3. Pridajte URL vašej Sitemap
4. Vyberte si výstupný formát (DSA)
5. Po prevedení formátu sitemap.xml do DSA urobte úpravy feedu podľa potreby. V našom prípade sú nasledovné:
6. Skopírujte “Page URL” do “Custom label”
7. Odstráňte časť s URL adresou z Custom label pomocou regulárneho výrazu
8. Odstráňte nepotrebné symboly
9. Vymeňte symbol lomítko “/” na potrebný pre Custom label symbol bodkočiarky
10. Aplikujte všetky pravidlá
11. Nezabudnite pregenerovať feed
12. Po pregenerovaní sa objaví URL adresa s hotovým feedom vo formáte DSA
13. Následne feed nahrajte do vášho účtu Google Ads a nastavte rozvrh aktualizácie, aby sa dáta z Mergada do Google Ads nahrávali automaticky.
14. Posledným krokom je už len použitie upraveného feedu v DSA kampani v Google Ads, kde môžete segmentovať kampaň pomocou custom label. V našom prípade, pri zadaní podmienky “Vlastný štítok sa rovná *názov kategórie*” v Google Ads, budete používať tento feed ako kategorický pre zacielenie len na konkrétne kategórie na webe.
Pri práci s nástrojom nemusíte byť programátor, je potrebné sa však naučiť s týmto nástrojom pracovať. Prácu si výrazne zjednodušíte dobre hierarchizovanou Sitemap.
Prečo page feed Category zo Sitemapy integrovať?
DSA kampaň s cielením na URL kategórie je pre rôzne weby a hlavne pre e-shopy s veľkým množstvom produktov a produktových kategórií efektívnym spôsobom zvýšenia dosahu na potenciálnych zákazníkov. Reklamy na kategórie umožňujú cieliť na širšie spektrum produktov a tým pádom vedia e-shopy lepšie pokryť celý svoj sortiment. Napríklad, ak predávate rôzne športové topánky, viete cieliť na kategórie ako bežecká obuv, cyklistická obuv, horolezecká obuv a pod.
Page feedy pre DSA kampane sa častokrát tvoria z iných dostupných produktových feedov, napríklad Shoppingových, čo je v poriadku pre cielenie na produktové URL. Ak by ste ale chceli cieliť na kategórie, tak produktové feedy neobsahujú kategorické URL (a ani URL blogových článkov) a tým pádom vám cielenie na kategórie neumožnia. Ako sme písali vyššie, Sitemap tieto informácie obsahuje a k dispozícii budete mať URL všetkých kategórií na vašom webe. Platí aj to, že v prípade pridania nových kategórií na web Sitemap tieto zmeny automaticky zohľadní.
Berte do úvahy to, že po hlavnej stránke vášho webu je stránka kategórie druhým najdôležitejším krokom v nákupnej ceste. Toto je časť, v ktorej e-shop pomáha zákazníkom zúžiť výber a nasmerovať ich na potrebnú stránku produktu, aby uskutočnili nákup. Stránka kategórie je v podstate mostom medzi vašou domovskou stránkou a stránkami produktov, preto určite treba zapracovať do vašich reklamných kampaní aj URL kategórie.
DSA kampaň ako súčasť Performance Max kampane
Na to, aby ste používali DSA kampaň vo svojom Google Ads účte, nepotrebujete ju vytvárať samostatne. Po tom, čo Google v r. 2022 nahradil všetky Shoppingové kampane novým typom kampane Performance Max, zameranej na výkonnosť, skoro každý inzerent vo svojom Google Ads účte tento typ kampane používa. Súčasťou Performance Max kampane je aj DSA kampaň.
Ešte nedávno, ako jedna z hlavných nevýhod Performance Max kampane, sa uvádzala nemožnosť segmentácie integrovanej DSA, keďže nebola možnosť použiť na tieto účely page feed. V roku 2023 Google ale nahratie page feedu do PMax kampane umožnil. Tým pádom už máte možnosť presne špecifikovať, ktoré URL sa majú používať v dynamických reklamách vo vyhľadávaní. Na tieto účely viete použiť page feed vytvorený pomocou Sitemap a mať tak viac kontroly aj nad DSA kampaňou v rámci Performance Max kampane.
Výhody a nevýhody použitia Sitemap pre tvorbu feedov
Hlavné výhody
- Dostupnosť aj iných ako produktových stránok, napr. kategorický feed
- Okamžitá aktualizácia dát v prípade zmien na webe
- Komplexný prehľad stránok, ktorý môže byť zahrnutý v page feede
- Rýchla implementácia oproti manuálnej tvorbe
- Minimalizácia chýb pri tvorbe feedu, keďže informácie sú priamo získané zo štruktúrovaného zdroja
- Rýchle spracovanie pri malom množstve údajov.
Nevýhody
- Nutnosť manuálnej aktualizácie (pri nevyužívaní nástroja na úpravu feedov)
- Manuálne zásahy pre lepšiu segmentáciu (aj pri využívaní nástrojov na úpravu)
- Nedostačujúce informácie pre všetky typy feedov (napr. dostupnosť pri produktoch v produktovom feede)
- V niektorých prípadoch nemožnosť vytvoriť feed (pri veľmi zlej hierarchii stránok)
- Nutná znalosť formátovania údajov a naštudovanie potrebných informácií
- Časová náročnosť.
Záver
Teraz už viete, ako fungujú DSA kampane v Google Ads a ako si viete pripraviť DSA feedy pomocou Sitemap. Používanie page feedov v DSA kampani je kľúčovým krokom k presnému zobrazeniu relevantných produktov alebo kategórií pre užívateľov. Existujú rôzne spôsoby prípravy feedov. V článku sme bližšie predstavili jeden z nich, ktorý môžete použiť bez znalosti programovania. Tvorba feedov zo Sitemap nemusí byť najjednoduchším riešením, ale môže byť pre niektoré prípady dobrou voľbou.