V online marketingu konverzie sú jedným z najdôležitejších ukazovateľov úspechu. Ide o dokončenie návštevníkom požadovaného cieľa na vašom webe, ktorý považujete za hodnotný a viete ho zmerať. Môže ísť o nákup, odoslanie formulára, prihlásenie sa na odber newsletteru a pod.
Typy konverzií na webe
V online marketingu existuje viacero klasifikácií konverzií, ktoré pomáhajú lepšie pochopiť správanie sa používateľov na webe. Pri identifikovaní a nastavení cieľov pre váš web je dôležité definovať nielen hlavný cieľ, ale aj menšie kroky, ktoré smerujú k jeho dosiahnutiu. Vo všeobecnosti sa konverzie delia na mikrokonverzie a makrokonverzie.
Mikrokonverzie
Mikrokonverzie – sú to splnenia menších cieľov na webe, ktoré hrajú rolu v dokončení hlavných konverzií na webe. V závislosti od cieľov vášho podnikania a webu to môžu byť:
- zobrazenie produktu
- pridanie produktu do obľúbených
- pridanie produktu do košíka
- prihlásenie sa na odber newsletteru
- prehrávanie videa
- stiahnutie cennika alebo katalógu
- vyhľadávanie kamenných predajní (pobočiek) na webe
- požiadanie o cenovú kalkuláciu
- kliknutie na telefonné číslo
- kliknutie na email
- začatie četu na webe
- registrácia na webe a iné.
Makrokonverzie
Makrokonverzie – ide o hlavné ciele webu, ktoré sú úzko spojené s predajom vašich produktov alebo služieb a ovplyvňujú úspech vašej firmy. V závislosti od cieľov vášho webu, môžu byť hlavnými buď priame objednávky (v prípade e-shopov), alebo pre váš biznis dôležité získavanie kontaktov a generovanie leadov:
- online nákup produktu
- rezervácia služby
- inštalácia aplikácie
- odoslanie formulára s objednávkou a iné.
Prečo je potrebné merať konverzie?
Všetko, čo je umiestnené na webe je potrebné sledovať pre zlepšenie úspešnosti vášho podnikania. Meranie konverzí na webe vám pomôže pochopiť výkonnosť vašich reklamných kampaní a marketingových aktivít. Výsledky, ktoré z merania konverzií dostanete, vám pomôžu identifikovať problémy, nájsť spôsoby ako zlepšiť vaše reklamy, web, nákupný proces a lepšie spoznať vašich cieľových zákazníkov.
Napríklad, keď zistite, že príliš veľa zákazníkov opustí váš web po tom, ako si tovar pridalo do košíka, ale nedokončilo platbu, viete sa zamerať na túto fázu nákupu: či nie je vysoká cena za dopravu, či nie je komplikovaný objednávkový formulár, či nechýba na webe nejaký spôsob platby a podobne.
Ako na meranie konverzií?
Existuje viacero nástrojov na meranie konverzií. Môžete sledovať základné konverzie vo vlastných CRM systémoch. Napríklad, keď máte eshop prevádzkovaný na WordPresse, stačí aktivovať zvolený CRM plugin. Získate tak informácie o komunikácii medzi zákazníkom a predávajúcim, o nákupoch a všetkých aktivitách zákazníka. Hlavnou nevýhodou ale je, že samotný CRM bez ďalších integrácií predstavuje izolovaný systém dát a nevyužíva ich potenciál naplno.
Najpopulárnejším nástrojom na sledovanie konverzií je bezplatný nástroj Google Analytics. Na jeho využitie je potrebné registrovať vašu doménu a následne nasadiť kód Google Analytics do vašich webových stránok. Následne bude platforma zhromažďovať údaje z vášho webu alebo aplikácie a vytvárať reporty so štatistikami o vašom podnikaní. V novej verzii GA4 je možné s využitím umelej inteligencie modelovať údaje, odhaľovať cesty zákazníka naprieč platformami a zariadeniami, takisto je vylepšená integrácia s reklamnými platformami Google.
Pre PPC špecialistov je dôležité mať správne nastavené trackovanie konverzií v reklamných platformách pre lepšie vyhodnocovanie reklamných kampaní a ich následnú optimalizáciu. V Google Ads sa meranie konverzií nastavuje buď priamo z webu, pomocou Google Tag Managera, alebo importovaním z iných systémov ako napr. GA4. Pre presnejšie údaje odporúčame používať GTM alebo priame napojenie na web. Následne budete môcť sledovať podrobné údaje o konverziách v jednotlivých kampaniach.
Ak máte spustené kampane vo Facebook Ads, je potrebné integrovať Facebook Pixel – útržok JavaScript kódu, ktorý umožní sledovať aktivitu užívateľov na vašom webe. Na presnejšie meranie konverzií na FB zo strany serveru slúži FB CAPI. Meranie konverzií na Facebooku vám takisto umožní lepšie optimalizovať reklamné kampane a zefektívniť vaše podnikanie.
Ako efektívne využívať meranie konverzií na webe a zvýšiť ich počet?
- Určite si ktoré ukazovatele sú pre vás dôležité a smerodajné
- Definujte si mikro a makrokonverzie
- Nastavte ich správne meranie (aj v reklamných systémoch)
- Analyzujte výsledky a identifikujte problematické miesta a hľadajte vhodné opatrenia
Nezabúdajte, že cieľom vášho podnikania nie je len rast počtu konverzií. Zamerajte sa na dosahovanie rastu a rozvoja vášho podnikania a tiež na zabezpečenie vašej spokojnosti. Sledovanie konverzií vám pri tom môže významne pomôcť.